Lös i magen av höbyte

Hästtjejen555

Trådstartare
Vi har för ca 2 veckor sedan bytt från hö till hösilage utan invänjningsperiod.
En häst blev dålig och lös i magen (svans och bakben är helt nerbajsade). Vi förmodar att det beror på höbytet. Hästen får annars inget kraftfoder eller andra tillskott. Den har varit dålig i magen i 1-1,5 v.
Vad kan vi göra för att hjälpa hästen?
Kan loppfrö funka?
 
Inte konstigt att den blir dålig, vissa hästar är jätte känsliga.
Jag skulle byta tillbaka till hö, sen när magen blir normal(om ni kan få ordning på den) så fasa in silaget långsamt. :)
 
Inte konstigt att den blir dålig, vissa hästar är jätte känsliga.
Jag skulle byta tillbaka till hö, sen när magen blir normal(om ni kan få ordning på den) så fasa in silaget långsamt. :)
Hon brukar inte vara känslig och vi har endast ca 8 kg hö kvar så det blir isåfall bara ett par dagar. Kan man blanda hösilaget och höet i några dagar?
 
Hon brukar inte vara känslig och vi har endast ca 8 kg hö kvar så det blir isåfall bara ett par dagar. Kan man blanda hösilaget och höet i några dagar?

Ni kan alltid testa men jag tror det är för sent att fasa in, jag skulle skaffa mer hö och gå över på det ett tag för att sen börja fasa in igen.
 
Du kan hjälpa magen att stabilisera sig med hjälp av olika saker.
Det är bakteriefloran i tarmen som är i obalans. Finns massor med olika preparat att ge. Lika många som det finns olika bakterier. Så det är en djungel att hitta det som passar just din häst.
Nypon proviva 1-2 dl eller jäst ett halvt paket om dagen, prova en sak i taget i en vecka för att se om det gör skillnad. Betfor är alltid bra att ge då det innehåller pektin som är bra mat till magbakterierna. Min blir alltid dålig i kistan vid installning. Ju blötare hösilage desto blötare bajs. Att blanda grovfoder vid byte är alltid bra.
 
Hon brukar inte vara känslig och vi har endast ca 8 kg hö kvar så det blir isåfall bara ett par dagar. Kan man blanda hösilaget och höet i några dagar?
Ja gör det, du får köpa några småbalar så du har att blanda ut.

Ryktet säger att vanlig bakjäst ska fungera, levande jäst. Köpt på affär. Jag har inte provat utan använt trikem vimital gastro. Jag vet inte om det är bäst.
 
Det finns verkligen massor av produkter. Fråga i en hästshop. Linfrö kan vara ännu bättre än loppfrö.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: nexxa
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
543
Senast: Ray
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 508
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp