Bukefalos 28 år!

Lös i magen (loppfrö ??)

cactuspower

Trådstartare
Min häst har blivit lös i magen, avföringen är ju inte jätte rinnig om jag jämför och knappast det värsta jag sett men hon är inte bra i magen, det märks. Jag tror att det kan hänga ihop med dom leriga hagarna som varit nu (hennes hage ser 'för j-vlig ut dessvärre men jag har inga andra alternativ :( just nu dock ska hon antagligen flytta ) , men jag tror hon försöker pilla i sig minsta lilla gröna strå hon ser och därför blir det väll en del 'skräp' som följer med s.a.s. För det hela verkar hänga ihop lite med hur hagarna ser ut och det är inte bara hon utan det är ett par hästar här som blivit sämre i sina magar så jag tror att det är så det hänger ihop.


Jag gav en omgång mag & tarm som krafft har och upplevde att hon blev något bättre (dock inte helt bra ) under perioden jag gav henne detta. Dock är det ju dyrt och jag har inte råd att lägga ut drygt
700:- i månaden på detta och sedan kan det ju inte vara meningen att man ska ge det hela tiden heller.


Har också hört att morötter kan göra hästarna dåliga i magen, och betfor. Förut fick hon ½ kåsa betfor men nu har jag ökat till 1 kåsa, (det är när den är torr, strimlad) . Hon får även morötter, ett par stycken om dagen men det är ju inte jätte stora mängder jag ger.


Men hur som helst, har ni några 'huskurer' som ni kan tipsa om? Jag har hört att man ska kunna ge linfrömäsk ca 3 ggr i veckan och att detta ska vara bra för hästarna.

Även loppfrö, loppfrö har jag dock ingen aning om vad det är för något? :confused: Vart får man tag på det och vad är det egentligen, vad kostar dom?

Vad tror ni om foderjäst annars?

B-vitamin har jag också hört ska vara bra för hästmagar men det får hon redan, flytande i fodret.

Hon är fin och mår bra i övrigt..
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Loppfrö ger man då man är Hård i magen på människor i a f...
Det bildar ett slem i magen och tas liksom inte upp utan gör att man får igång magen...
Loppfrö och linfrö sägs vara laxerande.

Vet att man rekommenderar det mot sandkolik, men...jag skulle inte ge laxerande till en häst som är lös i magen.

Har du testat med filmjölk? Det rekommenderas om hästarna blir dåliga i magen vid ex vis butta. Det blir ju inte lika dyrt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
915
Senast: Hazel
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 627
Senast: Bee
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: Cattis_E
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 634
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp