Bukefalos 28 år!

Lös i magen (loppfrö ??)

cactuspower

Trådstartare
Min häst har blivit lös i magen, avföringen är ju inte jätte rinnig om jag jämför och knappast det värsta jag sett men hon är inte bra i magen, det märks. Jag tror att det kan hänga ihop med dom leriga hagarna som varit nu (hennes hage ser 'för j-vlig ut dessvärre men jag har inga andra alternativ just nu dock ska hon antagligen flytta ) , men jag tror hon försöker pilla i sig minsta lilla gröna strå hon ser och därför blir det väll en del 'skräp' som följer med s.a.s. För det hela verkar hänga ihop lite med hur hagarna ser ut och det är inte bara hon utan det är ett par hästar här som blivit sämre i sina magar så jag tror att det är så det hänger ihop.


Jag gav en omgång mag & tarm som krafft har och upplevde att hon blev något bättre (dock inte helt bra ) under perioden jag gav henne detta. Dock är det ju dyrt och jag har inte råd att lägga ut drygt
700:- i månaden på detta och sedan kan det ju inte vara meningen att man ska ge det hela tiden heller.


Har också hört att morötter kan göra hästarna dåliga i magen, och betfor. Förut fick hon ½ kåsa betfor men nu har jag ökat till 1 kåsa, (det är när den är torr, strimlad) . Hon får även morötter, ett par stycken om dagen men det är ju inte jätte stora mängder jag ger.


Men hur som helst, har ni några 'huskurer' som ni kan tipsa om? Jag har hört att man ska kunna ge linfrömäsk ca 3 ggr i veckan och att detta ska vara bra för hästarna.

Även loppfrö, loppfrö har jag dock ingen aning om vad det är för något? Vart får man tag på det och vad är det egentligen, vad kostar dom?

Vad tror ni om foderjäst annars?

B-vitamin har jag också hört ska vara bra för hästmagar men det får hon redan, flytande i fodret.

Hon är fin och mår bra i övrigt..
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Jag ger min foderjäst, när han är dålig eller om vi ska byta foder, ger som mest 2 dl om dagen. Blanda med befor, har bara bra erfarenheter plus att de får en rejäl dos av flera olika Bvitaminer.

Loppfrönas främsta egenskap är att de plockar med sig grus ut. De kan stablisera magen och hjälper vid inflammationer i mag och tarmkanalen, och alla slemmhinnor de kommer i kontakt med.

Jga hade provat med foderjäst först, billigt och bra!
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Loppfrö (psyllium husk) är fröna av stor groblad.
De tar upp ungefär 20 gånger sin egen vikt i vätska.
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Dålig motion och silage ger lösa magar:p
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Måste säga: Fan vilken söt avatar, kan du inte visa hela bilden?:love:
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Ursäkta min fråga...men vad är en kåsa?
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Gav mina pollar loppfrön i går, alltså började igårkväll, dom blev jättelösa i magen av dom! Blir det då eller är det bara i böjan?

Mvh Hanna
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Jaha! Använder man sånt som mått för hästmat i Norrland? :confused: Man slutar aldrig att förundras! :p
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Om hästen plockar i sig för mycket grus/jord/lera finns risk för att detta samlas i framförallt blindtarmen. Till slut ger det upphov till sk sandkolik, en typ av förstoppning som kan vara mycket allvarlig. Förstoppningar som involverar blindtarmen kan yttra sig som perioder av diarré följt av förstoppning osv. Ett enkelt sätt att kolla om hästen har mkt grus i magen är att ta ett par träckbollar och lösa uppdem i vatten. Låt stå över natten och kontrollera sedan vad som ligger i botten på hinken/påsen - om mkt sand - ge loppfrön (som har en förmåga att ta med sig sand o sånt ut ur tarmen.

Om hästarna plockar i leran efter de sista stråna - se till att fodra dem på jordfri plats i hagen så att behovet att gå och plocka åtminstone minskar.

Hästar som plockar i sig det sista gröna på hösten kan också välja att äta växter som de normalt sett skulle ha ratat, växter som mao inte är bra för dem och kan orsaka tarmstörningar. Kolla!

Parasitstatus?

Hur är det ställt med grovfodret? Dålig hygienisk kvalitet på fodret är den vanligast orsaken till lös mage och i år är verkligen ett mardrömsår för såväl skörd som förvaring av hö (iallafall i landets södra delar). Hösilage kan också vara kontaminerat med bakt el svamp som ger magproblem. Använder ni ett ensilage kan man tänka sig att en för låg ts-halt gör att hästarna inte får i sig tillräckliga mängder med magproblem till följd.

Anledningarna är oändliga, det gäller att vara detektiv!

Det finns olika kurer för taskiga magar, men den bästa boten är att hitta orsaken. Personligen tycker jag att det kan hjälpa att ge halm att äta i fri tillgång, det verkar lugna den upprörda mikrofloran.
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Har ett äldre sto i stallet som fått likadan symptom under hösten. Hon blev ordinerad Pronutrin av veterinär som också sa att han aldrig tidigare varit med om så mycket hästar med lös mage. Det har med den blöta hösten att göra och att hästar äter alla grässtrån de kommer åt och får i sig lera. Hästen här blev bra av Pronutrinet, men hon har inte avslutat kuren än så vi får se vad som händer när det är slut.
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Tack för tipsen :bow: ska undersöka saken vidare, ska ta ett par träckbollar och lägga i vatten så får vi se vad som händer.

Har tyvärr inte träckat henne (även fast jag flera gånger har tänkt, så här i efterhand ångrar jag mig att jag inte kollat ) så jag vet inte riktigt hur det ser ut med parasiterna men hon är avmaskad enligt rekommendation.


Hon får redan fri tillgång till halm däremot finns ingen bra plats i hagen öht att utfodra på som läget är nu men jag ska införskaffa en svart plasttunna som man kan använda och utfodra i så att fodret ligger torrt hela tiden. Fodret verkar vara hygieniskt och bra så jag tror inte att det beror på detta, ger vanligt hö ej silage.


Och du har ju så rätt så :bow: beträffande hur viktigt det är att försöka hitta grundorsaken (jag får 'leka detektiv ett tag nu') så man kan lösa denna och försöka undvika problemen.


Fler hästar har dock varit dåliga i magen och jag tror att det beror på att de går i så dåliga hagar där det är jätte mycket lera och väldigt blött. Har tyvärr inga bättre alternativ nu så det finns inget att välja på :( dock ska hon ändå antagligen byta stall snart och där verkar det finnas lite bättre hagar i af.
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Det använder jag också ! 1 kåsa = 4dl
Bor i Skåne !
Hej från Hambo
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Jag har en häst som haft problem med magen. Man får använda sig av uteslutningmetoden får att se vad det kan bero på. Först testade jag att ge honom massa olika saker, men kom sedan på att då symptombehandlar jag ju bara.. bättre att försöka hitta orsaken till problemen.

Hoppas du kommr tillrätta med probelmet.
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Loppfrön fungerade super på vår unghäst när hon var lös i magen förut. Mycket bättre än mag och tarm.
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Min ena häst har lite problem med att han är lös i magen på vinterhalvåret och då får han ngt som heter FiberPlex och det funkar verkligen superbra :bow:
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Jag har fixat ett badkar åt henne idag också som hon får allt strå foder i , dvs. hon har fri tillgång på halm och får även hö där i. Har även ökat på hö mängden något kg. Upplevde dock att hon verkade något bättre i magen redan idag, har då inte tagit till några drastiska åtgärder. Men hoppas det vänder nu och att hon kan fortsätta vara bättre i magen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
915
Senast: Hazel
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 619
Senast: Bee
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 744
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp