Bukefalos 28 år!

Lös i magen (loppfrö ??)

Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Om alla hästar i stallet är dåliga i magen och äter samma foder skulle jag gissa på dåligt hö..
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Om du svarade mig nu ? så kan jag säga att det inte är detta det beror på. Höet är av bra hygienisk kvalité , dessutom har inte precis alla i stallet detta hö, visserligen, de flesta har det men ett par använder sig av ett annat hö och några av småbals hösilage. Det har varit utspritt med vilka som varit dåliga i magen. Men generellt sätt så verkar det så att de flesta i stallet tror att det är hagarna som är huvudsakliga faktorn. Det hade nog varit mycket bättre med lite fruset i backen och lite snö över så att inte hästarna hade kommit åt de få gröna strån som finns , när de tar dessa får de troligen även med sig 'skräp' och jag tror i alla fall att det är detta som orskar problemen hos min häst.


På vissa hästar har jag förstått också att det kan ha med b-vitamin brist att göra. Men min får extra b-vitamin och har fått det hela hösten sedan hon kom från betet så för hennes del tror jag inte det beror på detta.
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Protexin finns hos våra kliniker. Är pasta med magbakterier...en dos på tre tuber för att ställa tillrätta...hjälper inte om det är hygienen i hö/hösilage som är boven, men om hästen fått i sig något dåligt som rubbat tarmfloran. Foderjäst är också bra för bakteriekulturen i magen. Loppfrö/linfrö mm är fibrer dvs lösande såsom betfor...
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

Om många hästar är dåliga i magen i samma stall så visst kan det bero på fodret, För vår del var det vattnet så ta ett vattenprov.
Nu är vår häst bra i magen igen och innan har vi provat ALLT.
Vi skulle gjort provet tidigare, men nu är det gjort och det var skönt att få veta var det var.
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

LÅnar tråd:
Min häst har varit lös i magen i 3 veckor nu, och har märkt på sistone att hon bluvet tjurig att sadlas, brukar vara GUDA snäll annars, hon lägger öronen bakåt så hon försöker säga mig att hon inte mår bra!
Så jag avsmaskade henne nu i dec, ifall det kunde vara mask som gav henne tarmrubbning, gett henne BIOPLUS, samt akupunktur.
Men änsålänge ingen verkan!
Så nu ska jag ringa vet. och få tips...men jag kanske ska kolla med hennes skit och se om det finns sand, inskaffa halm så de kan ha på nätterna, ev ge något mer för magen??
Måste ju gå att stoppa detta, hon skiter som en KO, och jag ser att hon verkar ha tappat lite muskler, INTE BRA ALLS!
Blir så ledsen att jag inte kna ve
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

LÅnar tråd:
Min häst har varit lös i magen i 3 veckor nu, och har märkt på sistone att hon blivet tjurig att sadlas( magen), brukar vara GUDA snäll annars, hon lägger öronen bakåt så hon försöker säga mig att hon inte mår bra!
Så jag avmaskade henne nu i dec, ifall det kunde vara mask som gav henne tarmrubbning, gett henne BIOPLUS, samt akupunktur.
Men änsålänge ingen verkan!
Så nu ska jag ringa vet. och få tips...men jag kanske ska kolla med hennes skit och se om det finns sand, inskaffa halm så de kan ha på nätterna, ev ge något mer för magen??
Måste ju gå att stoppa detta, hon skiter som en KO, och jag ser att hon verkar ha tappat lite muskler, INTE BRA ALLS!
Blir så ledsen att jag inte kan veta VAD som är problemet!!
HOn är den enda som drabbats av de andra hästarna i samma lösdrift:cry:
 
Sv: Lös i magen (loppfrö ??)

kan hjälpa att ge halm att äta i fri tillgång, det verkar lugna den upprörda mikrofloran.

Kan ju vara så enkelt som tantester säger. Ibland kan det vara så att de få för lite grovfoder (hö);)
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
915
Senast: Hazel
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 623
Senast: Bee
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 744
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp