Bukefalos 28 år!

Lös i magen

Ajda

Trådstartare
Min islandshäst blir ofta dålig i magen vintertid till och från. Förut har hon reagerat på hösilage, men i år får hon bara hö. Men verkar hitta något i hagen hon knaprar på för nu är det diarré igen. Hopplöst!
Vad kan jag ge för att stabilisera magen på bästa sätt?
Har provat Krafts (tror jag det var) Mag & Tarm och bakjäst. Inga slående resultat.
 
Hur ofta är hon dålig? Eller är det snarare halvdåligt hela tiden? Äter hon något annat förutom hö?

För min hjälpte det avsevärt när han fick börja stå på halm så han har att tugga på hela natten. Men han hade inga egentliga diarréer utan var lite småkass i kistan mest hela tiden.

Jag tror inte att det finns några mirakelkurer om det inte handlar om en tillfällig störning. Jag tror på att ge mer grovfoder av bra kvalitet oftare. Du har redan bytt till hö så förutsatt att höet är fräscht och att hon får tillräckligt mycket och ofta så skulle jag nog se på det veterinärt. Hon kanske inte är frisk?
 
Min islandshäst blir ofta dålig i magen vintertid till och från. Förut har hon reagerat på hösilage, men i år får hon bara hö. Men verkar hitta något i hagen hon knaprar på för nu är det diarré igen. Hopplöst!
Vad kan jag ge för att stabilisera magen på bästa sätt?
Har provat Krafts (tror jag det var) Mag & Tarm och bakjäst. Inga slående resultat.
Pro equo är oslagbart tycker jag!
 
Hur ofta är hon dålig? Eller är det snarare halvdåligt hela tiden? Äter hon något annat förutom hö?

För min hjälpte det avsevärt när han fick börja stå på halm så han har att tugga på hela natten. Men han hade inga egentliga diarréer utan var lite småkass i kistan mest hela tiden.

Jag tror inte att det finns några mirakelkurer om det inte handlar om en tillfällig störning. Jag tror på att ge mer grovfoder av bra kvalitet oftare. Du har redan bytt till hö så förutsatt att höet är fräscht och att hon får tillräckligt mycket och ofta så skulle jag nog se på det veterinärt. Hon kanske inte är frisk?

Höt är fräscht, hon får 1 dl pellets och mineraler också. Går i perioder med magen. Från bra, till halvkasst, till helkasst o fram och tillbaka. Jag är helt säker på att det är nått skit hon pillar i sig ute, kanske rötter? Ett o annat äpple (finns en miljon vildäpplen i hagen, trodde de var slut nu men såg att det hänger kvar några arma krakar kvar på träden.
 
Höt är fräscht, hon får 1 dl pellets och mineraler också. Går i perioder med magen. Från bra, till halvkasst, till helkasst o fram och tillbaka. Jag är helt säker på att det är nått skit hon pillar i sig ute, kanske rötter? Ett o annat äpple (finns en miljon vildäpplen i hagen, trodde de var slut nu men såg att det hänger kvar några arma krakar kvar på träden.
Jag tycker det mer låter som att hästen har någon obalans i tarmfloran /störning i tarmen tex magsår/inflammation som ligger där mer eller mindre hela tiden ?
Det är inte normalt att de hela tiden mer eller mindre är lösa i magen . Luktar avföringen något särskilt ? Har du konsulterat någon veterinär ang problemet ?
 
Jag tycker det mer låter som att hästen har någon obalans i tarmfloran /störning i tarmen tex magsår/inflammation som ligger där mer eller mindre hela tiden ?
Det är inte normalt att de hela tiden mer eller mindre är lösa i magen . Luktar avföringen något särskilt ? Har du konsulterat någon veterinär ang problemet ?

Det är bara vintertid detta uppstår. Om hon skulle haft magsår eller inflammation borde väl problemen vara mer konstanta? Hon är i bra hull. Och hon är inte konstant dålig i magen utan det går i perioder, vintertid som sagt.
Bajset luktar ju inte gott, men inte heller som på min kompis häst som fick grovtarmsinflammation. Jag har inte tagit upp detta med veterinär. Men kanske borde ringa och rådfråga i morgon.
 
Det är bara vintertid detta uppstår. Om hon skulle haft magsår eller inflammation borde väl problemen vara mer konstanta? Hon är i bra hull. Och hon är inte konstant dålig i magen utan det går i perioder, vintertid som sagt.
Bajset luktar ju inte gott, men inte heller som på min kompis häst som fick grovtarmsinflammation. Jag har inte tagit upp detta med veterinär. Men kanske borde ringa och rådfråga i morgon.

Min petar i sig rötter och annat och är alltid dålig i magen på vintern om det inte är tjäle. Oavsett grovfoder etc. Är inne på femte vintern tillsammans och i år har de än så länge bara ätit gräs och halm (och proteiner i hink) men magen följer samma mönster som föregående år då hon ätit torrt silage, blött silage, vanligt hö osv, olika leverantörer etc.

Hon är blank och fin i pälsen, pigg och glad och sätter muskler när hon jobbas, så jag har i princip gett upp.

Kan stabilisera med diarsanyl om det blir väldigt löst men inget jag vill ge i flera månader.

Två PROEquo sticks om dagen ger en liten förbättring.
 
Pratade precis med veterinär nu som rekommenderade boxvila på halm tills magen stabiliserat sig (dock går det ju inte släppa ut sen efter för då blir hon väl dålig igen, vet inte riktigt hur vet tänkte där) och ge bakjäst och Diasanyl.
 
Min islandshäst blir ofta dålig i magen vintertid till och från. Förut har hon reagerat på hösilage, men i år får hon bara hö. Men verkar hitta något i hagen hon knaprar på för nu är det diarré igen. Hopplöst!
Vad kan jag ge för att stabilisera magen på bästa sätt?
Har provat Krafts (tror jag det var) Mag & Tarm och bakjäst. Inga slående resultat.


Inga ekar i hagen? Bara en tanke.
 
Har du kollat vattnet? Egen brunn eller kommunalt? Rent vatten i hagen som inte tar slut eller fryser och inga pölar att dricka ur?
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Inga ekar, inga vattenpölar. Ett problem som pågått i flera år vintertid och vi har stått i olika stall så är ganska säker på att vattnet inte är boven.

Veterinären trodde hon hade bristfällig tarmflora och självmant försökte kompensera det genom att dyka ner mer i jorden...
 
Ge yea-sacc. Det är det enda som enligt seriös forskning hjälper till att återställa, bygga upp och bibehålla en bra och sund tarmflora. Du kan behöva ge dubbla dosen i några veckor nu när hästen har problem och ge sedan underhållsdos övriga året. Dubbla vid foderbyten och stress i minst 14 dagar. Vissa hästar behöver ständig hjälp med sin mage.
 
Ge yea-sacc. Det är det enda som enligt seriös forskning hjälper till att återställa, bygga upp och bibehålla en bra och sund tarmflora. Du kan behöva ge dubbla dosen i några veckor nu när hästen har problem och ge sedan underhållsdos övriga året. Dubbla vid foderbyten och stress i minst 14 dagar. Vissa hästar behöver ständig hjälp med sin mage.

Nja. Knappast enda.

Fungerande, ja. Men inte enda. Vanlig bakjäst (levande) fungerar också, tex.
 
Nja. Knappast enda.

Fungerande, ja. Men inte enda. Vanlig bakjäst (levande) fungerar också, tex.

Ja självklart :) Bakjäst innehåller också Saccharomyces Cerevisiae. Det är den jästkultur som forskning har visat fungerar. Vanlig bakjäst har den nackdelen att det måste tillsättas strax innan utfodring i blött foder för att fodret inte ska börja jäsa och därmed bli otjänligt och att jäst behöver förvaras svalt vilket blir ett problem för många. Om man som jag har hästar som äter krubbfodret omväxlande med hö´t blir risken stor att fodret hinner bli otjänligt innan hästen har fått i sig allt om man ger vanlig bakjäst. Yea-sacc kan tillsättas i timmar innan utfodring även i blött foder utan att fodret börjar jäsa och behöver inte förvaras svalt :) Många ger också alldeles för lite bakjäst för att det ska kunna ge önskad effekt. Jag läser ofta att folk ger 10 gram färsk bakjäst och det blir helt enkelt för låg dos Saccharomyces Cerevisiae för att det ska kunna hjälpa.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
840
Senast: Hazel
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 978
Senast: Bee
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 039
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp