Bukefalos 28 år!

Lös i magen

Jate Volim

Trådstartare
Ja, jag skulle behöva lite nya tips och idéer.

Mitt ena sto blev lös i magen tidigare i höstas och det har ännu inte givit med sig.

Jag har inte i huvudet exakt när jag började uppmärksamma att hon var lös i magen men kan kolla upp senare då det finns uppskrivet. Jag trodde då att hon hade lite ont i magen i och med hennes första ordentliga brunst som dessutom var MKT långvarig.
När det ändå inte gav med sig så tog jag bort betforn helt trots att jag inte tror att det är orsaken då jag under hela hösten har minskat den givan och ger nu 3 dl på kvällen i stället för 8 dl fördelat på två mål. (Torrt)

Mkt riktigt så har det inte gjort ngn direkt skillnad på hästen så nu äter hon betfor igen. Kan det vara så att hon blir lös för att hon får MINDRE betfor? Har aldrig hört talas om det innan men ändå..

Hon äter 12 kg hö eller mer samt 5 dl havre, 3 dl betfor, 5 dl Krafft Grund, ½ dl rapsolja, ½ dl linfröolja samt lite morötter och äpplen och mineraler. Ska jag testa att byta rapsoljan emot ngn annan olja? Allt foder är välplanerat, noggrannt och långsamt invant och höet är från samma ställe sedan hon föddes, havren likaså och krafften och betforn är ju också densamma.

Jag förstår inte detta alls. Kan det ändå ha med brunsten att göra? Vad är bra att tänka på och vad ska man ge? Har ni nga tips och idéer? Är det kanske dags att ge ngt Mag-tarmpreparat, bakjäst eller ngt liknande? Ska jag byta linfröoljan emot kokade linfrön?

Dela med er av åsikter, funderingar m.m. Liknande frågor och problem kring magar välkomnas i tråden för de som vill spåna vidare i detta :)

Mvh Jate Volim
 
Sv: Lös i magen

Om du har andra häster i stallet titta på deras skit, är den frisk lägg det i din hastens krub med lite havre. Ta bort allt annat, utom hö föstås.
Om hasten bli inte bättre i magen för du göra en bakteria prov.
Arizona
 
Sv: Lös i magen

Boxgrannen har också varit lite lös men han har blivit bättre nu. Varför skulle jag lägga skit i hennes krubba?

Mvh Jate Volim
 
Sv: Lös i magen

För att en del tror att det ska stabilisera hästens tarmflora. Har du provat att öka grovfodergivan ? Hur ser dina fodringsrutiner ut ? Har du ev tagit träckprov ?
 
Sv: Lös i magen

Boxgrannen har också varit lite lös men han har blivit bättre nu. Varför skulle jag lägga skit i hennes krubba?

Mvh Jate Volim

Därför att frisk hästskit har friska tarmbakterier vilket hjälper din häst.

Jag har en lösmagad sak som varit lös i flera år. Jag tog bort betfor, havre, äpplen, morötter, allt pelleterat foder innehållande bindemedel och började om från början.

Fri tillgång på hösilage
Lucernhack utan melass - Greenpower Alfalfa ca. 0,5 - 1kg. Enbart för att förlänga tuggtiden av kraftfoder.
Mustang Müsli o,5 kg
2hg linfröpellets
mineraler
biomag (nerverna)

Gick efter ett tag över till lucern pellets istället för hack från Dangrönt just för att det inte innehåller melass eller andra bindemedel. Ökade från 0,5kg till 1kg, och tillbaka ner till 0,5kg tills det tog slut.

Har nu introducerat betfor igen men denna gången sköljs ALLT socker vatten av i sil i diskhon under rinnande vatten. hon får ca ,5 liter blöt betfor på det sättet. Hon har ibland fått mer och magen tål det. Hon får också fortfarande müslin och linfröpelletsen.

Hästen har idag normala skitar (tidigare kossa med diarrée), gått upp massor i vikt (tidigare mager) och mår strålande.

Ger fortfarande inte äpplen eller morötter
 
Sv: Lös i magen

Prova bakjäst! Jag ger min häst 1/3 paket om dagen och det är som magi nästan... Hon blir lätt lös på vintern, men med bakjästen är hon bra i magen igen redan efter ett par dagar. Det är fantastiskt för oss i allafall, och en väldigt billig lösning!
 
Sv: Lös i magen

Boxgrannen har också varit lite lös men han har blivit bättre nu. Varför skulle jag lägga skit i hennes krubba?

Mvh Jate Volim

Oh Carp:
Om gran hasten är lös då mistänker jag grov foder problem, den är inte möglig? om du kör med ensilag ger havre halm.
Biset är en gamle stalmasters trick, en del kör med fil, yogert.
Jag säger Ta Bort Allt Annat för att det kan vara för många ingrediance i sopan och kan man inte vet vart problem kommer ifrån, haster är Ensidig äter, GRÄS! dom måsta vara fin i magen innan man lägga till en massa tillskot.
Arizona

Marry Christmas Shlubbi och ALLIHOP
 
Sv: Lös i magen

Men blir det inte lika billigt att köpa en hink foderjäst isf?
Jag har det i perioder och min hink har räckt superlänge till 3 (ibland 4) islandshästar (1dl/häst).

Jag tror f.ö inte på att byta olja, utan istället dra ner mängden litegrann. Enligt vår vetrinär så kan faktiskt all oljemängd runt/över 1-1.5 dl istället verka till att hästen får rännskita istället för att den hjälper till att hålla hullet i schack.

Du kan ju prova ge bara nån msk linfröolja å 0,5 dl raps tex?
(för mig ger linfröolja mest verkan på päls å så
medans rapsolja ger mer effekt på hullet)
 
Sv: Lös i magen

Hur är energi inehållet i hö´t? Om det är högt kan det ge lös mage + att häte näter kraftforder. Har en kompis vars häst som varit lösimagen på stallperioden häten har blivit bättre med soild gold varje dag. Men kraft har mag o tarm ger jag till min häst när magen är lite orolig.
 
Sv: Lös i magen

Men blir det inte lika billigt att köpa en hink foderjäst isf?
Jag har det i perioder och min hink har räckt superlänge till 3 (ibland 4) islandshästar (1dl/häst).

Ingen aning vad foderjäst kostar, men en "kub" jäst kostar ca 1 kr och räcker i tre dagar så det är ju väldigt billigt. Lätt att få tag i också! Dessutom är det mindre mängd att få i en häst som inte äter kraftfoder. Min får sin jäst i en liten mängd uppblötta lucernpellets tillsammans med mineralerna.
 
Sv: Lös i magen

Nu var det inte i och för sej mkt havre hon fick men stärkelse kan orsaka störningar i hästens mage, om de inte hinner smälta det i tunntarmen utan det istället kmr över till grovtarmen.
Såg att hon fick ganska mkt olika foder, kanske det som ger störningarna ?
Skulle nog prova att bara ge hö ett tag och ev mineraler, beroende på höets värden.
 
Sv: Lös i magen

Hur är energi inehållet i hö´t? Om det är högt kan det ge lös mage + att häte näter kraftforder. Har en kompis vars häst som varit lösimagen på stallperioden häten har blivit bättre med soild gold varje dag. Men kraft har mag o tarm ger jag till min häst när magen är lite orolig.

Har aldrig hört att de kan bli lösa i magen om höt innehåller mkt MJ, hur kan det bli så ??

*nyfiken*
 
Sv: Lös i magen

de säger min sambo med... om kossorna... och nu är min gamle lös och sambon påstår att det är för näringsrikt hö som gör det... kanske stämmer det?
 
Sv: Lös i magen

En häst som jag ridit mycket förut blev till och från mycket lös i magen, det rann mer eller mindre ur honom. Efter ett tag kom vi på att han inte tålde äpplen, när vi slutade ge han äpplen blev han bra i magen. En annan häst som jag vet har varit lös i magen gav vi "magtarm" som är bra då de är "stressade"/spänt sig vid tex. transportering eller dylikt. Det finns även de hästar som är allergrisk mot krafften. Jag skulle säga att du borde prata med en veterinär eller så, som du kan få hjälp av.
Lycka till! :)
 
Sv: Lös i magen

Hon skulle inte äta om det låg skit i krubban tyvärr :crazy:

Hästen är fråga är rund om magen och att ge mer foder är tyvärr inte aktuellt.

Morgonfodrar ca kl 6-7 2 kg hö + havre
Lunch kl 12 ca 10kg hö på 2 hästar
Middag kl 16-17 2-3 kg hö
Kväll 4-5 kg hö + krafft och betfor

Inget träckprov taget.

Mvh Jate Volim
 
Sv: Lös i magen

Okej, ja det har jag ju hört om tidigare såklart men jag har aldrig fodrat med det själv. Ngt man ska tänka på? Märken osv?

Mvh Jate Volim
 
Sv: Lös i magen

Okej, grovfodret är det inget fel på. Dammfritt, luktar gott, bra näringsvärden osv. Men jag håller med, inga tillskott om inte grunden fungerar. Ska sätta igång henne nu efter nyår och ska nollställa foderstaten nu. Satsar på att ge enbart hö och sedan lite skrammel i krubban samt linfröolja som ju ska vara bra för magen. Kanske lite bakjäst på det ifall man nu ska testa ngt mer.

Tack för svar!
 
Sv: Lös i magen

Hästen i fråga är alltså i bra hull, t.o.m ngt kraftig nu när hon vilar. Oljan får hon främst för att hon var lite risig i pälsen tidigare (hon har lite problem i samband med pälsfällningarna) och nu är den ju över så kanske är det lämpligt att helt plocka bort oljan. Den har liksom landat i krubban utav bara farten...

Jo, olja kan ju göra dem lösa men eftersom den är så långsamt invand och dessutom bara 1 dl så tyckte jag att det verkade märkligt. Vi har haft hästar som har ätit betydligt mer olja.

Mvh Jate Volim
 
Sv: Lös i magen

Är bakjäst bättre än foderjäst?

Till en häst som redan är lös i magen upplever jag bakjäst som mycket bättre än foderjäst! Jag ger foderjäst också (inte samtidigt) och tycker det är bra i förebyggande syfte eller i samband med fällningen för min häst som lätt blir grinig... Men om hästen redan är dålig i magen tycker inte jag foderjäst gör nån större nytta, med bakjäst däremot är hästen bra på några dagar!

Foderjäst är ju "död" jäst medan bakjäst "lever" så det är ganska stor skillnad på effekten..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst brukar bli lös i magen vid foderomställningar, som t.ex när betet är slut på hösten och man går över till hösilage och...
Svar
15
· Visningar
2 025
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 730
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 680
Senast: caradan
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp