Bukefalos 28 år!

Lös i magen

Sv: Lös i magen

samt linfröolja som ju ska vara bra för magen. Kanske lite bakjäst på det ifall man nu ska testa ngt mer.

Tack för svar!

tänk på att olja är laxerande så även om linfröolja är bra för magen så är det inte det bästa att ge om hästen är lös.
 
Sv: Lös i magen

Nu har jag inte analysen precis här men värdena är inte skyhöga utan ganska normala vad jag kan minnas. Uppskattningsvis ligger kvoten på kanske 7 så det är ett bra hö men ingen energibomb. Tack för bra fundering dock :)

Mvh Jate Volim
 
Sv: Lös i magen

Ja det har blivit lite hackigt så planen just nu är faktiskt att plocka bort allt utom hö och mineraler. Kommer att ge lite uppblött Krafft också fast istället bara ett par dl för att få ner mineralerna.

Tanken var att hon helt skulle gå över till havre men hon klarar inte riktigt det ännu pga temperamentet. Får vänta och testa igen kanske till sommaren. (Jag vill alltså inte ge Krafft alls.)

Mvh Jate Volim
 
Sv: Lös i magen

Hon skulle inte äta om det låg skit i krubban tyvärr :crazy:

Hästen är fråga är rund om magen och att ge mer foder är tyvärr inte aktuellt.

Morgonfodrar ca kl 6-7 2 kg hö + havre
Lunch kl 12 ca 10kg hö på 2 hästar
Middag kl 16-17 2-3 kg hö
Kväll 4-5 kg hö + krafft och betfor

Inget träckprov taget.

Mvh Jate Volim

Värför ger du så mycket hö? upp imått 20kg? vad är det för hö och vad är det för en häst?
Arizona
 
Sv: Lös i magen

Oh, förlåt, 10kg. middag för 2 häster, nej, ditt foderstat är lagom.
Du har inte kommit på non mögel i höet?
Frisk vätten?
Har du lita havre hälm han kan tugga på.
Lite fil, jogert, dofilus i havre skada inte. prova ett par dager.
Hans tärmflor måsta bli ur balance och du måsta få igång det,
Aizona
 
Sv: Lös i magen

Höet är väldigt fräscht och eftersom vi inte kan lagra hö under längre perioder på ett optimalt sätt har vi endast hemma samma hö 4-5 veckor i taget. Vatten har hon fri tillgång till dygnet runt. Hon dricker ganska mkt, ibland uppåt 50 liter över natten (från ca 16.00 till ca 8.00)
Hon står på halm och har därför fri tillgång till det, dock inte havrehalm. Hon rör den inte och är inte intresserad, hon får så pass mkt hö att hon blir mätt. Har en inackorderad som frossar i sin halm så smaklig är den nog trots allt.

Jag ska testa att ge linfrön istället för linfröolja samt tar bort allt kraftfoder utom lite skrammel för att få i henne mineralerna och linfröna. Ger även 1/3 pkt bakjäst nu i nga dgr för att se hur det blir.

Tack för bra tips!

Mvh Jate Volim
 
Sv: Lös i magen

Min häst är väldigt känslig också.
Jag ger honom bakjäst men den torra varianten, nu är det ju dock kallt ute, men den andra jästen ska förvaras i åtta grader och det behöver man inte med torrjästen. Ca en msk har räckt för oss.
Det är ju samma jäst, men tänkte bara tipsa. Hoppas det löser sig för dig (eller hårdnar :p )
 
Sv: Lös i magen

Ett tips till: När du börjar ge bakjäst ge gärna 1 pkt/dag i några dagar för att sen dra ner, som en "rivstart" liksom, det brukar "stoppa upp" lös mage bättre än att börja med att ge mindre dos.. dock brukar det som sagt inte behövas så stor mängd så många dagar.
Jag hade en häst som blev lös pga antibiotikabehandling, efter tre dagar med 1 pkt/dag var han "normal" i magen igen sen fick han ett halvt pkt/dag i förebyggande. Enligt veterinären skulle han kunna bli superdålig av antibiotikan (skräckexempel när hästarna dör av diarré..) och kunde behöva massa specialmedel för magen, men min häst klarade sig bra på bara jäst - dundermedel enligt mig! :)

Lycka till med din häst! :D
 
Sv: Lös i magen

Skulle nog prova med bara hö och mineraler ett tag och se om det blir bättre, men det tar ju några veckor innan magen hinner vänja sig.
 
Sv: Lös i magen

Haha, ja det hoppas jag med. Tack för tipset om den torra jästen! Har aldrig hört att ngn har gett den så jag köpte vanlig eftersom jag inte vågade chansa, men det funkar lika bra alltså?

Mvh Jate Volim
 
Sv: Lös i magen

Okej, jag gav dock 1/3 pkt igår men kanske ska ge resten av den paketen redan ikväll då? Hon verkar dock inte jätteförtjust i smaken och eftersom hon får så lite krafft är det inte helt enkelt. Tycker synd om henne när maten smakar illa :cry:

Mvh Jate Volim
 
Sv: Lös i magen

De vänjer sig vid jästsmaken efter ett tag. Jag ger vanlig, färsk jäst. Det smular jag bara ovanpå maten. Om jag glömmer det äter de det ur händerna på mig. De tyckte inte heller om det i början.
 
Sv: Lös i magen

Jag tror att den färska jästen är effektivast eftersom det är "levande" jäst.

Kan också som Forest Autumn intyga att de ganska snabbt lär sig tycka om jästen.
 
Sv: Lös i magen

Vi fodrar bokashi som innehåller mikroorganismer (EM), bl a jäst- och mjölksyrabakterier. Det hjälper också mot lös mage (lite som jästen antar jag). Hästarna älskar det! Även hundarna och katterna äter det gärna.
 
Sv: Lös i magen

Min häst är väldigt känslig också.
Jag ger honom bakjäst men den torra varianten, nu är det ju dock kallt ute, men den andra jästen ska förvaras i åtta grader och det behöver man inte med torrjästen. Ca en msk har räckt för oss.
Det är ju samma jäst, men tänkte bara tipsa. Hoppas det löser sig för dig (eller hårdnar :p )

tack för det tipset!!! min pålle har till o från varit lös i magen o jag har märkt att han varit missnöjd. har prövat mycket för att stabilisera det, dock inte jäst. mest för att jag inte visste hur jag skulle förvara den färska jästen.

Men efter att läst tråden i det tysta o prövat ditt tips en vecka så böjar han bli så bra i magen, och tack vare det har jag en gladare häst!! :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst brukar bli lös i magen vid foderomställningar, som t.ex när betet är slut på hösten och man går över till hösilage och...
Svar
15
· Visningar
2 025
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 730
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 680
Senast: caradan
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp