tanten

Trådstartare
Den röda galenpannan som flyttat in här sedan en månad tillbaka är alldeles för lös i magen tycker jag. Dessutom fiser han illa och ofta.... Fisarna luktar inte fis utan kattskit.

Han har haft samma sorts avföring hela tiden. Det blir "plättar" i kattlådan. Inte vattnigt, men håller inte ihop i "korvar".

Han dricker ganska mycket vatten och äter mycket. Till en början åt han enormt men var också relativt avmagrad. Aptiten har blivit mer normal även om han äter rejält. Men det är en stor katt, så att han äter mer än jag är van vid är inte konstigt.


Ca 2-3 år gammal, kastrerad sedan en månad tillbaka, avmaskad och glad, (suck...) kelen och blank i pälsen. Men lös i magen.

Äter torrfoder. Just nu katty, tidigare mjau. Testade mjau burkmat ett tag men det gjorde ingen som helst skillnad.
 
Sv: lös mage

Kan vara torrfodret men kan oxå vara parasiter, typ giardia eller trichomonas eller vad det heter, eller nåt annat.

Du Kan prova torrfoder av högre kvalitet. Själv är jag väldigt nöjd med Eukanubas.

Du kan även lämna in avföringsprov för att kolla dessa parasiter. De försvinner inte av en enstaka avmaskning.

Eller testa skonkost ett par dagar. Typ rå köttfärs blandat med morotspure, eller kokt vit fisk.

En veterinär av den äldre skolan som jag känner, rekommenderar vitt bröd och yoghurt tills magen är stabil. Vet inte riktigt om jag är övertygad.
 
Sv: lös mage

Köp diarsanyl. Det är en pasta som finns att köpa hos veterinären och på nätet. Magen stabiliserar sig på någon/några dagar med hjälp av det.
Kommer det tillbaka så får du ju gå vidare men det kan vara så enkelt att han har en känslig mage och att omställningen till ny mat gör honom orolig i magen. Jag har en katt som får diarré en vecka av bara några smulor av någon ny matsort medans andra kan ge olika sorters kattmat till sina katter hela tiden utan att deras magar ballar ur.
 
Sv: lös mage

Kan vara torrfodret men kan oxå vara parasiter, typ giardia eller trichomonas eller vad det heter, eller nåt annat.

Du Kan prova torrfoder av högre kvalitet. Själv är jag väldigt nöjd med Eukanubas.

Du kan även lämna in avföringsprov för att kolla dessa parasiter. De försvinner inte av en enstaka avmaskning.

Eller testa skonkost ett par dagar. Typ rå köttfärs blandat med morotspure, eller kokt vit fisk.

.

Hrm... Hur ser avmaskningsschemat ut för en katt med dessa parasiter då?

Han har ju levt som stallkatt i en granngård tills de blev vräkta. Har efter det försörjt sig på småvarmt ute från åkrar och uthus samt den mat han kunnat tjuva. Att han haft parasiter är rätt självklart men jag trodde jag fixat det med avmaskningen (milbemax)....
 
Sv: lös mage

Det är väldigt olika med vad och hur länge man måste behandla med avmaskningsmedel, beroende på veterinär och parasit. 14 dagar minimum tror jag.

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Parasiter/?lid=25117

Länk till SVA där du kan läsa lite mer.

Förhoppningsvis är det bara lite obalans i tarmfloran.

När mina hittekattungar flyttade till mig så var de lösa i magen i två månader, ända tills de fastades inför kastreringen. Då blev de plötsligt bra i magen. Så kanske bara en 12-timmars fasta räcker. Kan hända att magen bara behöver lite vila.
 
Sv: lös mage

Låter som min ena katt. Vi provade all mat du kan tänka dig, avmaskning huskurer mm. Åkte tillslut till veterinären och hittade en kronisk tarmskada som förmodligen uppkommit pga fel mat hos uppfödaren. (Och nej, de kattungarna fick inte lämplig kost och var han då redan känslig så kan det ha blivit så).

Han är nu 3 år och mår okej. Den maten han fungerar klockrent på är "royal canine hypo alergic" eller hur det nu stavas. Denna kostar dock multum och det funkar ej med två katter så dom får "royal canine sensible" och det funkar hyfsat. Han är dålig i perioder och då får det andra tills han kommit i balans igen.

Får dock hoppas att det är något mindre allvarligt med din katt och att du får ordning på det snart :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 377
Senast: Ratax
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 379
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 229
Senast: Voeux
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 022
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp