Lösa benbitar efter 7 år, ska jag köpa? HJÄLP!

Zindy91

Trådstartare
Jag har hamnat i en sits som jag aldrig hade kunnat drömma om, suck!

JAg har sedan 1 och ett halvt år sedan varit fodervärd åt ett litet sto som nu är 7 år gammal. Hon har fina gångarter och suverän utstrålning men det bästa med henne tyycker jag är hennes personlighet! Jag har ridit och tränat henne mest i dressyr men också lite hoppning och terräng. Det sista halvåret har träningen ökat och vi fick ett litet6 problem: hon rullade inte över tyillräkligt snabbt med framhovarna. Detta tyckte hovslagaren att vi kunde avhjälpa med "roll-over" skor. dessa sattes på och två veckor senare bestämde jag mig för att köpa min ögonsten. Jag lät göra en gårdsbesiktning och hon visade då hälta på 3 ben! Jag blev mkt chockad eftersom jag inte märkt någonting när jag red/lobgerade/tömkörde henne. Inte heller tränare hade märkt det minsta... Jag körde därför till kliniken och gjorde en hält utredning där veterinären trodde att det var skorna som gjort att hon fått en liten överansträngning/Inflammation (kommer inte ihåg exakt vad hon sa) fram. Jag fick Metacam i 10 dagar för detta.

När vi ändå var på kliniken röntgade vi henne bara för att vi ändå var där :) Hittade då två lösa benbitar! en i varje framben, kotleden på båda. Veterinären ansåg att det skulle vara ett enkelt ingrepp att plocka ut dem OM hon hon skulle få problem. Vi diskuterade detta läände med veterinären och hon sa tom att hade det varit hon så hade hon köpt hästen.

Ägarna begär 50.000 av mig (för jag har haft henne på foder) jag skulle dock vilja pruta 10-15.ooo just med tanke på en eventuell operation i framtiden. Frågan är sedan om försäkringen täcker en operation... Hon är försäkrad sedan 9 månaders ålder i agria...

Hur skulle ni gjort? Hade veterinären avrått mig hade jag naturligtvis inte köpt hästen men nu gjorde hon inte det och jag har haft hästen så länge nu, tränat och tävlat henne och vore det inte för de där eländiga skrorna skulle hon inte visat någon hälta och då skulle vi inte upptäckt benbitarna...

HJÄLP!
 
Sv: Lösa benbitar efter 7 år, ska jag köpa? HJÄLP!

Jag kan ju tillägga att nu två veckor efter avslutad behandling med metacam är hästen ohalt och gjorde ett fint böjprob på kliniken.
 
Sv: Lösa benbitar efter 7 år, ska jag köpa? HJÄLP!

Vad ska du ha hästen till??

Jag vill fortsätta tävla dressyr och kanske lite hoppning. Hon har inte kapacitet till att nå den absoluta toppen men jag skulle vilja nå MSV dressyr iaf. Allting beror på....
 
Sv: Lösa benbitar efter 7 år, ska jag köpa? HJÄLP!

Jag vill fortsätta tävla dressyr och kanske lite hoppning. Hon har inte kapacitet till att nå den absoluta toppen men jag skulle vilja nå MSV dressyr iaf. Allting beror på....

Vad är prognosen efter att ev benbitar tagits bort? Är de helt säkra på att det var skorna som orsakade hältan? Jag skulle gjort nytt böjprov då du gjorde det förra efter "nyss" avslutad kur. Kan ju vara så att kuren tog bort inflammation där benbitarna sitter??
 
Sv: Lösa benbitar efter 7 år, ska jag köpa? HJÄLP!

Vad är prognosen efter att ev benbitar tagits bort? Är de helt säkra på att det var skorna som orsakade hältan? Jag skulle gjort nytt böjprov då du gjorde det förra efter "nyss" avslutad kur. Kan ju vara så att kuren tog bort inflammation där benbitarna sitter??

Jag fick inte något mer än att bitarna satt bra till och det skulle vara enkelt att få bort dom. Helt säker på skorna är vi ju inte men till 99%. eftersom hon blev halt precis vid skobytet och hältan försvann när vi nu bytte tillbaka till de "gamla" skorna. som det ser ut nu ska jag rida och träna henne HÅRT och så ska vi göra ett böjprov till i augusti och då måste jag bestämma mig. Veterinären rådde mig till detta just för att se att hon verkligen håller.
 
Sv: Lösa benbitar efter 7 år, ska jag köpa? HJÄLP!

Lösa benbitar kan hästar leva med, det beror lite på hur de sitter. Har de setat där så länge som de redan gjort så tror ju inte jag att hästen kommer ha problem av dem nu eller senare heller.
Veterinären borde ha sett om de sitter dumt till, och då sagt att de behöver tas bort.
Det som kan hända är att benbitarna förstör leden och ger slip fåror i leden, det går inte att reparera. Det borde de då redan ha gjort om de sitter illa till.
men sant är att det är ett relativt enkelt ingrepp att ta ut bitarna.

Försäkringen tror jag inte tar benbitar, då ska hästen vara friröntgad vid tidig ålder utan lösa benbitar, då tar försäkringen det om det uppkommer senare. Vet inte om det är lika för alla raser, men för travare är det så iaf.

Man kan oxå se det så här, om du inte bytt skor och hästen reagerat på böjprovet, så skulle du aldrig röntgat hästen och du skulle inte ha sett benbitarna... Då skulle din häst ha levt med dem. Nu vet du om dem. Så antagligen är det bäst för dig om de kom bort. Då slipper du fundera på om de stör dem eller inte.
Hoppas du förstår hur jag menar. Det är verkligen inget illa menat utan jag vet hur det är... Vill röntga alla hästar och ta bort bitarna antingen de behövs eller ej.
 
Sv: Lösa benbitar efter 7 år, ska jag köpa? HJÄLP!

Lösa benbitar kan hästar leva med, det beror lite på hur de sitter. Har de setat där så länge som de redan gjort så tror ju inte jag att hästen kommer ha problem av dem nu eller senare heller.
Veterinären borde ha sett om de sitter dumt till, och då sagt att de behöver tas bort.
Det som kan hända är att benbitarna förstör leden och ger slip fåror i leden, det går inte att reparera. Det borde de då redan ha gjort om de sitter illa till.
men sant är att det är ett relativt enkelt ingrepp att ta ut bitarna.

Försäkringen tror jag inte tar benbitar, då ska hästen vara friröntgad vid tidig ålder utan lösa benbitar, då tar försäkringen det om det uppkommer senare. Vet inte om det är lika för alla raser, men för travare är det så iaf.

Man kan oxå se det så här, om du inte bytt skor och hästen reagerat på böjprovet, så skulle du aldrig röntgat hästen och du skulle inte ha sett benbitarna... Då skulle din häst ha levt med dem. Nu vet du om dem. Så antagligen är det bäst för dig om de kom bort. Då slipper du fundera på om de stör dem eller inte.
Hoppas du förstår hur jag menar. Det är verkligen inget illa menat utan jag vet hur det är... Vill röntga alla hästar och ta bort bitarna antingen de behövs eller ej.

Jo visst är det positivt att jag nu vet om det :)Benbitarna låg i den på framsidan av kotleden i en kapsel vilket då veterinären ansåg var bra för risken att de skulle börja flytta på sig var då lite mindre. Vad jag sedan med ett okunnigt öga kunde se så låg benbitarna rätt långt ifrån själva benet och lederna, alltså inte tätt intill och jag misstänker att det är delvis därför vet. ansåg att de låg "bra"
 
Sv: Lösa benbitar efter 7 år, ska jag köpa? HJÄLP!

Okej. Men då tycker jag du ska gå efter vad vet säger. Göra ett nytt böjprov när du ridit ett tag för att se hur den ser ut då. Tror det är bra att inte göra det för tidigt då behandlingen kan ha tagit bort det onda och den då inte kommer visa hälta av det.
Hoppas det löser sig.

Lösa benbitar som sitter dåligt till brukar synas ordentligt med kraftiga gallor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 579
Hundhälsa Hej, 4/5 så tappade vår griffon/chihuahua på 8 år balansen på höger bakben och vi åkte direkt till veterinären. Kvällen innan hände det...
Svar
4
· Visningar
840
Senast: Carrie
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 193
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Min fina ponny ansågs tyvärr halt av veterinär, något som jag inte märkt. Hälta som syns svagt vid longering, inte alltid. Visade...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp