Lösa benbitar och spatt!

T

Tina_86

Jag köpte en ny häst i början på december från ett ställe som heter xxxxx. Och jag började rida henne och så, först hemma i paddocken. Sen började jag ta dressyrlektioner för min tränare ca 1 månad efter att jag köpt henne... Jag har ca 30 min. skrittväg ner tillridhuset (har ingen transport ännu) Träningarna gick bra de första 3-4 gångarna sen så började hon stregra och hon ville inte alls mer! Så jag pratade med min tränare och vi bestämde att jag skulle åka ner till HBG djursjukhus med henne och kolla henne för säkerhets skull! Och tur var de.. för de visade sig sen att hon TYVÄRR har lösa benbitar i vänster bakben i hasen och så har hon spatt i båda bak :(
Så jag pratade med dom jag köpte henne av och jag ska lämna tillbaka henne nu... förhoppningsvis...
Sen kommer dom nog att fixa fram en ny häst till mig...
De jobbiga är att dom kommer säkert att avliva henne sen.. i med dom får ut mer pngar för henne då än om dom säljer henne som promenadshäst... Och dom förlorar ju pengaer om dom ska operera henne... Så.. Ja.. allt känns förjävligt just nu....
Och en sak till..
När jag skule betala så sa dom att de inte gick på försäkringen.. så ja fick lägga utt drygt 4000 spänn där nere... och anledn ingen trodde hon var för att försäkringen var så "nytecknad" :mad:
Jag ska ha mina pengar tllbaka för både hst och veterinärbesök om ja så måste kräva de av dom!!
Va bara tvungen att skriva av mig lite...

///Tina
 
Vad tråkigt att hamna i den situationen. Nu när du blivit fäst vid henne och allt :(
Veterinärbesiktigade ni inte innan du köpte henne då?
Det hade kunnat spara dig detta.

Hoppas iaf att det löser sig för dig och att du får tillbaka dina pengar. Lycka till :)
 
De jobbiga är att dom kommer säkert att avliva henne sen.. i med dom får ut mer pngar för henne då än om dom säljer henne som promenadshäst...

Bedöms hästen som icke ridbar, skall den ju dömas ut och helst tas bort. Så slipper den framtida missförstånd, där nya ägare tror att hästen står pall för mer än den i verkligheten gör.
 
Instämmer, hur trist och ledsamt det än låter.

Att sälja en häst med de åkommorna är inget jag skulle göra - pga risken att hästen överansträngs och utsätts för smärta. :(
 
"De jobbiga är att dom kommer säkert att avliva henne sen.. i med dom får ut mer pengar för henne då än om dom säljer henne som promenadshäst... Och dom förlorar ju pengaer om dom ska operera henne... Så.. Ja.. allt känns förjävligt just nu...."

Men om hästen har både lösa benbitar och spatt på båda bak så är det kanske mest humant att ändå låta henne somna in.
Ja det är ledsamt för dig, men ingenting som påverkar hästen negativt.
Hästen mår ju inte dåligt av att få promenera vidare på det evigt gröna...
 
Jag vet att de e de bästa för henne... Men de e ju bara så tråkigt!
Jo jag veterinärsbesiktigade henne innan jag köte henne! Men den gick hon igenom!
men på kliniken kunde dom konstatera attt skadan var äldre än 3 månader.. så det är inte jag som har orsakat den! Känns lite som om man har blivit lurad! Men men.. de e inget att göra åt... bara att gå vidare!
Jag har i alla fall löärt mig något! varje häst jag köper nu tänker jag röntga!
 
blir lika förvånad varje gång jag ser dom här trådarna..

varför röntgar man inte hästen innan man köper den????
Vägrar säljaren betal röngten e de ju nåt skumt.

men de väl bättre dom tar bort hästen än att de riskerar att den hamnar fel?
 
Säljaren behöver inte ens erbjuda att röntga hästen, det är upp till köparen att göra.
 
Vägrar säljaren betal röngten e de ju nåt skumt.

Inte alls skumt, säljaren brukar inte vilja bekosta röntegn på en 'billig' häst och dessutom finns det en fördel till med att som säljare inte röntga. Röntgen kan nämliga visa saker som INTE Har minsta lilla påverkan på hästens framtida brukbarhet och användbarhet men som däremot skrämmer iväg spekulanterna och sänker hästens försäljningspris.

Så det brukar vara upp tilL KÖPAREN att be om röntgen OCH betala denna. Vägrar säljaren däremot att låta köparen röntga hästen, DÅ är det skumt. Men att SÄLJAREN inte betalar röntgen är inte det minsta skumt. Säljaren är nämligen den som har absolut mest att förlora om röntgen inte är felfri, men visar sådant som inte beräknas påverka användbarheten. Det skrämemr som sagt köpare och hästens pris går ner. Så det brukar vara köparen som får betala och begära röntgen.

Och de tusenlapparna är dock VÄL investerade pengar för köparen, det uppgår i de flesta fall till mindre än vad första veterinärbesöket kostar sen om det är fel på den. Och det kan ffa bespara en massor med framtida elände. Efter problemen med valacken (som om jag röntgat honom när han var fyra och jag köpte honom hade fått anmärkning på röntgen för hasledsdefekten hade upptäckts) så kommer jag röntga alla framtida köp, och inte köpa något som inte är felfritt på rtg. Väl medveten om att jag kommer välja bort hästar som skul´le kunnat fungera utmärkt med den röntgenförändring de har, men jag tar inga chanser. Jag kommer friröntga åreingen i höst med. Hittar de något som det är minsta tveksamheter till om det kommer at påverka så kommer jag ta bort henne. Jag orkar helt enkelt inte en sväng till. Jag hade haft valacken i fem år när hans röntgendefekt började göra väsen av sig, men det känslomässiga blir för jobbigt då, när man haft hästen länge, fäst sig vid den etcetera.

Men det är snålheten som bedrar visheten när man inte röntgar 'billiga' hästar utan nöjer sig med böjprov.
 
Det är antaligen så att de som hade hästen innan dig inte heller kände till att den hade spatt eller lösa benbitar. Så om någon har lurat dig så är det nog du själv, som inte röntgade hästen. Tråkigt men sant och precis som du själv skriver, du har lärt dig en läxa.

Karensen på en nytecknad försäkring brukar väl inte vara så lång som flera månader ?

Nej, jag tror nog att du har lärt dig flera läxor, du måste kolla upp noggrant även försäkringsvillkoren.
 
När jag skule betala så sa dom att de inte gick på försäkringen.. så ja fick lägga utt drygt 4000 spänn där nere... och anledn ingen trodde hon var för att försäkringen var så "nytecknad"

Som sagt, nu ser du varför snålheten bedrar visheten när man inte röntgar inför köp. De tusenlapparna (ca 2500 kr) har man tjänat in bara på att slippa första vetbesöket.

Och att få pengarna tillbaka från försäkringsbolaget kan du glömma, de har följt de regler som du godkänt iom att du tecknade försäkringen. Läs villkoren..

Och om du får dem från säljarna är nog en väldigt öppen fråga, visste de inte om problemet så har DE inte brustit någonstans. Och omd et var en 'dyr' häst och du inte röntgat står du dig slätt juridiskt med. Jag skulle vara VÄLDIGT varsam i min kontakt med säljarna angående de där pengarna faktiskt..

Tråkig historia hur som, och det tråkigaste är att den kunnat UNDVIKAS..
 
varför röntgar man inte hästen innan man köper den????
Vägrar säljaren betal röngten e de ju nåt skumt.

Jag instämmer med de som redan svarat dig, att det är upp till köparen. Sen vill jag tillägga att det inte alltid bara är fördelar med att röntga... Om man ser på röntgen att hästen har lösa benbitar, som inte påverkar den på minsta sett, så får man ändå inte teckna försäkring mot ostecondros. Om hästen då vid ett senare tillfälle, kanske flera år senare, skulle få problem med av detta (eller kanske något nytt som inte fanns sist) så får man alltså inga pengar. Och att operera bort lösa benbitar är rätt dyrt...
Detta är iaf fall vad jag fått berättat för mig av en veterinär. Som tur var har jag själv inte behövt ställa mig frågan om jag skall röntga eller ej (eftersom jag inte har köpt egen häst), men jag tycker ändå att det kan vara bra att vara medveten om att det finns en baksida av myntet också.
Till trådskaparen skickar jag några kramar och hoppas att det löser sig till det bästa.
Mvh/Marie
 
Svarar till er alla.. såg när honr ed denna på samma lektion som mig och då syntes deet inet att hon hade spatt eller lösa benbitar..
 
En sak till också...jag vet inte hur mycket röntgen kostar om man vill röntga en häst som man är intresserad av, men självrisken kostar väl iaf 2500 spänn...Kollar man då på två hästar som inte gått igenom så har man lagt ut 5000 spänn vilket kanske inte känns alldeles kul om man ska köpa häst för 20 000 t.ex....men jag vet itne, jag skulle antagligen röntga ändå om jag skulle köpa häst igen, orkar inte fler turer till Skara (varit där fem gånger och kollat saker nu, börjar bli tröttsamt)
 
En ganska vanlig överenskommelse är att säljaren får stå för kostnaden om hästen INTE går igenom besiktningen,

Så kan man ju oxå vänta med att ta bilder tills efter den kliniska undersökningen, om vet. anser att hästen har kliniska symptom så är den ju nog inte något vidare bra köp ändå, och så kan man ju spara på utgiften för röntgen,
 
Ja.. precis.. de e väldigt många läxor jag har lärt mig.. men de e ju bra... men de där med försäkringen.. de hade blivit fel.. och jag kommer få pengar från försäkringen!
Och igentligen skiter jag fulständigt i om jag har lagt ut 4000 spänn elle inte.. de spelar inte mig ågon roll! För de jobbiga är att jag måste lämna tillbaka en häst som jag precis lärt känna och som jag älksar över allt annat...
Pengarna betyder ingenting för mig!
Och som sagt.. har jag lärt mig en läxa eller två....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 806
Hästvård Hej! Idag var en kotknackare ut och gick igenom min häst som gjort stort motstånd vid ridning senaste veckorna. Hon såg att han satt...
2
Svar
25
· Visningar
3 329
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
31 161
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 572
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp