lösa benbitar

panzy

Trådstartare
hur vanligt är det att hästen får lösa benbitar igen flera år efter operation??? eller det kanske inte har någon betydelse om de har haft det innan eller ej... Iaf opererades min travare när han var 1år i båda haserna. efter det har han gått på banan men slutade ganksa snart pga av andra saker... Nu har han fått typ gallor i haserna och jag har för mig att det är ett tecken på lösa benbitar, eller har jag helt fel???
 
En häst kan få gallor av olika orsaker, bla infamation av överansträgning, men även irritation av bla lösa benbitar.

En lös benbit kan komma till genom att en häst blirivt sparkad eler skadat sig på annat sätt, men vissa hästar får lösa benbitar hela tiden, och det kan man inte göra något åt!
 
men ska man göra nått åt det då, om han är lika pigg och villig som vanligt???
 
åk till veterinär så de får kolla på honom om du är osäker, så kan de även röntga benen på honom för att utesluta lösa benbitar.
Det känns alltid bättre att kolla upp det så att allt står rätt till på pållen så slipper man gå och oroa sig om det nu inte skulle vara så.
För de kan ju få galler av andra anledningar också.
 
Jag har en kompis som alldeles nyss köpte en häst som visade sig ha lösa benbitar. Hästen ligger inne för operation idag eller imorgon.

Det har blivit en rättssak av ärendet, min kompis vill häva köpet men säljaren vill inte ta tillbaka hästen eftersom hon inte kände till benbitarna.

Jurist och veterinär säger att lösa benbitar aldrig kan gå som dolt fel på grund av att de uppkommer vid 7-12 månaders ålder, aldrig senare, därför brukar det vara lätt att häva köp om det visar sig att hästen har lösa benbitar.

mvh Jessica
 
Eftersom han har gallor i haserna och han tidigare har blivit opererad där så tycker jag du ska åka in och kolla upp det!

Det kanske inte är något farligt, men å andra sidan så kan det vara något som kan förvärras!
 
lösa benbitar och osteochondros är inte samma sak. har hästen osteochondros (vilket han tydligen hade innan) har den lösa benbitar, men lösa benbitar behöver inte betyda att hästen har osteochondros! gallor är ett tecken på många saker men behöver ej vara allvarligt. är hästen inte halt behöver det nog inte vara farligt, kontakta vet om du känner dig osäker.
 
om jag har fattat dig rätt nu så kan en häst ha lösa benbitar men ej ha ont av dem och då gör man inget. men om den har ont av dem så är det osteochondros och då oppererar man? eller???
 
Japp. rätt fattat! :)

Vet böjer hästen ben, oc så kan den se om hästen har ont, Gallorna kan uppstå av att hästen blir irriterad av benbitar som ligger och skaver, men gallorna kan även bero på annat.
 
nja, osteochondros är en sjuklig förändring i leden, men det behöver inte betyda att hästen får ont av det. lösa benbitar kan även uppkomma genom trauman (yttre våld), som sparkar osv. men kallas då helt enkelt för lösa benbitar.
 

Liknande trådar

Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
581
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 495
Senast: Blyger
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 327
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 233

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp