Bukefalos 28 år!

Lösa benbitar??

Salandge

Trådstartare
Min tvååriga varmblodstravare har senaste tiden fått väldigt galliga haser. Gallorna är mjuka och genomgående. Han visar inget tecken på att ha ont. Dock belastar han hovarna lite tokigt, hoven "fläker liksom ut" på utsidan men är inte snednött. Om ni förstår vad jag menar... Han körs ca 5 dagar i veckan, skritt och jogg, och jag har inte märkt något förutom att han tar ut h.b. steg lika mycket som v.b. Han är pigg och glad och inte det minsta halt, vill gärna trava!!! Jag har inte satt detta med hovarna och haserna i samband tidigare men när hovis var här igår undrade han om det inte kunde vara lösa benbitar som spökar... Vad tror ni? Jag har redan bestämmt mig för att åka in och röntga, han är ej friröntgad sen tidigare.

Skulle vara intressant att höra om någon haft liknande symptom på sina hästar och vad det berodde på...
 
tyvärr låter det som lösa benbitar ,,men det kan även ha att göra med att han växer.
kolla även igenom foderataten.
 
Mmmm... Jag ska göra det!

Någon annan som har erfarenhet av galliga haser, med eller utan benbitar??
 
Det beror lite på hur stora gallorna är.......små gallor är inget ovanligt på en "frisk" tvååring som växer, men stora genomgående gallor är bäst att kolla upp.(med liten menar jag verkligen liten och inte genomgående.......)
Vi opererade en ettåring förra året för just en benbit i hasen. Hans galla var stor som en tennisboll ungefär (eller kanske mer som en korsning mellan pingis- och tennisboll)

Skriv gärna och berätta hur det går och vad veterinären sa.

Håller tummarna för att ni slipper operera !
 
Det låter som att min pålles gallor inte är så stora i jämförelse med det du skrev, men det ska änså kollas upp!

Hur är det nu med operation av benbitar... Olika veterinärer verkar ha olika uppfattningar om dom ska tas bort eler ej. Här på ATG:kliniken tas dom i regel bort men på den andra "privata kliniken" är dom mycket mer restriktiva gällande det. Vilka är argumentan för att operera / ej operera?

Jag skulle gärna vilja läsa mer om detta men inte lyckats hitta något. Någon som har några tips på läsbart angående detta?
 
Min lilla donna var gallig i haserna när jag köpte henne som två-åring. Inte som bollar, men tjock i båda även om det inte märktes så mycket när hon sprang. Hon var kanske aningen mer stel i haserna.
Hon hade benbitar i båda bakbenen som opererades omgående. Efter det har hon inte varit gallig en enda gång. Jag fick rekommendationen att operera, och fick intrycket att det kanske var pga hästägarens ekonomiska situation som valmöjligheten kunde komma upp. Men det var på ATG-klinik för fyra år sedan.
Jag har inte ångrat en sekund att jag lät henne opereras, speciellt inte som hon sprungit in 100 000 kr.

Jag kommer alltid att röntga mina unghästar för säkerhets skull, och är de OK så har man ju vet.vård för eventuella kommande lösa benbitar på försäkringen...

///Ghost
 
Ja, det är alltid bra att röntga för det kan finnas lösa benbitar som inte "syns" alls utifrån, men som gör skada så småningom.
Om de ska plockas bort eller inte är jättesvårt att veta eftersom veterinärerna själva är oeniga. Det bästa är att skicka bilderna till en riktig expert på området för en bedömning, även om röntgen görs på en annan klinik
(Du kan få namnet på en av Sveriges bästa via pm om du vill)

Vi röntgar alla ettåringar och om vi ska sälja dem erbjuder vi operation innan försäljningen.

En gång hittades en liten "flisa" på röntgenbilderna och veterinären kunde inte svara på om den satt i vägen eller inte. När experten på benbitar såg bilderna var han helt övertygad om att det inte behövde opereras utan det kunde vara "skräp" på linsen. Det är alltid skönt att få klara besked tycker jag.

En operation är ju alltid ett ingrepp och i vissa fall är det kanske bättre att vänta och se om hästen verkligen kommer att få besvär av benbiten, men då får man vara beredd på att få ett avbrott i träningen.

Anledningen till att många proffs alltid opererar är kanske att de inte vill riskera ett avbrott i träningen och att det är ägaren som betalar ;), men det är bara min egen personliga teori så den ska du inte lita på.........
 
.........kom på att jag aldrig skrev att hästen vi opererade för lös benbit förra året röntgades UTAN att det syntes något på röntgen. Nu har vi benbiten i en liten platspåse och den är ca 3 mm stor........tänk att så lite kan göra så mycket..........

Såg just på TV att Rotation vid avelvärderingen röntgades med en lös benbit. Han blev godkänd och har ju tävlat skapligt bra utan operation :)
Läser man utlåtandena vid avelsvärderingarna hittar man massor med avelshingstar som har lösa benbitar och alla godkända hingstar har ju egna prestationer som heter duga.

Det här med benbitar är ingen lätt sak, men väldigt intressant :confused:

// Suzanne
 
Ja, jag skulle gärna vilja få namnet!

Jag har, som tur är, varit så när som förskonad från veterinärbesök tidigare... men skickar kliniken bilderna till experten om jag ber dem eller är det upp till mig att skicka? Antar att min vet. och experten bör prata med varandra om vad de tycker ska göras...
 
min häst blir gallig ända upp till haserna ibland.. oftast om han inte går i hagen.)trasiga staket eller liknande)..
har faktiskt ingen aning om vad det kan bero på...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu vill jag ha era tankar omkring detta, Tog över ett tvåårigt varmblodssto 01/7, första körningen fin men nickade lite på HF (är...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: Jullangz
·
Hästvård I väntan på klinikbesök har jag lite funderingar som jag gärna tar emot era tankar om. Beskriv gärna om ni varit med om något liknande...
Svar
3
· Visningar
1 286
Hästvård Min häst sover på Strömsholm inatt =/ Jag köpte henne för drygt ett år sedan, med 0,5 grads hälta h.b. vid böjprov någon månad...
Svar
6
· Visningar
2 046
Senast: Irmis
·
Hästvård Jag har lite funderingar som jag hoppas att ni kloka bukemänniskor kan hjälpa mig att bearbeta, dela med er av åsikter om hur ni skulle...
Svar
2
· Visningar
980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp