Lösa hundar

Nej, en hund som vill attackera i flexikoppell vill du inte möta alls. Var inte så länge som en hund här omkring blev anfallen av en staffe vars ägare gick med flexikoppel, den hunden bet såpass hårt så att frambenet knäcktes. Så nej, stort nej för flexi, och det går inte att dra bort en sådan hund med kopplet.

Ska man ha hunden i flexi så kräver det att man har bra inkallning på hunden och är väldigt förutseende så inte hunden får en chans att springa iväg för det är går inte att stoppa dom när dom är längst ut i flexit.
Det är klart man kan stoppa hunden när den är längst ut i flexit. Det kan jag med min husky trots att han är stark. Har man koll och är noga så kan man.
 
Ja, jag bor i glesbygd.

Om jag hade bott i stan hade jag inte ens sett värdet av att ha hunden lös. Hur rör sig dina hundar relaterat till dig när ni är ute? Säg att ni går på en trottoar längst en måttligt trafikerad väg!
Jag rör mig mest i parkmiljö, hunden sällan mer än 30 m från mig. Ungefär samma längs 50-vägen där vi ofta går. Han är 13 år och är mest intresserad av att gå och lukta. Det är numera sällan jag ger några kommandon alls mer än att jag ropar om han dröjer för mycket vid någon fläck. Kommer det något djur eller om vi möter någon skällig hund så skvallrar han och tigger godis :).

När de var yngre kommunicerade jag mycket mer med dem. Det är ju snabba och reaktiva hundar, och den som jag fick som omplacering tänkte inte själv utan man fick tala om vad man ville att han skulle göra. Men jag har inte en enda gång upplevt att jag inte har kontroll över dem. Jag har mycket lätta individer av en ras som gärna vill vara till lags.
 
Om jag bara ska ut och rasta på tio minuter och hela byns hundar går samma runda skulle jag helt enkelt behålla kopplet på.
Inte hundar, det brukar bara vara ett par stycken och ofta samma. Men jag går min morgonrunda tillsammans med sonen innan jag kör honom till skolan dvs rusningstid och vi delar cykelbana med alla andra som också är påväg.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag går på vad jag ser när jag är ute och promenader här hemma. Och ja, här är det många som går och tittar ner i sin telefon på promenaderna, låter hundarna strosa runt och nosa fritt medans dom tittar åt ett annat håll och pratar i telefon osv.

Jag tappade ju min hund när han var valp när det dök upp en fågel när han var ute och kissade, jag höll som vanligt i kopplet men var inte beredd helt enkelt på hur snabb han var. Rätt var det var så gled kopplet ur handen, det händer så lätt när man har uppmärksamheten på annat håll.
Alla tappar inte sina koppel trots att saker oförutsätt händer. Jag gjorde inte det när jag var ute med min och vi gick och "lullade" i lugn och ro en tidig morgon och två rådjur hoppade ut framför näsan på oss och vidare över vägen. Hunden reagerade skitsnabbt, men jag lika automatiskt eftersom jag alltid har ett finger på stoppknappen, han kom inte många steg bort innan det tog stopp. Även när jag och hans kompis med husse går och de snurrar in sig i varandras flexi lite (de gör ett X med det) så har vi koll på omgivningen runt oss och på andra hundar, människor, cyklister osv. Kör man förbi med sin bil elelr cykel så kan man kanske fördomsfullt tänka att vi är sådana där skitjobbiga flexianvändare utan vett eftersom våra hundar går med fullt flexi och för tillfället också är korsat i varandra....).

Det är tråkigt att tycka att alla flexikoppelanvändare är "dåliga".
 
Det är klart man kan stoppa hunden när den är längst ut i flexit. Det kan jag med min husky trots att han är stark. Har man koll och är noga så kan man.
Om hunden är halvvägs ut i flexikopplet och får upp farten, då är det snudd på omöjligt att kunna hålla dom om dom sticker iväg, så starka händer är det få som har. Om hunden drar däremot när den redan är längst ut i kopplet, då är det ju en annan sak. Då hinner den inte få sådan kraft.
 
Om hunden är halvvägs ut i flexikopplet och får upp farten, då är det snudd på omöjligt att kunna hålla dom om dom sticker iväg, så starka händer är det få som har. Om hunden drar däremot när den redan är längst ut i kopplet, då är det ju en annan sak. Då hinner den inte få sådan kraft.
Jag har varit med om båda och jag har inte tappat kopplet någonsin, jag har en stark hund som gillar att springa järnet och ibland kan råka missbedöma längden när han har sele på sig.
Det handlar inte bara om styrka i handen utan om teknik också, att låsa handen ordentligt om kopplet och inte hålla flexit i fingrarna lite löst som en del gör, då öppnas handen och man tappar kopplet.

Och framför allt handlar det om vetskap. Att ha koll, att aldrig släppa. Rent krasst är risken större att han skulle dra omkull mig än att jag tappar kopplet. Vilket har hänt på en isfläck men då drog han ju inte något direkt utan isen var bekymret där. Men jag vurpade hellång på marken baklänges, fortfarande med kopplet låst i handen för att inte tappa honom- det var min tanke i fallet.
 
Jag förstår inte vad du menar, nog har hunden det bättre utan koppel än med? Bor inte i Stockholm och inte heller centralt, men har nog 20 möten på mina allra kortaste 10 min promenader.
Det spelar ju ingen roll vad som är bäst för hunden om det enligt den lokala ordningsstadgan eller lagen är ett koppeltvång, sen tycker jag att man kan visa hänsyn till andra och koppla hunden om man blir ombedd oavsett om det är andra hundar inblandade eller inte.
Min poäng är att alltför många oengagerade hundägare verkar tycka att ett koppel räcker. Har de bara hunden kopplad så kan de låta hunden bete sig som ett svin. Så länge det magiska kopplet är på så behöver de inte engagera sig i att träna hunden. Såna människor stör jag mig extremt mycket!
Och min poäng är att man av hänsyn kan koppla sin hund vid hundmöten och i synnerhet om man bli ombedd att göra det. Att dra till med ytterligheter som du gillar i den här tråden känns bara väldigt konstigt. Självklart möter jag hellre en kopplad, väluppfostrad hund än en vrålande best som slänger sig över min hund där den andra hundägaren, om den ens finns i närheten, har noll koll oavsett om hunden är kopplad eller inte.

Vi är flera hundägare som tyvärr har erfarenhet av skitstövlar till hundägare med ouppfostrade hundar som får härja vilt och slå omkull både barn och äldre samt hundar som kan vara farliga både när det gäller andra hundar, andra djur och människor.
 
Och min poäng är att man av hänsyn kan koppla sin hund vid hundmöten och i synnerhet om man bli ombedd att göra det. Att dra till med ytterligheter som du gillar i den här tråden känns bara väldigt konstigt. Självklart möter jag hellre en kopplad, väluppfostrad hund än en vrålande best som slänger sig över min hund där den andra hundägaren, om den ens finns i närheten, har noll koll oavsett om hunden är kopplad eller inte.

Vi är flera hundägare som tyvärr har erfarenhet av skitstövlar till hundägare med ouppfostrade hundar som får härja vilt och slå omkull både barn och äldre samt hundar som kan vara farliga både när det gäller andra hundar, andra djur och människor.

Och jag tycker att man av hänsyn ska se till att även ens kopplade hund uppför sig väl vid möte. Ett koppel är inte en ursäkt för dåligt beteende som många verkar tro.
 
Och jag tycker att man av hänsyn ska se till att även ens kopplade hund uppför sig väl vid möte. Ett koppel är inte en ursäkt för dåligt beteende som många verkar tro.
Jag har aldrig sagt något annat så jag vet inte varför du fortsätter tjata om det, men man kan av hänsyn koppla sin hund när man blir ombedd istället för att bete sig som en bortskämd, obstinat skitunge och vägra av princip.
 
Jag rör mig mest i parkmiljö, hunden sällan mer än 30 m från mig. Ungefär samma längs 50-vägen där vi ofta går. Han är 13 år och är mest intresserad av att gå och lukta. Det är numera sällan jag ger några kommandon alls mer än att jag ropar om han dröjer för mycket vid någon fläck. Kommer det något djur eller om vi möter någon skällig hund så skvallrar han och tigger godis :).

När de var yngre kommunicerade jag mycket mer med dem. Det är ju snabba och reaktiva hundar, och den som jag fick som omplacering tänkte inte själv utan man fick tala om vad man ville att han skulle göra. Men jag har inte en enda gång upplevt att jag inte har kontroll över dem. Jag har mycket lätta individer av en ras som gärna vill vara till lags.
Din hund återvänder alltså till dig när det kommer något djur eller någon skällig hund. Om du lär honom att skvallra om människor också, så kan du ju enkelt koppla honom om någon blir rädd.
 
Och jag tycker att man av hänsyn ska se till att även ens kopplade hund uppför sig väl vid möte. Ett koppel är inte en ursäkt för dåligt beteende som många verkar tro.
Har man en rädd hund som råkat illa ut så är det inte lätt att träna bort. Det är ingen större skillnad mot andra rädslor.
Min hund bär på trauma. Oftast är han tyst i möten men blir trippig och stirrar för att ha örnkoll på mötande hund som i hans ögon är ett hot. Jag har full förståelse för att han behöver titta som han gör och att han blir uppsjasad och är på tårna.
Ibland klarar han av att ist ha ögonkontakt med mig.
Det är jättevarierande från möte till möte. Men ibland brister det helt för honom och han skäller och lever rövare. Då går jag bara därifrån så snabbt det går-för hans skull.
 
Har man en rädd hund som råkat illa ut så är det inte lätt att träna bort. Det är ingen större skillnad mot andra rädslor.
Min hund bär på trauma. Oftast är han tyst i möten men blir trippig och stirrar för att ha örnkoll på mötande hund som i hans ögon är ett hot. Jag har full förståelse för att han behöver titta som han gör och att han blir uppsjasad och är på tårna.
Ibland klarar han av att ist ha ögonkontakt med mig.
Det är jättevarierande från möte till möte. Men ibland brister det helt för honom och han skäller och lever rövare. Då går jag bara därifrån så snabbt det går-för hans skull.
Håller med och blir hunden dessutom attackerad igen, vilket hänt den som jag stundtals lånar, då är man tillbaka på ruta ett.

När han blir osäker och offensiv när vi möter någon och jag inte lyckas bryta det i tid ber jag om ursäkt och folk brukar faktiskt ofta vara förstående. Tycker synd om inte bara "min" hund utan också mötandes hund om den blir märkbart rädd, så visst ligger det i allas intresse att få till ett lugnt möte. Men hundar är inte maskiner och ibland går det mindre bra.
 
Håller med och blir hunden dessutom attackerad igen, vilket hänt den som jag stundtals lånar, då är man tillbaka på ruta ett.

När han blir osäker och offensiv när vi möter någon och jag inte lyckas bryta det i tid ber jag om ursäkt och folk brukar faktiskt ofta vara förstående. Tycker synd om inte bara "min" hund utan också mötandes hund om den blir märkbart rädd, så visst ligger det i allas intresse att få till ett lugnt möte. Men hundar är inte maskiner och ibland går det mindre bra.
Ja det är verkligen som att dansa tango. Vi jobbar dagligen med de verktyg vi fått genom alla kurser som vi tragglat för att få Frasse trygg i möten. Men för varje incident så tar det många månader att komma tillbaka till en punkt där han verkar slappna av.
Förra våren var det en lös Schäfer som rusade fram och jagade Frasse flera varv runt mig. För en månad sen var det fyra spetsar som flög ut ur skogen och fram till oss varav två flög på honom. Just nu är han som värst igen :cry:

Jag har haft hundar som har varit de där med stort självförtroende och lättlärda, som har kunnat gå lösa. De har varit superenkla hundar.
Det här är en otroligt mycket större utmaning och kräver långt mycket mer träning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 873
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 882
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
705
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
688
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp