Lösa knästöd

E

Egonson

Ja ni vet, sådana med kardborre som man fäster på bla. Wintec sadlarna. Jag ska ev. köpa en Wintec Wide som jag har på prov nu, men tycker den har för små knästöd. Skulle vilja ha större som ger mer stöd och som sagt var går de ju att byta ut enkelt, med sk. "Flexiblock".

Wintec verkar ha två olika sorter enl vad jag har hittat på nätet, en hopp och en dressyr.
Tror jag har hoppmodellen i "min" sadel, fast upplever att de är för smala/tunna. Dressyrstöden ser större ut, men är de för raka liksom om ni förstår vad jag menar? Borde kanske vara mer halvmåneformade om man säger så.

Finns det andra märken än Wintec som har såna löstagbara knästöd, vart kan man hitta såna i så fall?
 
Sv: Lösa knästöd

bates har också, vi är 2 i stallet som har bates caprilli sadlar, jag köpte min begagnad och där satt de stora dressyrstöden på medans den andra såldes med de mindre
 
Sv: Lösa knästöd

Hööks säljer griffins knästöd. Kostar inte mer än 50:- styck sist jag frågade.
 
Sv: Lösa knästöd

Till min Wintec Isabell (dressyr) så fick jag med både mindre och större lösta knästöd och då vulstrerna är ganska stoppade finns ett tredje alternativ, inga extra knästöd.

När jag köpte en Wintec island (Wintec har många fler varianter än bara dressyr och hopp ;) t.ex. flatback, island mm) så var det ett par lösa knästöd med, samma modell som de mindre jag fick med Isabellen. Formen är stort sett densamma men det är lite knepigare att sätta i de tjockare då man kan sätta dom på stor yta och det påverkar mer hur/var än de mindre stöden. Min erfarenhet är att har man ordentliga vulster i sadeln så är det inte lika hårfint hur/var du sätter stöden. Min man har längre ben än mig och då fäster jag stöden något längre ner (vinkeln finns redan i stödet) än jag har.

Detta borde ju ändå innebära att du har åtminstone två olika tjockleker på lösa knästöd att finna i en butik!

Lycka till!
 
Sv: Lösa knästöd

Ja just det, det har dom ju. Ska kolla på dom nästa gång jag kommer till Hööks :) Tack för tipset.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
924
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 568
Senast: Estivuz
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 049
Senast: cirkus
·
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 778
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp