Lösa kredit i förtid, betala ränta?

Fibusen

Trådstartare
Naturligtvis så kom jag på denna fråga 5 min efter att kontoret stängt...

Hur som helst, jag ska byta fönster på mitt hus. Var hit en fönsterfirma för nån månad sen som jag själv hade sökt upp och bett dom komma ut. Jag blev nöjd med priset och det jobb dom ska göra, men eftersom jag inte hade pratat med banken om lånelöfte än så gjorde vi så att vi gjorde en kreditansökan hos Wasa kredit då företaget samarbetar med dom, just för att dom skulle vara säkra på att få in pengarna innan mina fönster börjar tillverkas, och vi sa så att det är ju bara att jag löser hela skulden där sen när lånet är klart hos banken.

Men nu sitter jag och läser i papprerna och blir osäker som tusan... Står sammanlagda kreditbeloppet ****** (den summan fönster plus jobb kostar mig) och raden nedanför: Totala belopp som ska betalas ****** inklusive ränta och andra kostnader i samband med krediten, handlar i runda slängar om ca 50.000kr

Jag har nu fått lånelöfte på banken och allt ska in i huslånet och planen var att lösa krediten direkt, men jag har ju bara lånat upp för summan som arbete plus fönster ska gå på...

Har försökt söka efter information om vad som händer när man löser krediten i förväg med hittar inget mer än ”kontakta oss så hjälper vi dig”...

Så hjälp! Vart/hur hittar jag information om det är möjligt att betala av lånet utan att åka på att betala ränta på 50.000kr typ!
 
9BC3FBB6-F2B7-4CDA-A1D7-68CB9714A1FC.jpeg
 
FA2EF224-D4BF-4F44-B238-1919D921E537.jpeg

Står ju: Låntagaren har rätt att, när låntagaren önskar, helt eller delvis, utan avgift lösa lånet i förtid.

Men hur räknas det med räntan? Om jag löser hela skulden, säg 150.000kr, slipper jag räntan då, eller ska jag betala 150.000kr för jobb och fönster, samt typ 50.000kr i ränta?
 
Visa bifogad fil 54313
Står ju: Låntagaren har rätt att, när låntagaren önskar, helt eller delvis, utan avgift lösa lånet i förtid.

Men hur räknas det med räntan? Om jag löser hela skulden, säg 150.000kr, slipper jag räntan då, eller ska jag betala 150.000kr för jobb och fönster, samt typ 50.000kr i ränta?
Du betalar ränta på de pengar du lånat, så länge du lånar dem.
 
Jag skulle definitivt ringa dem imorgon och specifikt fråga om ränteskillnadsersättning. Visst, det står att det inte utgår någon avgift men om du ex löser ett bolån i förtid kan det utgå både avgift (administrativ) och ränteskillnadsersättning: det vill säga att du får hosta upp det mellanskillnaden mellan det du har betalat i ränta och det du skulle ha betalat totalt i ränta om lånet löpte hela löptiden.
 
Jag skulle definitivt ringa dem imorgon och specifikt fråga om ränteskillnadsersättning. Visst, det står att det inte utgår någon avgift men om du ex löser ett bolån i förtid kan det utgå både avgift (administrativ) och ränteskillnadsersättning: det vill säga att du får hosta upp det mellanskillnaden mellan det du har betalat i ränta och det du skulle ha betalat totalt i ränta om lånet löpte hela löptiden.

Ja det är just detta ”ränteskillnadsersättning” som jag försökt att söka information om, men det framgår inte just här. Att man har det på bolån är jag helt med på dock.
 
Du betalar ränta på de pengar du lånat, så länge du lånar dem.

Tack, då är det så! Jag var i princip säker på det, men blev lite osäker då jag läste igenom alla papper nu som ska med till banken nästa vecka och blev lite lätt skitnödig när jag ser att ”totala beloppet inkl ränta och avgifter” är på 50.000kr mer än vad jag sagt till banken!:angel::rofl:
 
Det står i ditt avtal att krediten när som helst kan lösas i förtid. Wasa kredit har rätt till ersättning enligt 36 paragrafen konsumentkreditlagen.

Dvs om räntan INTE är bunden så kan du lösa krediten när du vill utan extra kostnad och du betalar ränta till och med lösendagen
 

Liknande trådar

Äldre Jag har en del småkrediter osv, och nu har jag helt plötsligt förvandlas till en "spara" istället för en "slösa". Jag har mått jätte...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: sjoberga
·
Relationer Ska separera från min sambo. Är gravid och väntar barn i september (ett barn som han säger att han inte ska ha något med att göra). Han...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
88 378
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp