Bukefalos 28 år!

Oense om bodelning - tingsrätten

Om han inte blir betalningsskyldig (det är ju trots allt ditt val att byta lås) så har du ju lagt onödigt mycket pengar på något som du sedan får stå för.

Sväva inte iväg i hämndlystnad nu. Var smart och lägg dig inte på samma nivå som han.

För resten, anses inte en pelletskamin vara fast inredning i ett hus? Låter konstigt att man skulle få släpa med sig en sån i samband med försäljningen av ett hus (och han har ju sålt sin del i huset)
Jag har följt din tråd men har nog inte svarat tidigare. Jag har en anhörig som har råkat ut för något liknande och tycker att du är jättestark som orkar detta så som du gör.

Det kan nog vara värt att kolla upp om kaminen är fast inredning, i alla fall bra att ha som ett argument i framtiden! Jättebra att du ska byta lås och att du har bestämt dig för att inte gå med på vårdnaden.

Hoppas att du nu får tid och ro att fokusera på bebisen.
Lycka till !
 
Är kaminen inköpt för att vara i huset eller hade han den sedan innan ni flyttade ihop?

Om den köptes gemensamt så ingår den i bodelningen, så avräkna den summan eftersom han tog den med sig.
 
jag skulle höra med polisen om det inte anses som stöld

Iallafall olovligt förfarande. Han hade ju nyckeln och då ses det oftast inte som stöld utan just olovligt förfarande.

I vilket fall är det väldigt märkligt att han skulle ha någon som helst rätt till värmekällan i huset som han ju faktiskt har sålt sin del av. Det är ju inte så att man tar med sig värmekällan vid en flytt utan den ska självklart finnas kvar!

@krambanan du är helt fantastisk :heart Det är inte alls konstigt att du sänker garden när han har betett sig normalare ett tag. Du är mänsklig och dessutom höggravid med allt vad det innebär av hormoner och känslor.

Jag önskar dig verkligen lycka till med förlossningen, din bebis och allt annat i framtiden!

Kramar :heart
 
Vänta bara...idag har han tagit det ännu ett steg längre. :banghead: Han skrev "lycka till att vara vän med mig ha det så bra" till mig på messenger. Förklaringen var att jag lagt till en vän på Facebook igen. En kille som jag känt långt innan jag och exet blev ihop men som jag efter massa bråk om det tog bort för några år sen. Så idag var han och hämtade "sin" pelletskamin (huvudvärmekällan i huset) som hämnd. Innan har han sagt att den kunde stå här tills jag fixat något annat och troligtvis över hela vintern då han inte skulle hinna sätta in den innan vintern iallafall. Så med BF+3 och vintern på antågande så får jag fixa en ny värmekälla...dessutom stod han och ljög mig rätt upp i ansiktet om att det var han som betalt pelletsen till kaminerna (vi har en till liten pelletskamin). Inte ens när jag tog fram bevis så gav han sig.

Ingen nyckel fick jag heller. Så nu blir det hårdhandskarna igen för det verkar vara det enda han förstår. Imorgon ringer jag låssmed. Sen byter jag lås på huset och garaget (vi har papper på att han får förvara grejer i garaget till sommaren ju MEN det står inte att han ska få ha nyckel och komma och gå som han vill som han gör nu). Sen ska han få betala låsbytet. Antar att man får ta det via kronofogden?



Japp jag vet och tro mig jag har inga planer på att skriva på om någon gemensam heller. Men jag är också rätt säker på att han kommer bestrida det i domstol BARA för att jävlas. :wtf:



Tack! :heart Min mamma följer med på förlossningen.



Ja jag gör verkligen mitt bästa. Och det är guld värt att kunna skriva av sig här istället för att visa honom att jag blir ledsen. Men sen så ibland (allt mer sällan som tur är) så får jag något slags hjärnsläpp (ofta efter han varit "snäll" en period) och tror att han helt plötsligt bryr sig. Och då brukar jag bittert få ångra det fort igen. :angel:

Ja nu kan hon få komma snart så jag får något annat att fokusera på! :love:
En pelletskamin räknas INTE som lös egendom, och kan enbart flyttas om så skriftligen avtalats! Observera att även husnycklar räknas som fast egendom ;)

http://www.lansfast.se/media/1145/fast-och-los-egendom.pdf
 
Lite snabbt bara.

Kaminen tog han med sig från sitt förra hus. Den sattes in i detta huset istället för en dåligt fungerande vedkamin som plockades ner. Han sa direkt att han ville ha med den när det blev klart att vi skulle separera. Jag orkade inte bråka. Finns dock inte skriftligt. Jag var hemma så han gick inte in med nyckeln han har.

Angående låsbytet så ska jag inte tappa huvudet nu och göra något som drabbar mig själv värst i slutändan det lovar jag.

Hade värkar i natt. Medelande exet vid ett som sen ringde (och väckte mig för jag inte svarat på 30 min på messenger kl 7.30...) i morse och frågade hur det gick. Ville med på förlossningen om inte min mamma följde med (dom tål inte varandra). Jag sa ok för tänkte att det skulle ge honom en bra chans att knyta an till sitt barn.

Värkarna avtog dock på förmiddagen. Medelade åter honom. Sen nu på eftermiddagen så börjar värkarna lite sakta igen. Får ett mess av honom att ringa. Gör det innan jag ska hoppa in i duschen för lite välbehövlig smärtlindring. Berättar läget och då drar han återigen värsta bråket om vem jag har eller inte har som vän på Facebook. Och drar upp en helt orelaterad händelse som är fyra år gammal. Plus en massa om att jag och mina vänner snackar skit om honom på Facebook. Att folk tycker si och säger så osv Försöker förklara att jag inte orkar diskutera det just då med värkar på väg in i duschen. Då ska han så klart inte med till förlossningen mer och han ska inte ha något med mig eller bebis att göra om inte...slutade med att jag fick lägga på för han bara fortsatte och fortsatte.
 
Lite snabbt bara.

Kaminen tog han med sig från sitt förra hus. Den sattes in i detta huset istället för en dåligt fungerande vedkamin som plockades ner. Han sa direkt att han ville ha med den när det blev klart att vi skulle separera. Jag orkade inte bråka. Finns dock inte skriftligt. Jag var hemma så han gick inte in med nyckeln han har.

Angående låsbytet så ska jag inte tappa huvudet nu och göra något som drabbar mig själv värst i slutändan det lovar jag.

Hade värkar i natt. Medelande exet vid ett som sen ringde (och väckte mig för jag inte svarat på 30 min på messenger kl 7.30...) i morse och frågade hur det gick. Ville med på förlossningen om inte min mamma följde med (dom tål inte varandra). Jag sa ok för tänkte att det skulle ge honom en bra chans att knyta an till sitt barn.

Värkarna avtog dock på förmiddagen. Medelade åter honom. Sen nu på eftermiddagen så börjar värkarna lite sakta igen. Får ett mess av honom att ringa. Gör det innan jag ska hoppa in i duschen för lite välbehövlig smärtlindring. Berättar läget och då drar han återigen värsta bråket om vem jag har eller inte har som vän på Facebook. Och drar upp en helt orelaterad händelse som är fyra år gammal. Plus en massa om att jag och mina vänner snackar skit om honom på Facebook. Att folk tycker si och säger så osv Försöker förklara att jag inte orkar diskutera det just då med värkar på väg in i duschen. Då ska han så klart inte med till förlossningen mer och han ska inte ha något med mig eller bebis att göra om inte...slutade med att jag fick lägga på för han bara fortsatte och fortsatte.


Du vet att det finns en funktion på både facebook OCH telefonen som gör att han inte kan kontakta dig va?? Jag tror det kan behövas ett tag, håller han på sådär så ska han ju inte vara med på förlossningen, där ska du ha folk som älskar dig och som du litar på!

Då slipper du meddelanden, telefonsamtal, sms osv osv, jag tänker just nu, för din egen skull! Jag tycker att du har tillräckligt med en liten på väg! Du och ditt barn är viktigast i detta!

Vet du inte hur man gör på telefonen så är vi säkerligen flera som kan förklara för dig här i tråden!
 
Lite snabbt bara.

Kaminen tog han med sig från sitt förra hus. Den sattes in i detta huset istället för en dåligt fungerande vedkamin som plockades ner. Han sa direkt att han ville ha med den när det blev klart att vi skulle separera. Jag orkade inte bråka. Finns dock inte skriftligt. Jag var hemma så han gick inte in med nyckeln han har.

Angående låsbytet så ska jag inte tappa huvudet nu och göra något som drabbar mig själv värst i slutändan det lovar jag.

Hade värkar i natt. Medelande exet vid ett som sen ringde (och väckte mig för jag inte svarat på 30 min på messenger kl 7.30...) i morse och frågade hur det gick. Ville med på förlossningen om inte min mamma följde med (dom tål inte varandra). Jag sa ok för tänkte att det skulle ge honom en bra chans att knyta an till sitt barn.

Värkarna avtog dock på förmiddagen. Medelade åter honom. Sen nu på eftermiddagen så börjar värkarna lite sakta igen. Får ett mess av honom att ringa. Gör det innan jag ska hoppa in i duschen för lite välbehövlig smärtlindring. Berättar läget och då drar han återigen värsta bråket om vem jag har eller inte har som vän på Facebook. Och drar upp en helt orelaterad händelse som är fyra år gammal. Plus en massa om att jag och mina vänner snackar skit om honom på Facebook. Att folk tycker si och säger så osv Försöker förklara att jag inte orkar diskutera det just då med värkar på väg in i duschen. Då ska han så klart inte med till förlossningen mer och han ska inte ha något med mig eller bebis att göra om inte...slutade med att jag fick lägga på för han bara fortsatte och fortsatte.
Har varit med om två förlossningar själv och kan säga så mycket att en person som inte kan fokusera på den som ska föda ska inte vara med vid förlossningen. Han kan träffa sitt barn sedan, men jag råder dig till att ha mamma med vid själva förlossningen. Du kommer behöva stöd och trygghet och det kan inte han ge dig nu. det kan däremot din mamma!
 
Lite snabbt bara.

Kaminen tog han med sig från sitt förra hus. Den sattes in i detta huset istället för en dåligt fungerande vedkamin som plockades ner. Han sa direkt att han ville ha med den när det blev klart att vi skulle separera. Jag orkade inte bråka. Finns dock inte skriftligt. Jag var hemma så han gick inte in med nyckeln han har.

Angående låsbytet så ska jag inte tappa huvudet nu och göra något som drabbar mig själv värst i slutändan det lovar jag.

Hade värkar i natt. Medelande exet vid ett som sen ringde (och väckte mig för jag inte svarat på 30 min på messenger kl 7.30...) i morse och frågade hur det gick. Ville med på förlossningen om inte min mamma följde med (dom tål inte varandra). Jag sa ok för tänkte att det skulle ge honom en bra chans att knyta an till sitt barn.

Värkarna avtog dock på förmiddagen. Medelade åter honom. Sen nu på eftermiddagen så börjar värkarna lite sakta igen. Får ett mess av honom att ringa. Gör det innan jag ska hoppa in i duschen för lite välbehövlig smärtlindring. Berättar läget och då drar han återigen värsta bråket om vem jag har eller inte har som vän på Facebook. Och drar upp en helt orelaterad händelse som är fyra år gammal. Plus en massa om att jag och mina vänner snackar skit om honom på Facebook. Att folk tycker si och säger så osv Försöker förklara att jag inte orkar diskutera det just då med värkar på väg in i duschen. Då ska han så klart inte med till förlossningen mer och han ska inte ha något med mig eller bebis att göra om inte...slutade med att jag fick lägga på för han bara fortsatte och fortsatte.

Dags för honom att inse att det är han som behöver "uppföra sig" för att få vara en del av ert liv och inte använda det som utpressning för att han ska engagera sig.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 625
Senast: verser
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 207
Senast: __sofia__
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 955
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp