Lösa lån i förtid

Wysiwyg

Trådstartare
Om jag har låst bolåneräntan i till exempel två år men vill sälja bostaden efter 1 år och 10 månader, hur mycket behöver jag betala banken då för att lösa ut lånen då?
 
Jag har för mig ( och detta är ett gäng år sen) att vi fick sagt att det är räntekostnaden för resterande bindningstid plus lite administrationsavgifter. Kan dock ha ändrats sen dess.
 
Jag har för mig ( och detta är ett gäng år sen) att vi fick sagt att det är räntekostnaden för resterande bindningstid plus lite administrationsavgifter. Kan dock ha ändrats sen dess.

Tack för svar! ☺ Det borde jag ju kunnat lista ut själv eller googlat 🙄, men ibland är inte hjärnan med.
 
Om jag har låst bolåneräntan i till exempel två år men vill sälja bostaden efter 1 år och 10 månader, hur mycket behöver jag betala banken då för att lösa ut lånen då?
Det bör bara vara ränteskillnaden du skall betala. Den är lite komplicerad att räkna ut men förenklat kan man säga att det är skillnaden mellan den återstående ränta du skulle betalat på ditt gamla lån och vad räntan på motsvarande lån är idag. Att betala hela återstående räntan blir oskäligt, banken lånar ju ut pengarna du betalar in och får ränta från någon annan.

Ränteskillnadsersättningen är reglerat i lag.
 
Om jag har låst bolåneräntan i till exempel två år men vill sälja bostaden efter 1 år och 10 månader, hur mycket behöver jag betala banken då för att lösa ut lånen då?

Banken räknar gärna ut det åt dig. Det blev dyrare än jag ville så jag lät bli senast det var aktuellt.

I ditt fall är tiden så kort, så ränteskillnadsersättningen bör bli ganska marginell. I procent av lånet vill säga.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 275
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
992
Senast: Human
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 226
Senast: Kakis
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 934
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp