Lösdrift av befintlig byggnad.

Marita73

Trådstartare
Jag har planer på att bygga om mitt "magasin" till en lösdrift. Nu är det fyra portar in till magasinet och ytan är 86 kvh. Jag vill inte använda befintliga portar utan kommer öppna upp två nya in- utgångar till hästarna där det är mer väderskyddat.

Så här har jag funderat på att göra:
Just nu är det "jordstampat" golv så jag tänkte lägga på matta och fylla upp med 1 dm stenmjöl innan allt täcks med ett tjockt lager halm.
Jag tänkte dela av så att hästarna (2-3 stora hästar) får drygt 40 kvm, där ska även en höbal för fri tillgång få plats. Resten av platsen kommer att fyllas av höbalar.
Självklart tas snickare ut för in- och utgångar och även en elektriker ska få dra in el i byggnaden.

Låter detta rätt? Jag har alltid haft mina hästar uppstallade men som jag jobbar nu har jag inte tid att sköta ett stall men in- och utsläpp. Jag har även ett mindre stall på gården där hästarna kan få komma in om något händer.

Jag är tacksam för alla tankar, funderingar och råd om detta!
 
Vi har fodringen utanför ligghallen (i foderhäck med tak) och skulle nog föredra det. Annars står hästarna lätt i ligghallen och äter hela dagen. Blir massa mer att mocka och mindre rörelse på djuren :grin:
...fast vi mockar i och för sig den grusade ytan runt foderhäcken också, men ändå :o
 
Rekommenderar också starkt att sköta utfodringen ute. Vi har provat båda och det funkar klart bättre. Ytan blir liksom "större" när hästarna aldrig riskerar att bråka om mat där inne. Rent lagligt krävs också mindre yta per häst om man har maten ute, men det kanske du redan har koll på. Som Tolksele sa så står de bara där inne och käkar hela dagarna om man har maten där inne, och äter de inte så står de ofta kvar där ändå liksom. Har man maten ute så är det inte lika vanligt att de går in, utan hallen blir mer ett skydd de kan använda vid behov. Så då slipper man mocka där inne för jämnan.
 
Tack för svar!
Jag har ingen traktor och måste hantera storbalarna för hand. Jag är rädd att balarna (torrt hö) blir förstörda om jag ställer dem ute. Här får jag klura lite..
 
Jag har planer på att bygga om mitt "magasin" till en lösdrift. Nu är det fyra portar in till magasinet och ytan är 86 kvh. Jag vill inte använda befintliga portar utan kommer öppna upp två nya in- utgångar till hästarna där det är mer väderskyddat.

Så här har jag funderat på att göra:
Just nu är det "jordstampat" golv så jag tänkte lägga på matta och fylla upp med 1 dm stenmjöl innan allt täcks med ett tjockt lager halm.
Jag tänkte dela av så att hästarna (2-3 stora hästar) får drygt 40 kvm, där ska även en höbal för fri tillgång få plats. Resten av platsen kommer att fyllas av höbalar.
Självklart tas snickare ut för in- och utgångar och även en elektriker ska få dra in el i byggnaden.

Låter detta rätt? Jag har alltid haft mina hästar uppstallade men som jag jobbar nu har jag inte tid att sköta ett stall men in- och utsläpp. Jag har även ett mindre stall på gården där hästarna kan få komma in om något händer.

Jag är tacksam för alla tankar, funderingar och råd om detta!
Hade foderbord i lösdriften till en början, men blev så fruktansvärt mycket att mocka! Köpte en foderhäck med tak (sök på foderhäck Ideal). Kan verkligen rekommenderas!
 
Tack för tipset @Sofie.S. Nu har jag inte tillgång till traktor och jag tror inte jag orkar lyfta en rundbal själv dit upp. Finns det någon som har tips på hemmagjorda foderhäckar med tak som bara är ett par dm höga? Jag behöver kunna rulla upp balen för hand.
 
Tack för tipset @Sofie.S. Nu har jag inte tillgång till traktor och jag tror inte jag orkar lyfta en rundbal själv dit upp. Finns det någon som har tips på hemmagjorda foderhäckar med tak som bara är ett par dm höga? Jag behöver kunna rulla upp balen för hand.
Jag hade inte heller tillgång till traktor, därför jag tipsade om den. ;) En rundbal går inte in. Man öppnar på ena sidan och packar in höet, smidigast från en större skottkärra. Ca 50-55 kg hösilage packade vi åt gången.

Den här modellen menade jag.
http://ofabskara.se/webb/index.php/catalog/product/gallery/id/1088/image/1089/
 
Tack för tipset @Sofie.S. Nu har jag inte tillgång till traktor och jag tror inte jag orkar lyfta en rundbal själv dit upp. Finns det någon som har tips på hemmagjorda foderhäckar med tak som bara är ett par dm höga? Jag behöver kunna rulla upp balen för hand.

Jag har inte byggt nåt än till min lösdrift men ska göra till hösten. Behöver ju inte vara så avancerat, typ nåt pall-liknande i botten, fyra stolpar och ett tak och så nåt "staket" runt om så de inte klättrar in.
Ett annat tips är att grusa utanför ligghallen/där du har fodret. Det blir väldigt mycket mer lättskött då och skönt att hästarna står torrt när de äter. :)
 
Jag hade inte haft utfodring i hallen. Delvis för att undvika att hästarna blir trängda, ligghallen ska vara en plats för vila utan konkurrens. Men också för att där hästarna äter bajsar dom också, och vintertid är det som värst, om dom slipper rör dom sig inte många meter från balen många gånger. Så det blir ett evigt mockande av hallen eftersom att man vill att bädden ska vara ren hela tiden. Om man har fodret ute bajsar dom ute och man kan mocka där till våren istället för att hålla på varenda dag.

Min erfarenhet är att hallen sällan används alls vintertid (beror såklart på hästarna) men det betyder att det blir väldigt lite mocka och skötsel av den - spar tid. Jag har aldrig nånsin mockat en ligghall under vintern - på tre olika lösdrifter i 10 års tid. Men vi har då heller aldrig haft maten i hallen.

Om jag var du hade jag haft foderförvaring i hallen som du tänkt, men utfodrat utanför den. Antingen att ni kör ut hela balar om ni vill det, eller gör foderbord. Ultimat i mina ögon hade varit att ha foderbord på väggen på utsidan av foderförvaringen, med utkast inifrån. Det fanns där jag hade hästen sist. Då kan man stå inne och lassa foder för hand i foderbordet, men hästarna äter från utsidan. Det är enligt min mening bra att KUNNA begränsa fodertillgången lite, om så med nät eller vad man vill. Det blir mindre spill och mindre risk att fodret blir dåligt, dessutom har man koll på hur mycket dom äter och begränsa så att dom inte blir alldeles på tok för feta.

Ang bottenmaterial har jag alltid haft jordstampat golv i alla hallar vi haft och det tycker jag fungerar ypperligt. Givetvis kan man lägga något underlag om man vill, men det är absolut inget måste. Sålänge hallen ligger så till att det inte blir geggigt eller så inne, men isf är det ju en dränering som behövs och inte i första hand nytt bottenmaterial. Så där kan du spara några kronor om du vill.
 
Tack för svar @tintilar :)
Jag vill mest fylla upp för att det finns portar och jag är rädd att det kan glida under en hov där. Du har många bra poänger och de läggs till i tänkandet :bow:
 
Våra hästar använder ligghallen massor på vintern och vi mockar dagligen. Tycker det blev stor skillnad mot nu när det är vår, mycket mindre att mocka :)
Sen i sommar börjar de vara inne dagtid på grund av flygfän.
 
Vi har fodringen utanför ligghallen (i foderhäck med tak) och skulle nog föredra det. Annars står hästarna lätt i ligghallen och äter hela dagen. Blir massa mer att mocka och mindre rörelse på djuren :grin:
...fast vi mockar i och för sig den grusade ytan runt foderhäcken också, men ändå :o

Håller med! Och mocka grus är ju så lätt att det är trevligt!
Tror också att det måste vara gjutet golv om det ska fodras inne i hallen? Olika från kommun till kommun kanske.

Dock finns väl risken att ligghallen används som toalett ändå, om balen står nära. Så om det finns möjlighet att ha den i en annan del av hagen är det nog bäst! :)

Och sen kanske bygga ett enklare tak vid foderplatsen och ha en sån där foderring i plast? De väger typ ingenting, så det är bara att trä över när balen är på plats! :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 203
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 303
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp