Bukefalos 28 år!

Lösdrift eller box.

BlueberryPie

Trådstartare
Hej, vet inte riktigt om tråden ligger rätt men chansar på att den ska vara här. Annars får moderator flytta tråden.

Det är så att jag nu har ett halvblod som är 21 år gammalt. Har haft henne sen början av maj. Nu börjar det ju närma sig att stalla in hästarna och då har jag börjat fundera lite på om jag ska ha henne på lösdrift eller inte. Jag velar hela tiden fram och tillbaka om detta, och kan inte bestämma mig.

Hon är stel i kroppen och behöver mycket utrymme om hon nu ska stå på box för att kunna resa sig igen, då hon ligger ner väldigt mycket och sover/vilar. Enligt förra ägaren så har hon ett mönster av att fastna lätt då hon lägger sig på dom konstigaste ställena ute i hagen och då fastnat och behövt hjälp och lite påtryckningar för att komma upp. Har iofs inte märkt av detta beteendet hemma. Detta gör ju att jag tvekar inför att ha henne i box nu under vintern. Dom har haft henne på lösdrift dom senaste åren vilket funkar bra. Om det nu blir lösdrift hade jag tänkt öppna upp till en lada och halma upp den så får hon stå där med min halvblodsvalack. Är ny på detta med lösdrift så vet inte riktigt. Har tänkt ha täcken på dom i så fall på nätterna och dagar på det är dåligt väder. Vet ju när jag läser detta att det egentligen borde vara lösdrift. Men kan inte låta bli att tveka, är dessutom deprimerad och har varit till och från i en del år nu, så det har hjälpt mig att ha rutinerna med att ha hästarna installade då man ska fixa morgon, lunch, kväll. Ja allt som kommer med att ha dom på stall. Det är också en stor anledning till att jag fruktar sommaren då jag vet att jag tappar allt med hästarna under tiden dom går ute dygnet runt.

Sen har jag även en shettis hemma som har haft fång detta året som jag inte gärna vill ha på lösdrift, då kommer ju genast tankarna vad ska jag göra med honom om dom andra går ute dygnet runt. Han har fått stå själv nu större delen av sommaren då jag inte kunnat släppa ut honom i hagen. Så funderar på om man ska införskaffa sällskap till honom och ha dom uppdelade eller om man kan lösa det på annat sätt. Har ju tänkt ha fri tillgång till dom stora då dom måste ha något att hålla värmen med om dom går ute.

Så vad ska jag göra behöver hjälp.
 
Sv: Lösdrift eller box.

Rutinerna kan du ju fortsätta och ha även om de går på lösdrift, du kommer ju fortfarande behöva fodra dem, fylla på vatten och mocka i lösdrift och runt fodret.

Vi har flera hästar på lösdrift och har samma rutiner till dem som de som är uppstallade. De fodras 4 ggr/dag och lösdriften mockas även den i stort sett varje dag. Ingen av våra (shettisar) är direkt lämpade för fri tillgång därav 4 fodringar/dag.
 
Sv: Lösdrift eller box.

Hur stor är ladan? Går det inte att bygga riktigt stora uteboxar till hästarna? Då får du den där dagliga kollen men hästen får vara ute. :)

Mitt drömstall är en riktigt stor lada, med riktigt stora uteboxar i :)
 
Sv: Lösdrift eller box.

Tack för era svar:).

Jag kommer köra på lösdrift och skulle det vara så att jag känner att det inte funkar så får det bli box istället. Tyvärr är det inte min lada så jag får endast ha lösdrift och inte bygga boxar i den. Men tänkte göra en av boxarna mycket större tills nästa år.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 172
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 266
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 065
Senast: Tilde789
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp