Lösdrift - "underlag" & kostnad?

G

grapefruit

Jag ska bygga en helt ny ligghall och har en del frågor om underlaget, så alla ni som har era hästar på lösdrift (och ffa nu som byggt era själva) - hur har ni gått tillväga?

Min skall stå på plan ängsmark som vi arrenderar. En önskan/ett krav från markägaren är att vid en ev. flytt skall marken kunna återställas till ursprungligt skick så gott det går. Alltså är det inte aktuellt att gjuta någon platta.

Jag har knappt varit inne i en lösdrift förut, och jag har defenitivt inte lagt märke till hur underlaget sett ut så jag är helt "grön".

Är jag naiv om jag tänker mig att det skulle kunna räcka med att man gräver ur någon/några decimeter, lägger någon form av (vilken isf?) matta för att sedan fylla på med grus/sten/sand? Vilket är bäst isf?

Jag funderade sedan på om man skulle lägga någon typ av marksten (typ fyrkantiga "vanliga" plattor som finns i var och varannan trädgård) för att sedan fylla på med det strö som skall utgöra själva bädden (återigen, vilket är lämpligast? Räcker det med "bara" halm?)

Ni som har byggt era egna lösdrifter, hur har ni gjort? Vad har notan hamnat på för er? Jag tänker mig att själva hallen skall vara ca 4x6 meter. Synpunkter på det? Vad är riktlinjerna? Det är en c-ponny, 136 cm i mkh & en liten häst, 152 cm i mkh.

Mycket tacksam för att typer av tips & åsikter!
 
Sv: Lösdrift - "underlag" & kostnad?

Vad har ni för jordmån?

Vi har sandjord och har 2 ligghallar som står direkt på marken. Jag har dränerat och lagt stenkross precis vid ingångarna, men annars är det sand inne i ligghallen och på det halmbädd. Detta funkar utmärkt, kisset rinner igenom och på sommaren när inte ligghallen används torkar det upp ordentligt.

Har ni lerjord hade jag grävt ur 20-30 cm (ni får ju ändå gräva för plintarna så hyr en liten grävare för dagen och gräv ur), lagt en geotextil och sen först 20 cm makadam typ 14-20 och, geotextil igen och sedan 10 cm ganska grov kross. Jag har 0-32. Då har du dränerat lite och fått en stabil grund. Glöm inte att padda makadammen....
 
Sv: Lösdrift - "underlag" & kostnad?

Vi byggde en ligghall på vår förra gård. 5x4m, 2.50 takhöjd(understa bjälken) och grusbotten.

Jag räknade aldrig efter exakt men tror vi hamnade runt 15-20t totalt. Då grävde vi själva med lånad grävare och köpet gruset svart samt körde hem det själva. Vi la totalt 20ton asfaltskross runtom, och själva ligghallen byggdes på ca 20 ton 0-18. Vi grävde ur ca 20cm, la duk och på med gruset. Under asfaltskrossen la vi inte duk, men det var ju bara kringområdet. Skjulet i sig grävde vi ner med 9 plint, byggde fyra väggar med två öppningar täckte med plastgardiner. Drog ut el till en skymningsstyrd inomhus lampa samt en rörelsedekkad utomhuslampa. Virket köpte vi hos en lokal sågfirma billigt.

Våran djurskyddsinspektör sa senare att för fler än tre hästar hade hon krävt gjuten botten. Så det var ju tur för mig att jag bara hade tre :angel:

Nu på våran nya gård stod det en ligghall med gjuten platta o jag älskar det!!! Så skönt o enkelt, o alltid torrt! (jag gillar inte djupbäddar, jag vill mocka varje dag)

Gamla skjulet
matstro2.jpg


ligghall.jpg

Här syns min lilla foderplatta av betongstenar på framsidan oxå

Min nya tvådelade ligghall :love:
wpid-imag0573.jpg


Om du lägger grus, så vill jag tipsa om att toppa ett par centimeter med stenmjöl, det är 10ggr enklare att mocka i stenmjöl(typ paddocksand) än i grövre grus.

En sak jag hört från annat håll om man inte får påverka marken alls ens med grus, det är att köpa markförstärkningsplattor. Dessa är ganska dyra men man lägger dom i ett pussel på marken med nån duk under, gräset kan växa upp igenom, vatten rinner genom. Dessa plattor har jag sett bl.a. saluförs via nordpost. Vanligast som förstärkning runt vattenkoppar o sånt på stora kogårdar.
 
Sv: Lösdrift - "underlag" & kostnad?

Varför gjuten botten? Hade hon nån förklaring? Det är ju ingen dynghög?
 
Sv: Lösdrift - "underlag" & kostnad?

Jag undrar också varför djurskyddsinspektören krävde en gjuten platta. Jag har också haft en inspektör ute, men han sa aldri något om detta trots 3 olika ligghallar och 10-14 hästar.
 
Sv: Lösdrift - "underlag" & kostnad?

Kisset lakar ut i marken o det vore ju fruktansvärt! :crazy: speciellt med tanke på att vi bodde mitt ute i ingenstans i näringsfattig granskog. :grin:

Här i Halland är inspektörerna extra nitiska har jag hört

Men jag kan helt klart förstå vad de menar. Varför måste man ha gjuten gödselplatta om det är helt ok att lagra piss o skit inne i ett skjul en hel säsong.
 
Sv: Lösdrift - "underlag" & kostnad?

Fast hästarna kissar och bajsar ju i hagen också... Iaf mina hästar går på en väldigt begränsad yta vintertid, trots att de kan gå på en större yta. Nä, det finns betydligt större miljöhot än så;)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ska bygga ett mycket litet stall under sommaren, blir två boxar på ca 11kvm styck, boxarna kommer att vara byggda i samma stil som...
Svar
0
· Visningar
2 540
Senast: Karma
·
N
Hästmänniskan Har länge velat bygga en lösdrift till våra hästar. Den ena hästen har damm-hosta och svullnar i benen när hon står inne. Hon mår...
Svar
6
· Visningar
6 514
Senast: Luna10
·
Hästmänniskan Jag har lite funderingar på att göra en lösdrift för mina hästar och har skickat ett mejl till miljö- och hälsovårds inspektören här i...
Svar
5
· Visningar
1 855
Senast: emindy
·
Träning Har fått erbjudande om en plats i en lösdrift nu till hösten, där jag har hästen på sommaren. Det är ju tänkt att hästen min ska få...
Svar
13
· Visningar
1 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp