Bukefalos 28 år!

Yrja

Trådstartare
Har fått erbjudande om en plats i en lösdrift nu till hösten, där jag har hästen på sommaren. Det är ju tänkt att hästen min ska få somna innan hösten nu, med detta ger mig en möjlighet att ge honom ett år till, och kanske fler.

Jag har eg inga erfarenheter av lösdrift och kan väl inte mer än vad en vanlig amatör till hästmänniska kan. Så jag behöver lite hjälp från er.

Täckning först och främst. Den andra tjejen rider sina hästar och täckar dem därför hela vintern - ett varmblod och ett fullblod. Själv har jag ett varmblod. Jag är av den åsikten att naturligast är bäst, men kanske behöver de täckas om man ska kunna rida ordentligt hela vintern. Är det ok att göra det och isf. hur ska man täcka?

Vindskyddet sen. Det ska vi bygga själva och jag är intresserad av olika modeller/typer + material och för-/nackdelar med dem. Vad skulle ni föreslå?

Hagen är en skogshage med mycket träd, stockar och sten. Därav får de skydd i oväder. Däremot är det ju då kanske inte lika lätt springa långt och fort som det är i en öppen hage - gör det ngt? Varför?
Hästarna ska som sagt ridas hela tiden, de kan springa i hagen och jag har sett riktiga race i den om sommrarna, men på vintern är ju underlaget lite annorlunda. Hagen är därmot stor och de kan röra sig mycket. Vad tycker ni, verkar det ok?

Är det något annat som man borde tänka över, planera, känna till, tänka på etc. innan man bestämmer sig?

Alla tips och åsikter är välkomna.
/ttl :cool:
 
Sv: Lösdrift

Jag vill bara gratulera till beslutet att låta hästen få leva ett friare hästliv. För mig är lösdrift enda alternativet för att kunna hålla våra hästar i en dräglig "naturlig" miljö för våra hästar.

Dock kan en stallvan häst uppleva det som lite jobbigt i början och därför är det ett utmärkt tillfälle att påbörja lösdriftshållningen genom att INTE ta in dem efter sommarbetet alls.

Beroende på hur hästen sätter päls till vintern är det täckesval. Vi har islandshästar som aldrig är klippta och sätter därför alltid tjock päls. Hur det blir med ditt varmblod får du hålla koll på.

Frusen häst tappar snabbt i hull så var aktsam!

Vi har två vinterhagar, dels en där de kan komma in i stallbyggnaden och få värme och gott om liggplats, och dels en mindre ligghall ute med två väggar bara (bör nog bygga till en kortsida till för att få ned blåsigheten). Bygg gärna ganska stort från början, vi har byggt till ytterligare sektion för att få mer torr yta i efterhand. En kuperad hage med skog fungerar väldigt bra som vindskydd, men för en torr plats behövs en takförsedd ligghall.

Annars, som sagt, önskar jag lycka till framöver!
 
Sv: Lösdrift

Tack så jättemycket för ditt svar! :)

Absolut behövs en byggnad för dem att ta skydd i, trots att hagen är kuperad. Framförallt efter som att detta är tamhästar och inga vädertåliga raser som ex. islandshästen.
Jag funderar mest på hur den ska se ut, hur många ingångar, storlek, form, ev avdelningar därinne, hur ska ingångarna placeras etc? Har ritat lite mest för att spekulera men jag kan ju bara gå på sunt förnuft och logik efter som att jag inte har ngn egen erfarenhet. Det finns säkert många saker som jag inte tänker på, men som bygget borde anpassas efter. Nu är det inte jag som kom med iden så kanske har den andra tjejen mer kunskap och kanske redan en bestämd ide, men jag vill gärna ha lite eget kött på benen. Vad kan det kosta sen? Vilket material är billigast, vilket är bäst?

Hur mycket kan det tänkas kosta att ha sin häst i en lösdrift? Alltså vad kan hyran för själva "stall"platsen ligga på? Med eller utan foder?
I det här fallet är det en ganska stor gård med ridhus, bana, halvkollektiv, fina ridvägar och långt, samt avskillt, från trafik och människor. En stallplats med foder och strö(halm) kostar ca 2500:-/mån. Så vad kan en "hagplats" kosta?
 
Sv: Lösdrift

Jag har en lösdrift med en inackordering, hon betalar mellan 1300:- - 1800:- beroende på hur mkt foder som går åt, och då ingår all service, stråfoder, halm, spån. Det blir ju lite dyrare för oss kanske, vi är bara två st. Lycka till!
 
Sv: Lösdrift

Det är inte billigare att ha hästen på lösdrift, iallafall inte om de har fri tillgång till hö/hösilage och ett vindskydd som sköts och mockas och ströas. Så räkna du med ungefär samma summa, kanske ngt billigare (även om det INTE är billgare för stallägaren).

Vi har bara täcken på våra hästar om det spöregnar och de enbart för att de skitar ner sig så fasligt, värmen håller de genom att äta och genom att sätta päls.
 
Sv: Lösdrift

Tack för alla svar.

Samma summa alltså. När man tänker efter så är det ju inte så konstigt efter som att det enda man ändrar på är ju att hästen står i hage ist för box. Ökar på grovfoder och minskar på kraft. Mockning och annan skötsel sköter vi ju själva. Det som stallägaren "slipper" är ju bara att fodra och plocka hästarna mellan hage och stall. Det kan man tycka att man borde få lite lägre pris för, efter som att vi alltså inte längre utnyttjar stallägarens "tjänster". Helkollektiva stall är ju billigare än halvkollektiva. Däremot kanske lösdrift kräver med foder + halm och att detta kompenserar upp det? Det där kan man ju ta med henne, men det är alltid bra att höra sig för hur det är på andra ställen, innan man börjar förhandla.
 
Sv: Lösdrift

Jag har lösdrift också. Vi byggde nytt stall som vi förlängde med ett vindskydd. Öppningen på vindskyddet ligger mot söder så det blir aldrig riktigt kalla vindar in i det.
Det enda som är utanför hagen är framsidan på stallet, resten står inne i hagen. (konstig förklaring kanske)
Våra hästar springer runt och busar och racar runt fast det är vinter och snö.
Dom står ofta och trycker runt stallbyggnaden istället för att gå in i vindskyddet.
Har en häst inackorderad, för det betalar hon 400:- i månaden.
Men då ingår inget hö eller kraftfoder, jag beställer hö och hon betalar 1/3 av priset eftersom vi har 3 hästar i hagen.
Kraftfoder sköter hon själv.
Det funkar jätte bra för oss, inga problem än i allafall.
Jag köper också in allt material så som stålp, tråd, vattenbaljor mm mm.
 
Sv: Lösdrift

Tänk också på att praxis från Djursskyddsmyndigheten är att man skall ha tillgång till 1 sjukbox (som ej är uthyrd till annan vill säga utan ledig) per 10 lösdriftshästar... Dvs i ditt fall skall finnas inneplats, stängbar åt 1 häst.

En ganska enkel ligghall duger fint, viktigast är att bygga tak utan kondens (ej naken plåt) och att det går att hålla torrt i ströbädden. Är det lera bör man ta undan ett lager och grusa eller om man rik gjuter man ett golv.... Har man bara 2 hästar räcker det förmodligen med ca 6x3 m = 18 kvadrat eller så, 3 väggar... 2 ingångar är att rekommendera.
 
Sv: Lösdrift

Det finns ju stall på gården, med boxar. Tror att det finns en ledig. Men det får jag kolla. Jag tror dock att den andra tjejen kollar upp sånt där innan. Kan man ha sjukboxen inne i vindskyddet då? Eller måste det vara en helt stängd byggnad, så som ett stall?

Bra att höra att man inte behöver gjuta golv. Det skulle bli dyrt och ta tid, samt komplicerat. Får se hur dom gör.
 
Sv: Lösdrift

jag har hästen på lösdrift året runt, jag ridert mkt och tränar hopp och dressyr, har kusen klippt jakt eller filtklippt lr vad det heter, han har päls på rumpan och ryggen, har täcke på honom, regnmtäcke under dagarna om det är skapligt väder, annares ett med 250 grams foder och det funkar jättebra, han fryser inget och mår kanon bra.
 
Sv: Lösdrift

sjoberga skrev:
Tänk också på att praxis från Djursskyddsmyndigheten är att man skall ha tillgång till 1 sjukbox (som ej är uthyrd till annan vill säga utan ledig) per 10 lösdriftshästar... Dvs i ditt fall skall finnas inneplats, stängbar åt 1 häst.

En ganska enkel ligghall duger fint, viktigast är att bygga tak utan kondens (ej naken plåt) och att det går att hålla torrt i ströbädden. Är det lera bör man ta undan ett lager och grusa eller om man rik gjuter man ett golv.... Har man bara 2 hästar räcker det förmodligen med ca 6x3 m = 18 kvadrat eller så, 3 väggar... 2 ingångar är att rekommendera.

Det finns ett litet aber. Vid lösdrift ska det finnas sjukbox/ar ja, med det klimat hästarna är vana med. Mao går det fint med box i kallstall t ex.

Dock måste det finnas möjlighet att ha hästarna i sjukbox i UPPVÄRMT utrymme med.

Jag har dels en lösdrift, och dels tre boxar i kallstall (och en utebox, som dock är för låg i tak egentligen). So far so good och alldeles utmärkt, det finns sjukboxar så det räcker och blir över. (jag har två hästar + nu och då en inackordering, dvs 2 - 3 hästar). Däremot 'torskar' jag fortfarande på att jag inte har något UPPVÄRMT utrymme att ställa en sjuk häst på. (Å tredje sidan, är hästen så sjuk att den inte kan stå i kallstall med täcke etc, då bör den nog vara på klinik, och där har de värme..). Jag komemr lösa det där genom att bygga ett kombinerat skötselutrymme/uppvärmd sjukbox. ETt skötselutrymme på 4*4 meter som är uppvärmt, hovis och vet kommer bli glaaada, och med 'engelsk dörr', så att man genom att öppna övre delen av dörren vips gjort om det till en uppvärmd sjukbox :angel:

Men ska man följa reglerna ska det alltså finnas möjlighet att VÄRMA UPP sjukbox med när man har lösdrift/kallstall. Iofs brukar inspektörerna inte vara speciellt hårda på det, men det beror ju på vilken inspektör man möter..
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift

Här är förresten ordalydelsen i förordningen om det där med uppvärmt utrymme för de som är intresserade:

11 § Djur som behöver särskild vård ska kunna tas omhand i ett närbeläget utrymme
med ett klimat som djuren är vana vid. För djur som hålls i icke värmeisolerade
stallar och för utegångsdjur ska dock minst en tredjedel av behandlingsplatserna
inrymmas i utrymme som kan värmas upp.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 050
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶 Han klarade förra vintern bra, hade bara ett...
2
Svar
34
· Visningar
2 433
Senast: zarmino
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 203
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp