Bukefalos 28 år!

Placering av lösdrift

Cilva

Trådstartare
Jag har lite funderingar på att göra en lösdrift för mina hästar och har skickat ett mejl till miljö- och hälsovårds inspektören här i kommunen och väntar nu på svar.

Men nu började jag fundera lite på var jag skulle placera lösdriften/ligghallen. Av praktiska skäl så skulle den gärna få stå i ena hörnet av hagen då jag isf kan göra en dörr från lösdriften direkt ut från hagen för att lätt komma åt att mocka osv. Marken där är dessutom hyffsat torr och behöver inte "göras om" allt för mkt. Problemet är ju då att själva byggnaden hamnar i ett 90 graders hörn av hagen. Ena hästen kan ju då tänkas kunna bli trängd mellan staketet och andra hästen vid passering in- och ut genom porten. Funderade lite på om man kanske då kunde göra en till port så att de kan ta varsin om de vill.

Ni som har lösdrift, hurdan port/dörr har ni som hästarna passerar igenom? Jag tror att det skulle kunna vara bra om den går att stänga vid behov. Om jag dessutom ska sätta upp kylremsor så är det en ju en fördel om porten inte är allt för stor så att det går åt mindre med remsor.

Har ni någon typ av uppvärming och belysning? Serverar ni mat och vatten ute i hagen eller inne i lösdriften? Jag skulle nog vilja ha höet och vattnet på andra ställen för att öka rörelsemängden. För att kunna ha vatten ute året runt så behöver jag en uppvärmd balja, uppvärmd vattenkopp funkar inte då vattenledning inte finns. Baljan från Bole produkter, är det nån som testat den?

Hurdant golv har ni, gjuten platta eller sand/grus, trägolv? Vad använder ni för slags strö? För att detta ska vara realistiskt för mig så borde golvet bestå av ett eller flera lager av grus och sand med spån ovanpå. Funkar det?

Hur stor hage har ni? Min är rätt liten, ca 2500 kvm. Men det är något som inte går att ändra på i en handvändning, jag vill ha en del av markerna till bete oxå. Men oavsett om jag gör lösdrift eller inte så ska jag fylla en del grus/sand i hagen för att minska lermängden under vår och höst. Det jag körde på förra året räcker inte. Jag räknar även med att om jag gör ett bra underlag för själva lösdriften så måste det sträcka sig några meter ut oxå för att det inte ska bli världens lerhål vid porten.

Jag har två hästar och funderar på att isf göra lösdriften för tre, om jag vill köpa en till och för att ha bra med plats helt enkelt. Hur stora är era och hur många hästar har ni tillsammans?

Tacksam för alla svar.
 
Sv: Placering av lösdrift

Jag har lösdrift på 5000 m2 för en halvblodshäst (2 år) och en shettis (4 år).

De har ett vindskydd på 12 m2. På ena långsidan är det en engång vid varje hörn, så att inte någon av hästarna blir instängd och inte kan komma ut. Jag har ingen värme, men skulle gärna ha en lampa i taket. I vinter har jag använt ficklampa när det är mörkt för att kunna visitera dem. Mycket tjock halmbädd lagd direkt på marken. Jag tar bara bort bajs och fyller på med halm. De serveras kraftfoder i krubba inne i vindskyddet två gånger om dagen.

Fri tillgång till hösilage på vintern och hö nu på våren. Det lägger jag ut mitt i hagen. Vatten har jag i två 90 literstunnor (inte uppvärmda). När det är minusgrader vintertid knackar jag hål på isen morgon och kväll och tar bort ytisen. Är det snö är det bra: då skottar jag upp snö runt baljorna och det isolerar superbra.

Ena sidan av lösdriften är en jättebrant backe med skog. De leker jättemycket, springer upp och ner i backen, går in och lägger sig och vilar i huset eller äter när det passar dem själva. De är superfina i hull och välmusklade. Jag hoppas att jag aldrig kommer att behöva ha dem på stall, för lösdriften är helt klart det bästa för dem.
 
Sv: Placering av lösdrift

jag tycker oxå lösdrift är det bästa alternativet och håller på för fullt och skissar på mitt "stall". kommer ha 3-5 hästar här hemma. vad jag har förstått ska det inte va ngn värme och gärna lite genomluftat utan att vara dragigt, lampor är ju en stor fördel, eftersom jag ska hanera mina hästar i lösdriften. höhäckar ska jag ha inne i stallet och sen kan man ju ge ensilage ute oxå! vattnet ska jag defenitivt ha inne i stallet eftersom det fryser lite mindre lätt då (hoppas jag) som bädd ska jag ha fin ärtsingel ovanpå stampat jordgolv, smidigt och lättskött, dessutom gillar hästarna det! min ingång kommer vara från norr i vinkel så det ej blåser rätt in. :banana:
 
Sv: Placering av lösdrift

Tack för era svar!

Nu har jag räknat på lite mått och så och kommit fram till att för tre "liten häst" så behöver jag 19 kvm. 4*5m blir det isf. Har kollat med grannen vad han vill ha för att bygga det, ca 4000 + takplåt. Helt överkomligt enligt mig. Sen tillkommer ju sand/grus som underlag och slipers/lekablock att ställa det på. Vill helst ha ström för lampor oxå men det kan ju vänta. Kanske kan man ha nån liten lampa kopplad till ett batteri av nåt slag. På vintern är det ju mörkt 20 timmar om dygnet.

Nån som haft hästar på lösdrift utan uppvärmd vattenbehållare av det ena eller andra slaget? Oavsett mängd så bottenfryser ju allt här. Nu löser jag vattenfrågan så att de ju har fritt vatten inne på nätterna och så en 20l hink ute som jag fyller på med varmt vatten när höet serveras. Men även det fryser ju om hästarna inte dricker det tillräckligt snabbt.

Gatsby, binder du upp dem innei lösdriften när du ger kraftfoder? På sommrarna när mina är ute så får de kraftfoder i varsin bunke och jag står och vaktar på dem så att ingen äter den andras. Men på vintern vill jag nog hinna göra annat medans de äter. Hur breda dörrar har du? Min öppning kommer inte kunna vara mer än 4m bred, annars måste jag ha en stolpe på mitten för att inte taket ska rasa på vintern. Men det kanske inte skulle göra så mycket?

Cinzano, kommer du att isolera taket/väggarna/båda?
 
Sv: Placering av lösdrift

Jag har inte mätt min lösdrift, men jag kan tänka mig att den jag har nu är ungefär 4*5m och det räcker för två, men blir för trångt för 3 så jag bygger ut i sommar.
Första vintern hade jag inget eluppvärmt utan jag hade en tunna som stod i lösdriften som vi fyllde på med jämna mellanrum. Det funkade.
Men den här vintern har vi haft elvattenkopp och det är GULD :)

Du hade ju inte sån möjlighet men jag vet folk som byggt en isolerad låda utanpå vattenbaljan och hållt värmen i vattnet så.

Om man har flera dörröppningar måste de inte vara särskilt breda. Men glöm Kylremsorna och satsa på riktig dörr istället, för hästarna går helst inte in där det är för instängt så kylremsor skulle bara få dem nyttja lösdriften mindre. Enda anledningen till att ha dem är för vattnets skull eller för din när du skall vara där.
Jag har helt öppet ut och en lite lustig design. Dörröppningarna är nämligen anpassade för att baklastarn skall kunna mocka ut ;) (rätt gigantiska alltså)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 972
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 268
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 797
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 990
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp