Bukefalos 28 år!

Vad har ni för underlag i er ligghall/lösdrift?

N

Nemis

Har länge velat bygga en lösdrift till våra hästar. Den ena hästen har damm-hosta och svullnar i benen när hon står inne. Hon mår absolut bäst ute. Nu står dom inne mellan 20.00-06.00. Nästa vinter tänkte vi ha lösdriften klar.

Frågor:Vad ska vi ha för underlag i ligghallen? Torv? Halm? För och nack delar?
Ska man ha gjuten platta under?
Fodrar ni inne i ligghallen eller ute?
Hur stor bör hagen vara?
Har ni fri tillgång på mat eller?

Fakta:
Vi har två hästar. Den ena har, som sagt var damm-hosta. Vilket underlag är bäst i så fall?
Hon har också lite dåliga hovar? Vilket underlag är bäst då?
Eller spelar underlaget inte så stor roll eftersom dom kanske inte står där så ofta?
Vi har två hagar att välja på. Den ena är inte så stor, men där har vi tillgång till vatten och el. Det finns redan en byggnad som vi kan använda till lösdriften.
Den andra hagen är stor och kuperad men ligger längtr från stallet. Ingen tillgång till el och vatten. Var ska vi bygga lösdriften?
Eventuellt kan vi leda hästarna emellan hagarna så dom får vara i den stora på dagarna?
Tacksam för tips!:bump:
 
Sv: Vad har ni för underlag i er ligghall/lösdrift?

Frågor:Vad ska vi ha för underlag i ligghallen? Torv? Halm? För och nack delar? Halm. Fördelar är väl att (det känns så iaf) det är mer naturligt för hästarna, det behåller värmen bättre. nackdelar är väl att det blir svårare att mocka än i torv.
Ska man ha gjuten platta under? Jag var inte med och byggde vår ligghall, men dom har gjort en grund med typ makadam o sånt typ 1meter tjockt (var jag känner mig informerad :angel:) Men det är iaf inte gjuten botten.
Fodrar ni inne i ligghallen eller ute? ute
Hur stor bör hagen vara? ju större ju bättre, eftersom dom går ute dygnet runt blir den också lerigare än dom flesta andra hagar..
Har ni fri tillgång på mat eller? så gott som

Fakta:
Vi har två hästar. Den ena har, som sagt var damm-hosta. Vilket underlag är bäst i så fall? det ska nog inte vara något problem med halm, om ni har en "luftig" ligghall
Hon har också lite dåliga hovar? Vilket underlag är bäst då? :angel:
Eller spelar underlaget inte så stor roll eftersom dom kanske inte står där så ofta? Våra hästar väljer att vara ute så mkt som möjligt, så dom går bara in om det är väldigt dåligt väder, och på natten
Vi har två hagar att välja på. Den ena är inte så stor, men där har vi tillgång till vatten och el. Det finns redan en byggnad som vi kan använda till lösdriften.
Den andra hagen är stor och kuperad men ligger längre från stallet. Ingen tillgång till el och vatten. Var ska vi bygga lösdriften?Det är nog bättre att ha lösdriften i den mindre hagen, med tanke på att vattnet fryser lätt och om du ska ha thermobar behövs det el. Lättare att mocka om stallet är närmare. På sommaren när dom är utan ligghall är det bättre för dom med en kuperad hage
Eventuellt kan vi leda hästarna emellan hagarna så dom får vara i den stora på dagarna?Skulle kunna vara en ide

ta inte mina svar på största allvar, jag är ingen expert trots att min pålle går på lösdrift :angel:
 
Sv: Vad har ni för underlag i er ligghall/lösdrift?

Vad ska vi ha för underlag i ligghallen? Torv? Halm? För och nack delar?
Vi använder halm. Varför? Spån suger åt sig vätska för mycket (det kan regna in, hästarna kissar inne, mm). Meningen är att kiss och annan väta ska rinna ner under bädden och sedan ut i marken. Vi har alltså ingen grund i ligghallen utan helt bar mark under halmen. Torv blir bara geggigt och värmer föga. Dessutom blir det dammigt, tråkigt och ffa fuktigt. Halmen håller sig torr - eller torkar om den blir blöt - och håller sig fluffig och fin för hästarna.

Ska man ha gjuten platta under?
Nej, min åsikt är att man ska ha gjordgolv så att all vätska rinner ut av sig självt. Vi mockar inte ut halmen alls vintertid utan endast 1 gång om året efter som att den håller sig torr och fin när kisset rinner ut i marken. Det blir ingen lukt i ligghallen och halmen torkar snabbare om den blir blöt av regn eller annat. Dom flesta verkar ha denna lösning. Det blir mindre jobb och en bättre miljö i ligghallen.

Fodrar ni inne i ligghallen eller ute?
Långt ifrån. Vi flyttar dessutom vår utfodringsplats under året. Det sparar på marken(efter som att hästarna då har fler ställen i hagen dit den går regelbundet), det bidrar till rörelse för hästarna, det minskar risken att någon blir trängd, och det minskar mängden bajs i ligghallen. Hästar bajsar där de äter.

Hur stor bör hagen vara?
ALLRA ALLRA minst 1 hektar/häst. Min åsikt är eg minst 2 hektar/häst och själv skulle jag inte starta lösdrift om jag inte hade 4hektar/häst eller mer. Det sparar på marken och du slipper mocka hagen (vilket fö är ett ENORMT jobb).

Har ni fri tillgång på mat eller?
Självklart! Både för att hästarna ska kunna reglera värmen, för att det ska bli minimal konkurrens i flocken men ffa för att de ska hålla igång tarmarna och ha ett naturilgt beteende av både fysiska orsaker och av mentala. Det är enormt viktigt.

Vi har två hästar. Den ena har, som sagt var damm-hosta. Vilket underlag är bäst i så fall?
Hon har också lite dåliga hovar? Vilket underlag är bäst då?
Eller spelar underlaget inte så stor roll eftersom dom kanske inte står där så ofta?

Det är sällan som hästarna använder ligghallarna, ffa om det finns träd i hagen att ta skydd under. Det är mot hästens natur att stå innanför hela väggar efter som att det minskar dess chanser till dess mest naturliga instinkt - flykt. Enl min erfarenhet används ligghallen mest varma sommardagar för att få skugga. Halm hade dock varit mitt val. Men jag hade varit noga med att lukta på det en gång i veckan så att det inte blev torrt och dammigt. kanske får du byta det några ggr extra för att undvika att det blir torrt och dammigt.

Vi har två hagar att välja på. Den ena är inte så stor, men där har vi tillgång till vatten och el. Det finns redan en byggnad som vi kan använda till lösdriften.
Minst 1 hektar/häst säger jag bara. Annars får ni jobba. En liten hage kräver mockning. En häst bajsar kanske 2-3 kärror om dagen. Sen blir det också stor belastning på marken varpå det blir svårt att få vårgräset att komma upp. Det som du kan göra är då att du flyttar hästarna till den stora hagen sommartid och låta den andra vila då kanske 5 månader och att ni mockar den med traktor då på våren när hästarna byter till den stora. Är hagarna stora nog och ligger i anknytning till varandra så skulle jag öppna upp mellan dem så att de kan nyttja båda hagarna året runt, med avstägning för vila bara vissa perioder om det skulle behövas.
 
Sv: Vad har ni för underlag i er ligghall/lösdrift?

Vi har två olika ligghallar i samma hage, eftersom vi har så pass stor flock (7 hästar).
Ena har gjutet betonggolv och andra dränerat grus/jordgolv.
I den med gjutet golv har vi en halmbädd, i den med jordgolv har vi gummimattor och sen halm. Funkar kanon.

Fodrar gör vi antingen i de tre höhäckar som står utspridda i hagarna, eller i lösdriften med betonggolv. Vi unviker att fodra inne om det inte är pissväder. De har i princip fri tillgång på grovfoder, vi fodrar så pass ofta att det inte tar slut i häckarna.

MINST en hektar mark per häst tycker jag. Men i ert fall skulle jag nog göra som du sjölv sa, att bygga hallen i den lilla hagen och sen flytta ut hästarna till den stora dagtid.

Vi mockar ut allt blött+bajs varje dag ur våran hall, så det är rent, torrt och i princip luktfritt. Hästarna uppskattar halmen så det känns bra att strö med det.

/migo
 
Sv: Vad har ni för underlag i er ligghall/lösdrift?

Jag har två numera före detta hosthästar som också har lite problem med hovarna. Jag har sand i botten och halm i halva ligghallen. På sommaren om det är torrt=torra hovar, vattnar jag sanden så blir det fotbad. Även sand upplever jag ibland dammar om det är torrt. Jag har fått tag i väldigt fin halm som dammar minimalt men man kan även vattna halmen lite.

Ingen fodring i ligghallen, däremot plockar gärna hästarna i halmen och tuggar i sig en del, vilket bara är bra för det är ju mat det med. Hö ges ute i foderbord som står på en grusbädd som är lagd på den högsta punkten i hagen.

Jag lägger ut 10 kg hö per häst om dagen mer om det är kallt= minusgrader. Eftersom de gärna äter av halmen är hästarna aldrig utan mat. Det blir en del spill runt foderbordet, men eftersom det är grusbädd är det ganska lättmockat så jag krattar upp höspill + bajs varje dag.

Min ligghall ligger vägg i vägg med stallet och mina hästar använder den varje dygn. Jag mockar i ligghallen varje dag, det blir betydligt mindre att mocka än om de skulle stått på stall men så gott som varje morgon är det några högar och man ser att någon har legat ner i halmen.

Jag har en eluppvärmd vattenbalja vilket jag tycker är ett måste vintertid så hästarna alltid har tillgång till frostfritt vatten
 
Sv: Vad har ni för underlag i er ligghall/lösdrift?

Frågor:Vad ska vi ha för underlag i ligghallen? Torv? Halm? För och nack delar?
Ska man ha gjuten platta under?
Vi har gjuten platta.

Fodrar ni inne i ligghallen eller ute?
Grovfoder ute, kraftfoder ibland inne i ligghallen (med hästarna åtskilda eller uppbundna då)

Hur stor bör hagen vara?
Så stor som möjligt, är den liten bör ytor med mycket slitage vara hårdgjorda/grusade.

Har ni fri tillgång på mat eller?
Fodrar 3 ggr/dag med 5 kg/häst/gång.

Fakta:
Vi har två hästar. Den ena har, som sagt var damm-hosta. Vilket underlag är bäst i så fall?
Jag tror inte tt det spelar så stor roll, det är så luftigt i en öppen ligghall ändå... Men en välskött permanentbädd dammar ju väldigt lite. Förslagsvis torv i botten och kutterspån/halm ovanpå.

Hon har också lite dåliga hovar? Vilket underlag är bäst då?
Kutter eller torv. Men tänk på att hästarna står mest ute, så det är nästan viktigare att marken är torr där (grusat eller MYCKET väldränerad).

Vi har två hagar att välja på. Den ena är inte så stor, men där har vi tillgång till vatten och el. Det finns redan en byggnad som vi kan använda till lösdriften.
Den andra hagen är stor och kuperad men ligger längtr från stallet. Ingen tillgång till el och vatten. Var ska vi bygga lösdriften?
Eventuellt kan vi leda hästarna emellan hagarna så dom får vara i den stora på dagarna?
Jag skulle ta den mindre med el. Vi har belysning både inne i och utanför lösdriften samt eluppvärmd flottörkopp, som är guld värd. Ni kan inte bygga en gång till den större hagen?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 974
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
511
Senast: Stålvilja
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 322
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp