Bukefalos 28 år!

Lösdrift utan möjlighet att ta in i stall

R

Roda

Jag försöker hitta en plats i en lösdrift till min häst. Jag har henne uppstallad om nätterna nu i nuvarande stall men vill hellre kunna ha henne i en bra lösdrift. Jag har varit och tittat på ett ställe och det var jättefina stora hagar med bra skogspartier i. Lösdriften var en lada med tre väggar och en hel långsida som var öppen. Det fanns också möjlighet att binda upp i lösdriften då det satt uppbindningsringar iskruvade i väggen.
Allt verkade toppen förutom att det inte finns något stall att ta in i om man skulle behöva. Det fanns heller inte något ställe att förvara sadel och tillbehör i.

Det känns inte bra att inte kunna ha något stall att gå in i om det skulle behövas. Jag tror inte heller att min hovslagare skulle gilla att behöva stå ute i vindskyddet och sko i alla väder. Är det någon som har sin häst i en sådan lösdrift utan stall och hur fungerar det om man skulle behöva ställa in i box vid t.ex. sjukdom? Jag har ingen bra plats hemma att förvara sadeln på och det känns jobbigt att behöva köra den fram och tillbaka varje gång jag ska rida.

Det var så synd för jag gillade stället och tjejen som hyrde in sina hästar där var också jättetrevlig.
 
Sv: Lösdrift utan möjlighet att ta in i stall

Är det inte lag på att man måste ha sjukbox även vid lösdrift? Är inte säker men har för mej det.

Jag har haft häst på lösdrift, men de hade ett litet stall där man kunde gå in på vintern och även på sommaren och sadla osv.

Personligen skulle jag inte ha min häst på ett ställe som det du beskriver.

* Vad gör du om hästen blir sjuk och ingen box finns?

* När hovslagaren kommer? Tror de flesta gärna står inne i lä och med belysning

* Ska du stå och borsta och sadla med de andra hästarna omkring dej , eller kan man hägna in sig?

* Hur skönt är det att stå i lösdriften på sommaren och borsta och sadla med bromsar, knott osv?

* Att inte kunna ha sadel och annat på plats , tror jag kan bli ett riktigt störningsmoment

* Kan bli bökigt att fixa med hästen i full snöstorm



Mina funderingar...
 
Sv: Lösdrift utan möjlighet att ta in i stall

Det är lag på att det ska finnast MINST 1 sjukbox/25 hästar dock har jag för mig att den inte måste ligga på samma område utan att man måste kunna forsla hästen till en sjukbox på ett eller annat sätt på högst 30 min avstånd.

Men jag personligen vill ha box på samma ställe där hästen finns, jag vill ha en jämn stallgång att ställa upp hästen i med bra belysning för hovslagare och veterinärens skull så att de har förutsättningar att kunna göra ett bra jobb med min häst.

Ett helst isolerat och lite uppvärmt utrymme att förvara åtminstone den viktigaste utrustningen som man använder mest är att föredra.

Jag själv har ingen sadelkammare eller uppvärmt utrymme i stallet just nu vilket jag saknar.
Men till sommaren kommer vi eventuellt att bygga en isolerad sadelkammare för den viktigaste utrustningen så som sadel, träns, ridhjälm, säkerhetsväst osv.
För att torka täcken har jag löst det med ett torkskåp som jag använder vid behov och det fungerar kanonbra så mina täcken behöver inte förvaras varmt :)
 
Sv: Lösdrift utan möjlighet att ta in i stall

Jag hade också för mig att jag har hört att det måste finnas möjlighet till sjukbox så då stämmer det. I den aktuella lösdriften fanns det inte heller någon sjukbox att forsla till om det skulle behövas.

Min häst skulle säkert må bättre av att flyttas till den här lösdriften då hon skulle få möjlighet att röra på sig mer och få större hagar men det skulle bli andra praktiska problem för mig.
 
Sv: Lösdrift utan möjlighet att ta in i stall

Kolla runt lite! Det finns säkert en granne som har ett stall som inte används
Där kan man säkert låna plats till sadeln och ett ställe man kan stå när hovslagare/veterinär eller liknande kommer.
Om du i övrigt gillar städet, tycker jag det låter som småproblem som går att lösa.
 
Sv: Lösdrift utan möjlighet att ta in i stall

Jo lösdrift är ju bra på många sätt. Jag älskar den formen före box.

Men det är ändock viktigt att MINSTA kraven för djurskyddet upplevs tycker jag.
För det är ju trots allt det minsta kravet som de har, det får ju gärna vara bättre..

Men kan du inte ta upp till diskussion med gårdsägaren om vad minsta krav för hästar på lösdrift innebär?
Denne kanske inte har koll på jordbruksverkets regler?
Det kanske finns någon plan för byggnation av sjukbox inom kort?
Hur gör de andra med verkning/skoning eventuella veterinärbesök?
Finns det möjlighet till att göra ett mindre isolerat torrt utrymme?
Har du tid/ork/möjlighet/kunskap att bygga/hjälpa till att bygga det som saknas om det skulle underlätta för gårsägaren?

Jag vet inte hur du är, men jag iaf kan ha det lite primitivt sålänge jag vet att hästen har det bra och att den har tillgång till bra foder, strö, vatten, ligghall och sjukbox om det skulle behövas.

Man kan ju alltid prata och fråga hur gårdsägaren tänker, ni kanske kan komma fram till något bra tillsammans?
Om det ändå är ett ställe där du tror att du och framförallt din häst skulle må bra så kan det ju vara värt det :)

Där jag står nu har vi gått från att en av gårdsägarna resonerade så som att "det ska va mörkt på landet" till att numera ha FLERA lysrör i stallet ;)

Även en del andra standardhöjningar har skett genom att jag och sambo erbjudit oss att antingen göra eller hjälpa till med arbetet och ägaren står för material.
 
Sv: Lösdrift utan möjlighet att ta in i stall

Kolla runt lite! Det finns säkert en granne som har ett stall som inte används
Där kan man säkert låna plats till sadeln och ett ställe man kan stå när hovslagare/veterinär eller liknande kommer.
Om du i övrigt gillar städet, tycker jag det låter som småproblem som går att lösa.

Jag hade ALDRIG låtit folk från grannstallet låna mitt stall, tänk bara på smittorisken!?! Kvittar hur söta och snälla de än är...
 
Sv: Lösdrift utan möjlighet att ta in i stall

Jag skulle inte våga ha min häst på lösdrift utan tillgång till sjukbox..Min häst går på lösdrift och fick fång så han har haft boxvila ett bra tag och då är en sjukbox ett måste! Däremot var det ett stort plus för honom att kunna se de andra hästarna ifrån sin sjukbox som är i samma byggnad som lösdriftshallen :) Vi har även belysning i lösdriftshallen och möjlighet att binda hästarna där när hovis kommer, samt en väldigt liten uppvärmd sadelkammare på andra sidan väggen.

Jag skulle letat vidare eller skippat lösdriftstanken, att en häst blir sjuk/skadad kan inträffa när man minst anar det. Jag trodde inte direkt att min häst skulle få fång mitt i vintern...
 
Sv: Lösdrift utan möjlighet att ta in i stall

jag och en vännina har haft lösdrift utan tillgång till box på den gården. vi löste det så att vi hade ett avtal med ett inackoderings stall inte långt därifrån som alltid har några boxar tomma. det fungerade fint och den vintern behövdes sjukbox vid 2 tillfällen till 2 hästar. många större stall har ju "omsättning" på hästar så att vi ställde där gjorde varken från eller till för deras smittorisk. större risk för smitta när man åker och tränar/tävlar ;)

vi hade dock en hall med cementgolv och bra belysning att tillgå på gården för hovis, foder rum samt ett mindre utrymme för sadlar osv.
 
Sv: Lösdrift utan möjlighet att ta in i stall

Det lät inte så bra, att inte ha nånstans att ha sina saker eller nånstans för hovis att stå.
Hade på liknande sätt själv förut, och då lånade vi stallgången av grannen när det var dags för hovslagare. Hästens saker fick jag ha i grovingången till vårt hus. Men det var kallt och bökigt, att släpa iväg alla grejer man skulle ha, till hästen och stå i kylan och göra iordning allt. Men bra för hästen visserligen med frisk luft hela dygnet.

Tröttnade på det till slut, så vi byggde stall. De är visserligen bara inne om nätterna, men jag har iallafall en stallgång och en uppvärmd sadelkammare att hålla till vid.

En väninna som hade lösdrift, drog elkabel ut till en liten kur brevid sin hage, då hon hade lösdrift. I kuren hade hon ett litet element, och förvarade sadel o träns därinne. Men det tycker jag känns lite brandfarligt. Men har man tillgång till el, så kan man ställa dit ett litet skogsstall, för förvaring av saker iallafall.
 
Sv: Lösdrift utan möjlighet att ta in i stall

Sjukbox är ett krav och den ska lätt kunna värmas upp vid behov. Sedan om det är grannens stall t ex. spelar mindre roll. Det låter okej, men väl primitivt så jag skulle se mig om efter något annat faktiskt.
 
Sv: Lösdrift utan möjlighet att ta in i stall

Nja, jag skulle inte gå med på att ha hästen där. Jag har själv en lösdrift, men skulle inte tycka hästlivet fungerade bra utan stall också: där kan jag tvätta sår, hovslagaren skor, de kan komma in vid storm, all utrustning finns i uppvärmd sadelkammare etc.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 428
Senast: Spike
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 655
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Whirlie
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 646
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp