Att ge den tid att vänja sig, speciellt om man släpper ut nu när den kanske stått på box x antal månader. Min hann bara stå på box ca 3 veckor innan vi fick plats på lösdriften, så inte stor omställning så sätt.
Han trivs kanon bra!

Bra hagar(de behöver vara bra mycket bättre än vanliga rasthagar), ordentligt grusat där fodret serveras, termobar för allas trevnad. Bra grupp med hästar/ägare med samma syn. Om hästen är van vid att täckas får man ha lite extra koll i början om täckena räcker till, kolla sena kvällar och tidig morgon. Speciellt om det endast är fodringar och inte fri tillgång :)

Lycka till och hoppas din häst kommer trivas, min älskar att bo ute trots regn och rusk :love:
 
Att ge den tid att vänja sig, speciellt om man släpper ut nu när den kanske stått på box x antal månader. Min hann bara stå på box ca 3 veckor innan vi fick plats på lösdriften, så inte stor omställning så sätt.
Han trivs kanon bra!

Bra hagar(de behöver vara bra mycket bättre än vanliga rasthagar), ordentligt grusat där fodret serveras, termobar för allas trevnad. Bra grupp med hästar/ägare med samma syn. Om hästen är van vid att täckas får man ha lite extra koll i början om täckena räcker till, kolla sena kvällar och tidig morgon. Speciellt om det endast är fodringar och inte fri tillgång :)

Lycka till och hoppas din häst kommer trivas, min älskar att bo ute trots regn och rusk :love:
Jag har höga krav på en ev lösdrift 😉 men när hästen är van att vara ute ca 6 timmar per dygn (ska köpa häst), vågar man släppa ut den på lösdrft nu?
 
Jag har höga krav på en ev lösdrift 😉 men när hästen är van att vara ute ca 6 timmar per dygn (ska köpa häst), vågar man släppa ut den på lösdrft nu?
Hur är hästen? En tryggas eller en mer spänd typ? Har den gått på bete dygnet runt nån gång?
 
Hur är hästen? En tryggas eller en mer spänd typ? Har den gått på bete dygnet runt nån gång?
Den är van att gå ute på bete på sommaren, i år gick den ute till september någon gång. Det är en häst jag tror skulle må bra av att hanteras så lite som möjligt av olika människor.
 
Om du köper en ny häst som flyttar till dig, som du inte känner, då skulle jag nog börja den här vintern med att ha på box, som den är van, men längre dagar.
Den har ståt på box i ca 3 månader efter betet. Men det bästa kanske är att försöka hitta en box. Har dock inte varit och kollat på lösdriften ännu.
 
Jag har höga krav på en ev lösdrift 😉 men när hästen är van att vara ute ca 6 timmar per dygn (ska köpa häst), vågar man släppa ut den på lösdrft nu?
Ja. Jag släppte ut min fjording som på slutet stod i stall som de var ute 6-8h i beroende på väder.
Jag skulle säga att det går mer täcken än jag trott. Man behöver att byta med. I alla fall jag tycker att om man tar av ett blött täcke 2h för att rida. Så är liksom hela täcket fuktigt efteråt, även insidan.
Jag hade helst haft otäckat. Men jag orkar inte med blöt lera varje dag när jag ska rida... Och islänningem fick regnskållor förra året för han aldrig torkade helt pga allt regn.

Dessutom, brukade den du ska köpa stå i ett varmstall, eller ett som bara har något över utetemperatur? Om det är det första så tänk på att täcka för uteväder och håll koll att den är lagom varm.
Den kommer ju inte komma in och torka upp/bli varm på kvällen.
 
Den har ståt på box i ca 3 månader efter betet. Men det bästa kanske är att försöka hitta en box. Har dock inte varit och kollat på lösdriften ännu.
Många hästar trivs utmärkt på lösdrift, och är det en bra flock och ligghall så tror jag inte det är bäst att hitta box?
Om den trivdes bra ute till september ser jag inte att det inte skulle vara bra nu.
Det som kan bli problem är ju om den inte tas emot bra i flocken.
Sedan så har jag ju bara två (som inte kände varann innan) de flyttade hit förvisso.
Och i stora flockar tex kan det ju funka dåligt. Men det tycker jag det kan göra i box stall också om de inte har så bra rutiner.

Nu kommer mina tankar in på detaljer om lösdriften, det är för mig mer betydelsefullt för huruvida det är en bra idé.
Hur många hästar i lösdriften?
Hur stor är ligghallen?
Hur fodras det? Fri tillgång? På marken, i nät i ligghallen?
Hur många /stora ingångar har ligghallen? Dvs kan en trängd häst komma undan?

Var hästen nervös av sig?
I så fall, vad ligger runt hagen?
Mina är vissa dagar inte helt nöjda med skogen på baksidan, vissa saker som händer i den kan ibland göra min nervösa lite stressad. Vildsvin, drevjakt osv.
Inte så att han får världens panik utan mer stå som en staty och titta.
 
Många hästar trivs utmärkt på lösdrift, och är det en bra flock och ligghall så tror jag inte det är bäst att hitta box?
Om den trivdes bra ute till september ser jag inte att det inte skulle vara bra nu.
Det som kan bli problem är ju om den inte tas emot bra i flocken.
Sedan så har jag ju bara två (som inte kände varann innan) de flyttade hit förvisso.
Och i stora flockar tex kan det ju funka dåligt. Men det tycker jag det kan göra i box stall också om de inte har så bra rutiner.

Nu kommer mina tankar in på detaljer om lösdriften, det är för mig mer betydelsefullt för huruvida det är en bra idé.
Hur många hästar i lösdriften?
Hur stor är ligghallen?
Hur fodras det? Fri tillgång? På marken, i nät i ligghallen?
Hur många /stora ingångar har ligghallen? Dvs kan en trängd häst komma undan?

Var hästen nervös av sig?
I så fall, vad ligger runt hagen?
Mina är vissa dagar inte helt nöjda med skogen på baksidan, vissa saker som händer i den kan ibland göra min nervösa lite stressad. Vildsvin, drevjakt osv.
Inte så att han får världens panik utan mer stå som en staty och titta.
Jag ska åka och kolla på den och se om det är en hästhållning jag tycker passar min hästhållning. Får ta ett beslut efter det.
 
Min erfarenhet, efter att ha haft hästarna på lösdrift i 10 år, är att det är vi som ”lider”.
Det blir färre och färre nätter för varje år som jag tar in mina hästar av väderskäl (förra året blev det bara nyårsafton), de gillar helt enkelt inte att stå inne längre. Jag däremot, gillar inte att de går ute i 25 sekundmeter och ösregn, men det har jag släppt mer och mer.

Men jag hade inte tvekat att byta i ditt läge. Låt hästen få en omställningsperiod bara, så att den kommer in i flocken, kanske i samband med en kort vila.
 
Har min på lösdrift sen 6 år tillbaka. Tränat och tävlat under hela tiden. Hon talade tydligt själv om att hon var en utehäst.

Under dessa år så det jag har noterat med de som inte funkat är hästar som inte är vana att gå i flock. Det naturliga beteendet blir så mycket mer markant när de är flera och går tillsammans dygnet runt. En individ som inte förstår hästspråk då kan trassla till hela flocken.
 
Jag flyttade två hästar pga jobb på ny ort från stall där de trivdes bra, med insläpp 15-17 vintertid, alltså innan det blev mörkt då man behövde korsa en väg för att ta in dem. Efter flytten till lösdriften kom jag efter några sagar och skulle greja med dem kl 15. Hästarna sprang då runt och ville ej tas in. De trodde ju att de måste in på box och det ville de inte, så för dem funkade omställningen super! Visst trivdes de på stället innan, men så fort de fick smak på lösdriften var den deras val nummer ett! 😀
 
Vi gjorde om befintliga boxar till en ligghall (tog bort mellanvägg o öppnade två öppningar i ytterväggen) förra hösten. Samma två hästar som gått ihop i flera år.

Var mest redo att ge mer mat och ha på mer täcken samt att ev vänja in vid ligghallen på något vis (kom upp tak utanför samtidigt). Var dock inga problem alls utan hästarna var lugnare o mer harmoniska direkt.

Min har varit väldigt frusen och hatat allt väder men de har redan ett vindskydd där de äter allt grovfoder så han var ju redan van vid att kunna ta skydd. Han brukade dock gilla att gå in o stå på box. Men han fattade direkt att nu kan han göra det precis när han vill! De tillbringade en del tid där men det var ändå mer lättmockat än två boxar.

Nu ett år senare så ser man att de sover i ligghallen varje natt. Annars går min mest in o rullar sig. Är det dåligt väder är det kanske 5 bajsar i den. Och så är det kanske 5 utanför numera (ligghall, vindskydd med mat och vattnet är helt samlat vid ingången till stallet) när de äter en del grovfoder. Annars är de bara ute i hagen o betar gammalt gräs (har typ 1 ha vintertid).
 
Jag funderar på att släppa ut en häst som är van att stå på box, på lösdrift. Vad ska man tänka på?
Jag hittade en trevlig foderhäst och trevlig lösdrift i höstas och släppte helt enkelt rätt ut i hagen och lämnade där :p.
Hon kom då direkt från betet och flocken bestod då av 4 ston mellan 0 och 25år, trygg flock som min kom in i väldigt snabbt och smidigt ^_^.

Min var tröttare de första 2veckorna men sov inne i lösdriften och rörde sig med flocken. Haft henne inne en natt sen dess och det var hon trött på redan när första omgången kvälls hö tog slut och ville ut igen :).

Nu går hon bara med 2 föl men de sover fortfarande i lösdriften och står och mumsar vid höbalen resten av tiden :p (6 hästar som delar, väldigt bra med icke lättfödd häst ;).)

Enda som blivit är att hon har lite varmare täcke och hals för att skydda mot skåneblåsten (17år och bott i Ångermanland ett tag, lite mer träd där ;))
 
Jag hittade en trevlig foderhäst och trevlig lösdrift i höstas och släppte helt enkelt rätt ut i hagen och lämnade där :p.
Hon kom då direkt från betet och flocken bestod då av 4 ston mellan 0 och 25år, trygg flock som min kom in i väldigt snabbt och smidigt ^_^.

Min var tröttare de första 2veckorna men sov inne i lösdriften och rörde sig med flocken. Haft henne inne en natt sen dess och det var hon trött på redan när första omgången kvälls hö tog slut och ville ut igen :).

Nu går hon bara med 2 föl men de sover fortfarande i lösdriften och står och mumsar vid höbalen resten av tiden :p (6 hästar som delar, väldigt bra med icke lättfödd häst ;).)

Enda som blivit är att hon har lite varmare täcke och hals för att skydda mot skåneblåsten (17år och bott i Ångermanland ett tag, lite mer träd där ;))
Var och kollade på lösdriften, men tyckte att ligghallen var för liten i förhållande till antal hästar för min smak.
 

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som vet om man kan lägga på hästen ett tunt regntäcke efter att ha behandlat den med zitch vet pour-on? Tänker häst på...
Svar
3
· Visningar
425
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
749
Senast: skiesabove
·
Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
800
Senast: CarroT
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp