Lösdrift....????

A

allessa

Ni som har era hästar på lösdrift, vad tycker ni är bra respektive dåligt?? Jämfört med boxplats, hur är det?? :bow: :confused:
 
Sv: Lösdrift....????

Jag har provat en gång, hade mitt hbl sto ute på lösdrift i 2 veckor.Dock var det inget för henne då hon bara frös och man fick slänga på alla täckena man ägde på henne. Så jag fick slå upp boxar i stallet och stalal in henne igen!

Dock finns det ju många hästar som älskar utelivet, stallets isishäst låg oftast ute mitt i snön och vilade och tyckte det var varmt.

Det ää rju rätt slappt att ha på lösdrift för hästägaren.Man slipper in och utsläpp och mockning varje dag=)

Fast personligen vill jag ha box, tillgång till spolspilta och en gång att ställa upp hästen på=)
Men smaken är ju som baken...delad=)
 
Sv: Lösdrift....????

Lösdrift passar inte alla hästar och framförallt inte alla ägare. Men finns det möjlighet till bra lösdrift och man har hästen/hästarna ute hela hösten också så att dom hinner sätta ordentlig vinterpäls så är det väldigt bra för många hästar, främst unghästar.

Går inte att sätta ut en häst på lösdrift som haft täcke hela hösten och varit i stall på nätterna och tro att stackarn inte kommer att frysa :crazy:

Men som sagt måste det vara en bra lösdrift, helst en stor flock, bra och stort vindskydd osv. När hästen är på lösdrift måste man hålla god koll på den också så att den är i god hälsa och att fodringen funkar bra så att den inte tappar hull eller så.
 
Sv: Lösdrift....????

Jo då det går min kompis ställde ut sin travare som hade massa päls som stått inne hela vintern. Han frös inte...

Jag hade lösdrift i 2 veckor för att prova och det funkerade varken för mig eller för min häst.

Hon kunde gå in i ett stall(stooor box med halm) där kunde man stänga in hästarna under natten så dom var på ett vis iaf installade fast inte kan amn säga...
Nu fryser min dag oavsett om man har henne installad eller ute :crazy: hon flyser oerhört lätt och är det under 20 minus är det alla täcken som finns som gäller att slänga på henne!
Tänk vad praktiskt det vore med ett eldrivet värmetäcke :D *skoj*

Men även om jag hade en islandshäst är nog lösdrift inget för mig... jag vill ha stall lite bekväm av mig=)
 
Sv: Lösdrift....????

Hästen behöver ju få möjlighet att sätta ordentlig vinterpäls innan vintern kommer. Om man då har massor av täcken så kommer inte den pälsen som den ska och om man då har tänkt ha hästen ute dygnet runt på vintern så har inte hästen det naturliga skydd som den SKA ha. Man ska inte trixa så mycket med naturens lagar ;)
 
Sv: Lösdrift....????

Hon kan gå in och ut som hon vill. Det är den största fördelen.

Och nu när hon har boxvila så har jag gjort en liten liten hage utanför ladan så hon fortfarande kan gå in och ut som hon vill. (Står ensam på sin sida för tillfället, ska få sällskap till hösten igen).
 
Sv: Lösdrift....????

Ja oturligt har jag en häst som inte sätter vinterpäls.. när jag köpte henne så sa ägaren åååå måste ha täcke på henne hon fyser... Då jag inna hade en nordis tänkte ja.. jävla fjålleri alla häsatr får väl päls bara man inte täckar dom.. Så jag lät henne gå utan täcke när hösten kom i tron om att hon skulle sätta päls...Tji fick jag när hon inte alls satte päls utan stod och skakade som ett asplöv när man tog in henne.Så det var bara iväg och åka och köpa massa täcken till henne!
Hon har en del fullblod i sig och sen har hon haft täcke sedan föl och hon är 24 i år så hennes kropp är väl anpassad för icke vinterpäls.

Ja jag vet inte vad det peror på.. vinterpäls får hon iaf inte
Sen hade jag iof minhäst ute på lösdrift i dessa 2 veckor då det var rätt varmt ute för att vara under vintern!

Men nää inge mer lösdrift för min del.... möjligen unghäst
 
Sv: Lösdrift....????

Klart man ska mocka varje dag, usch vad äckligt det blir annars.

Och de ska fodras och ses till flera gånger om dagen precis som vanligt så slappt tycker jag nog inte att det är. Men praktiskt.
 
Sv: Lösdrift....????

Om man är mån om att ha hästar på det mest naturliga sättet så är lösdrift det bästa alternativet. Man får dock inte glömma att umgås och pyssla med hästen ändå så att man inte får en vildhäst som inte är van vid människor. Men eftersom man ska kolla till dom varje dag så att allt står rätt till så får dom ju den mänskliga kontakten hur som helst.
 
Sv: Lösdrift....????

Går du varje dag på sommaren i beteshagen och mockar bort alla skithögar???

Sen lycka till och mocka fastfrystna skithögar på vinterna...Du lär ju först behöva en hackmaskin och en hårfön å värma upp skithögarna med! :smirk:

På sommaren går jag iaf 2 gånger i månaden och mockar bort alla skithögar i hagen.Lägger en helg till att gå igenom hela hagen då.

På vintern( i en vanlig vinterhage) går jag så fort de är tödagar och tar bort bajshögar i den mån de går=)

Men varje dag?? neeee=)


Och man behöver inte se till dom 4 gånger om dagen när man har dom på lösdrift..(4 gånger per hästägare)
Man kan gå ut på morgonen å kolla så alla lever och mår bra och har hö och vatten och mineraler så det räcker några dagar!
Om inte så fyller man på=)

Sen kommer ju folk ut och rider och donar så hästarna får ju tillsyn massa gånger om dagen. :smirk:
Men varje hästägare behöver bara åka ut 1 gång om dagen och rida och dona och att man då ser till de andra häsatrna med..Sammarbete kallas det och är en skitbra uppfinning=) :D

På sommaren åker iaf jag bar aut en gång om dagen rider ger henne kraftfoder efter ridning släpper ut henne i hagen iagen och åker hem..Inte en chans att jag åker ut 07 kollar till henne ger henne kraftfoder åker hem... åker ut vid 12 ger henne kraftfoder och rider åkter hem... åker ut 17 ger kraftfoder och åker hem.. åker ut 22 och ger henne kraftfoder igen och ger henne en godnattpuss och åker hem....

Då kommer hon ju fan rulla fram.. först kraftigt bete och sen massa kraftfoder :crazy:

Samma sak på lösdrift får dom fri tillgång till BRA högnärigt ensilage/höö behöver man inte åka ut4-5 ggr om dagen för att ge kraftfoder!

TYCKER JA..... sen finns det säkert dom som tycker amn behöver åka ut så många gånger och jag säger inte det är fel... men det skulel itne passa på min häst iaf.. kanske passar på andra.. alla hästar har ju olika behov=)
 
Sv: Lösdrift....????

Alltså. Inte i hagen. I ladan. Men jo vi mockar hagen så mkt det går och sen skrapar de av lösdriften när vi flyttar hästarna till sommarbetet.

Håller man efter på vintern så blir det inte så illa, de fryser ju inte fast på en gång. Och så har de ju "toaletter".

Mat är inte samma sak som kraftfoder åtta gånger om dagen. Min får hö fyra (ibland fem) gånger om dagen och kraftfoder två. Just nu bara symboliska givor.

Nu bor jag vid stallet så jag har väldigt bra uppsikt över min häst. Litar inte på de andra till 100% för de har missat STORA grejer på min häst förut, sånt som syns på långt håll. Det är synd för det vore bra om ALLA såg efter de andras hästar som om de vore ens egna.
 
Sv: Lösdrift....????

Jo självklart är lösdrift det mest naturliga för en häst.. Dock är det mkt som spelar in.. dagens häsatr är avlade för att passa in våra(människans önskemål.
Vi vill tävla och då är päls bara ivägen och man avlar fram häsatr som inte sätter vinterpäls så amn slipper raka och ha sig. Dessahäsatr kan såklart inte gå på lösdrift vintertid utan att behöva ha 100 lager täcke på sig!
Sen kanske det inte finns någe lösdrift på en radie på 5 mil och man har inte råd att åka så långt, kanske inte går bussar ut om man inge körkort har....

Mkt som skall spela in.....
 
Sv: Lösdrift....????

Ja men om man har fri tillgång på hö slipper man ju gå ner och ge som du gör flera gånger om dagen=)..Nu bor du som sagt i stallet och då är det ju lättare och man kan lägga upp schema rutiner precis som man själv vill=)

Man kan gå ner 100 gånger för å ge en puss å ge en morot bara=)
 
Sv: Lösdrift....????

Jag har haft mina hästar ute i ett år nu. Det är kanon, jättebra.
Nu har ju jag hästarna hemma på gården så jag ser ju dem mycket, men jag har
bara positivt att säga. I ligghallen håller det sig fräsht om jag mockar ungefär varannan dag. Det blir inte mer än några högar inne/dygn. Har en tjock bädd som håller sig torr.

De trivs också med sin ligghall, de ligger där inne några gånger/dygn o sover en stund. Det är mycket smidigt - lättsamt för mig o skönt för hästarna att kunna gå in när de har lust, äta när de har lust osv. Upplever hästarna som nöjdare
o friskare.
 
Sv: Lösdrift....????

allessa skrev:
Ni som har era hästar på lösdrift, vad tycker ni är bra respektive dåligt?? Jämfört med boxplats, hur är det?? :bow: :confused:
Jag har haft mina hästar mestadels på lösdrift och haft egen sådan för unghästar under en period. Har också haft hästar i box.

Fördelar med lösdrift:
* Mer naturligt, hästen får röra sig dygnet runt och blir inte stående stilla. Nuvarande häst hade patellaupphakning ett par ggr förra vintern när hon stod på box. I vinter (på lösdrift) har vi inte sett det en gång. Hästen lever ett mer naturligt hästliv och får vara närmare sina kompisar, vilket de gillar.
* Man slipper mocka box varje dag (däremot får man lov att vara mer noggrann med hagmarker och mocka vindskydd/ligghall istället)

Nackdelar med lösdrift:
* Svettig häst vill jag inte släppa ut i kylan. Om jag inte har lösdriften hemma hos mig kan det vara trist att vänta 2 timmar medan hästen står inne och torkar upp innan man kan släppa ut den. Har jag stallet bredvid huset är det ju dock inget problem att gå ut och släppa ut hästen sen
* Jobbigt med vatten på vintern, men det går ju att ordna om man vill. Med isolerade lådor för hinkarna eller eluppvärmd vattenkopp.
* Det gäller att hästarna har ungefär samma näringsbehov och går bra tillsammans så att inte någon får för lite (eller för mycket) mat.

Att ha hästen på box/ i stall är många gånger enklare för mig som människa på vissa sätt. Men, jag föredrar lösdrift som jag känner kommer lite närmare det naturliga hästlivet.
 
Sv: Lösdrift....????

Liquid Diamond skrev:
Om man är mån om att ha hästar på det mest naturliga sättet så är lösdrift det bästa alternativet. Man får dock inte glömma att umgås och pyssla med hästen ändå så att man inte får en vildhäst som inte är van vid människor. Men eftersom man ska kolla till dom varje dag så att allt står rätt till så får dom ju den mänskliga kontakten hur som helst.
Ja, så länge man fodrar några gånger per dag så brukar det inte vara några problem ens med unghästar att få dem tama. Jag tycker snarare att det är svårt att få dem liiiite mer känsliga/respektfulla trots att man inte tar in dem och "grejar" ofta. Unghästarna på den lösdrift vi hade såg oss väl som matmaskiner :crazy: Men jag hade önskat att de vore lite mer som i större mer "vilda" flockar; sociala, men inte buffliga, intresserade, men inte påflugna. Trots att vi inte gav godis alls eller "pysslade" i onödan var flera ungisar i hagen såna att de helst ville krypa upp i knäet om man inte hade markerat åt dem. Lite okänsliga helt enkelt. :D
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
Och man behöver inte se till dom 4 gånger om dagen när man har dom på lösdrift..(4 gånger per hästägare)
Man kan gå ut på morgonen å kolla så alla lever och mår bra och har hö och vatten och mineraler så det räcker några dagar!
Om inte så fyller man på=)
Fast jag måste säga att jag tycker det är enormt svårt att ha fri tillgång på mat till vuxna hästar. Om man inte har enoooorma marker och ser till att hästarna får foder på många ställen och måste gå emellan (=motion). Min stolla gick på ca 6-7 hektar med ett gäng andra unghästar och upp till 2 - 2,5 års ålder kunde hon ha fri tillgång (behövde det), men sen blev hon bara fetare och fetare och fick byta hage till de vuxnas för att få begränsad mängd mat några gånger om dagen. Jag förstår inte riktigt hur folk lyckas ha sina vuxna hästar på fri tillgång med mat utan att de blir feta. Vissa är ju svårfödda och äter inte mer än sitt behov, men jag har inte lyckats få tag i en sån... nu pratar jag islänningar som ju är "min" ras.

Så; för många som har lösdrift gäller ju ändå fodring 4 ggr/dygn...
 
Sv: Lösdrift....????

Ja tur att am har en häst som inte blir fet som en tunna=)... jag tycker meningen med llösdrift är att amn ite behöver åka ut lika många gånger och släppa ut och in mm. Utan att man bara behöver åka ut en gång per dag per hästägare=)
 
Sv: Lösdrift....????

Mm, men det har ju att göra med prioriteringar. Jag skulle aldrig sätta min egen bekvämlighet eller tävlingslusta eller vad det än skulle vara framför hästens välmående. Nu menar jag INTE att alla som tävlar inte tänker på hästens välbefinnande. För mig är det allra viktigast att mina djur ska få leva ett så naturligt liv som det bara är möjligt och jag är inte intresserad av att "förmänskliga" hästarna.

Gillar inte att människor ska fippla med allt i sin närhet. Naturen och djuren och så :devil:

Jag vill se mina hästar springa runt i en stor flock i en stoooor hage och vara just hästar. Även om jag aldrig mer skulle kunna rida mina hästar skulle jag njuta varje dag av att bara få titta på dom.

Det här blev en liten avstickare :D
 
Sv: Lösdrift....????

hur många gånger om dagen man åker till hästen beror snarare på hur sysslorna är fördelade i stallet. Inte på lösdrift eller inte..
Har man hästen inackorderad behöver man oftast inte åka mer än en gång om dagen för att mocka, rida och lägga iordning foder mm.
 

Liknande trådar

Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag och min sambo har planer på att flytta till Umeå. Hur är det att ha häst där? Tips på bra stall (gärna med lösdrift alternativt...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Piglet82
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 066
Senast: co-SMAD4
·
Mat Jag har både fransyska och högrev i frysen och har tänkt använda det till köttgryta respektive gulaschsoppa. Men vilket kött passar bäst...
2
Svar
22
· Visningar
699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp