Lösdrift....????

Sv: Lösdrift....????

Överdriver inte.. en välutbildad hbl bra stammad tävlar msv vilket INTE är ovanligt är värd ca 100000.. 10 sånna hästa och det är 1 mille som vandrar i hagen om natten!!

För mig passar lösdrift bra, jag skulle inte hinna med annars. Jag är full av beundran för alla som hinner fodra fyra gånger om dagen, in- och utsläpp mm. När jobbar alla??
som en sa....


ANNARS skulle hon inte hinna med....Konstigt eftersom ni alla här inne säger att lösdrift är JOBBIGARE än att ha uppstallat...Men här säger en att hon inte skulle hinna och ha häst då nu när hon har på lösdrift slipper fodra och det är lättare(slappare)

De ni=)
 
Sv: Lösdrift....????

Läs ordentligt det finns även dom som tävlar MSV/SVÅR hoppning som har sina tävlingshästar på lösdrift.

Jag förstod att invändan mot att det var islandshästar skulle komma men faktum är att det är ganska så väsentligt i sammanhanget då dom precis som du säger har mycket päls och därför svettas mycket och ändå så klarar dom av att gå på lösdrift. Du ansåg ju att man inte kan tävla hästar med mycket päls pga att dom svettas så otroligt mycket? Gäller inte det påståendet även islandshästar då? Dessa går ju även dom internationella tävlingar?

Det är inte omöjligt att ha sina hästar på lösdrift trots att man tävlar! Du ju skrivit tidigare att hobbyryttare kan ha sina hästar på lösdrift men inte tävlingsryttare.

PS även islandshästar är värda en hel del när dom tävlas på hög nivå......
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift....????

Ja vilka har hästar på lösdrift som tävlar msv hoppning??? be henne skriva det här eller han...DET är vanvård i mina ögon..Kräva att en häst ska prestera MAX av sina muskler sen släppa ut den i 20 minus bara sådär :cry:
Spelar ingen roll om man har täcke på då för det sipprar in kall luft längs låren på hästarna och under mahen och halsen!!
Och Nej dom flesta har INTE tillgång till stall.. det sin är skillanden att stå inne och ute.. har amn lösdrift har man inte rätt till boxplats.... om man inte har eget lösdrift då vill säga....

En häst som ska gå på lösdrift ska ha fri tillgång på hö så är det bara... att den ska äta hö 3 timmar om dagen bara är inte rätt.
Den måste äta dygnet runt för att hålla värmen..Kan inte hästen få fri till gång på hö ska den fan inte stå på lösdrift..Man får väl rida mer så den inte blir tjock!!!
Hur gör ni på sommarens då när näringsrikt gräs växer i hagen?? Går ni med gräsklippare och klipper bort gräset så inte hästarna ska bli feta...
 
Sv: Lösdrift....????

Dom är inte på långa vägar lika världa som ett hbl=)

Dom är gjorda att arbeta MED päls så NEJ dom blir inte lika svettiga som ett hbl :smirk:
Och ja lika illa där OM den blir svettig djurplågeri att släppa ut en svettig häst.. det tar minst 2 timmar innan en häst är HELT torr på vintern..Alla har inte tid att stå och vänta och gå och gå med hästen tills den är torr!
Det är nackdelen att ha på lösdrift....


Sen du... inte lika bra att vi slutar prata med varandra....... vi tycker olika inse de... jag respekterar dig å sin åsikt
 
Sv: Lösdrift....????

Dom personer som jag skrev om som har sina hästar på lösdrift som tävlar msv/svår hoppning har tillgång till stall och det är deras egen lösdrift. Jag tänker inte lämna ut dom överhuvudtaget med namn och jag kommer inte att be dom att skriva här bara för att du anser att det är djurplågeri. Du får helt enkelt lita på mitt ord att det finns.

Hur dom löser det med deras torkning mm efter ridning vet jag inte och det intresserar mig inte, men möjligheterna att ha sin häst stående på lösdrift finns trots att man tävlar höga klasser.

Jag håller med dig om att vi har olika åsikter om ämnet lösdrift men det mycket som bara är missuppfattningar när det gäller detta ämnet och det är därför jag tycker det är intressant att diskutera detta.

Ang islandshästarnas värde jämtemot halvblod har inte jag kapacitet att bedömma sånt men jag har en bekant till mig som köpte en vallack som tävlningshäst och gav 200 000 :- för honom.

Det tycker jag är rätt så mycket pengar och han går på lösdrift så bara för att hästen är värd pengar så behöver det inte betyda att den inte kan gå på lösdrift.


Då anser vi alltså att vi har diskuterat detta ämne färdigt med varandra då...... tack för en mycket givande diskution!

Häls Anneli
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
Ja vilka har hästar på lösdrift som tävlar msv hoppning??? be henne skriva det här eller han...DET är vanvård i mina ögon..Kräva att en häst ska prestera MAX av sina muskler sen släppa ut den i 20 minus bara sådär :cry:

Och hur vet du hur denna ryttare behandlar sina hästar egentligen???? En ryttare som jag känner till har ett stall fullt med hästar, samt en lösdrift där 4 av ryttarens bästa hästar går. Denna ryttaren har hästskötare, och efter ridningen blir hästarna väl omhändertagna i STALLET, där det är varmt och skönt. Där får de stå och torka, dricka och äta lite innan det är dags för täckespåklädning och gå ut igen. Inget snack här om att slänga ut en blöt häst i 20 graders kyla, det har du hittat på alldeles själv med hjälp av din vilda fantasi.

Bara för att inte alla gör som du behöver de väl inte vara djurplågare??? Eller hur??

Spelar ingen roll om man har täcke på då för det sipprar in kall luft längs låren på hästarna och under mahen och halsen!!
Och Nej dom flesta har INTE tillgång till stall.. det sin är skillanden att stå inne och ute.. har amn lösdrift har man inte rätt till boxplats.... om man inte har eget lösdrift då vill säga....

Du kanske skulle åka ut till en lösdrift och kolla hur hästarna är täckade där........ :smirk: Det finns nåt som heter halstäcke :angel: , och vill man så kan man även täcka magen på hästen. Inte ofta det behövs dock.

En häst som ska gå på lösdrift ska ha fri tillgång på hö så är det bara... att den ska äta hö 3 timmar om dagen bara är inte rätt.
Den måste äta dygnet runt för att hålla värmen..Kan inte hästen få fri till gång på hö ska den fan inte stå på lösdrift..Man får väl rida mer så den inte blir tjock!!!

Så du sitter alltså och påstår att alla här på buke som har hästarna på lösdrift men av någon anledning ( som de vet bäst själva) inte väljer att ha fri tillgång på hö, är DJURPLÅGARE???!!! Fattar du själv vad du sitter och säger???? :confused: :mad:
Och vadå rida mer??? Om man redan rider 2 timmar om dagen då?? Ska man rida 6 timmar då??? När ska man ta hand om sin familj och sitt jobb då??


Hur gör ni på sommarens då när näringsrikt gräs växer i hagen?? Går ni med gräsklippare och klipper bort gräset så inte hästarna ska bli feta...
Vem har snackat om sommarbete?? Det var väl lösdrift vi snackade nu, det är en jävla skillnad. Det borde du väl veta som har häst.

Dom säger att nu slipper dom alla jävla pass hit och dit, inga bråkiga hästar att åka ut till inge mockning varje dag utan dom tömmer hela ladan och fyller på nytt 2 ggr i månaden och det blir inte kissigt eller mkt bajsigt eller stinker(vill bara påpeka det så ingen gnäller på de)

Hästarna har fri tillgång på hö och dom går inte upp det minsta då dom rör på sig mkt i hagen busar och leker och på vinterna måste dom ha fritillgång för att hålla värmen...
Dvs man slipper åka ut och fodra en massa ånger om dagen


Jag tycker det låter som att de du pratat med inte skulle ha häst om de tycker det är så jävla jobbigt. :mad: Jag tycker de verkar LATA. Man har ju inte bara häst för ridningen utan för allt runt omkring. Det är inget fel att förenkla för sig själv, men att gnälla på bråkiga hästar och att det är jobbigt att mocka och fodra, ja, då kanske de skulle överväga att skaffa en hamster i stället.... ännu bättre, inget djur alls, för det är väl jobbigt att göra rent åt en hamster oxå.
Häromkring är det väldigt oroligt om nätterna så jag personligen vill inte ha min häst ute på lösdrift sen får jag vara konstig det spelar ingen roll.
Konstigt, vi bor ju i samma stad, och under mina 18 år som hästägare har jag aldrig haft problem med detta..... inte någon av mina vänner heller. Bäst du skriver ut vilka stall det är som härjas av såna folk så man får veta vilka man ska undvika då....
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
En häst som ska gå på lösdrift ska ha fri tillgång på hö så är det bara... att den ska äta hö 3 timmar om dagen bara är inte rätt.
Den måste äta dygnet runt för att hålla värmen..Kan inte hästen få fri till gång på hö ska den fan inte stå på lösdrift..Man får väl rida mer så den inte blir tjock!!!
Says who?! :crazy:
Den måste inte alls äta dygnet runt för att hålla värmen. Ner till ca -15 grader behövs inget extrafoder för att en häst ska hålla värme. Vid kallare än så bör man öka stråfodergivan.

Om din häst som står på stall går ut i -12 grader i hagen på morgonen och det är den temperaturen hela dagen; ser du till att hästen får fri tillgång på hö hela dagen då eller? :smirk:
Morotsbiten skrev:
Hur gör ni på sommarens då när näringsrikt gräs växer i hagen?? Går ni med gräsklippare och klipper bort gräset så inte hästarna ska bli feta...
Nej, för min del flyttar jag hästarna mellan olika hagar, eftersom min häst är lättfödd. De får beta ungefär 8-12 timmar per dygn och resten av dygnet går de i skogshage utan gräs. Just för att slippa få en smällfet häst som riskerar få fång och andra sjukdomar. Min förra häst hade eksem och stod därför inne i box på nätterna på sommaren. Ja, vi hade stall med varsin box trots att det var en lösdrift. Hur gör du själv när din häst är på sommarbete?

Något du verkar ha svårt att förstå är att allt här i världen är kanske inte exakt som du upplever det/ har sett eller tror. Det finns olika alternativ.
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
Dom är inte på långa vägar lika världa som ett hbl=)

Dom är gjorda att arbeta MED päls så NEJ dom blir inte lika svettiga som ett hbl :smirk:
*host host*
Har du hållit på med både halvblod och islandshästar? Det har nämligen jag (och flera med mig härinne). Dina okunskaper gör att det blir helt omöjligt att föra någon som helst vettig diskussion med dig, tyvärr.

Morotsbiten skrev:
Och ja lika illa där OM den blir svettig djurplågeri att släppa ut en svettig häst.. det tar minst 2 timmar innan en häst är HELT torr på vintern..Alla har inte tid att stå och vänta och gå och gå med hästen tills den är torr!
Det är nackdelen att ha på lösdrift....
Yep, där har du rätt. Därför har jag inte alltid kunnat haft mina hästar på lösdrift när de varit inhysta. Det har inte varit möjligt att åka och släppa ut hästen i hagen igen efter ett par timmar. Men när man har egen lösdrift så är det inte så besvärligt, tycker jag.
 
Sv: Lösdrift....????

Och hur vet du hur denna ryttare behandlar sina hästar egentligen???? En ryttare som jag känner till har ett stall fullt med hästar, samt en lösdrift där 4 av ryttarens bästa hästar går. Denna ryttaren har hästskötare, och efter ridningen blir hästarna väl omhändertagna i STALLET, där det är varmt och skönt. Där får de stå och torka, dricka och äta lite innan det är dags för täckespåklädning och gå ut igen. Inget snack här om att slänga ut en blöt häst i 20 graders kyla, det har du hittat på alldeles själv med hjälp av din vilda fantasi.

Bara för att inte alla gör som du behöver de väl inte vara djurplågare??? Eller hur??

som jag sa DET är bra men han ÄGER stallet själv.. då kan man ju lösa saker smidigare amn kan säga ähh i natt är det för kallt häsatrna får stå inne ..Nu har jag tävlat nu får hästen stå inne i natt och vila upp sig så inte muskelfästet släpper som de kan göra om musklerna utsätts för kyla efter ansträngning!
Om jag äger en egen lösdrift kan ajg ju göra precis som jag vill.Vill jag gå ner 10 gånger om dagen och ge hö så göra jag det!

Men för en som HYR in sin i en lösdrift kan man inte åka ut 10 gånger om dagen... för som du sa.. det håller inte.. när ska man DÅ ha tid med familjen?? ;)

Utan när man hyr in sig vissa vill komma billigare undan.. ett grannstall hade ridhus och att stå inne i stallet kostade 3500 med allt utom mockning!
Att stå i en utebox kostade 2500 att stå på lösdriften bara 2000 i månaden.
Så många ville ut på lösdriften bara för det var billigt och att man iaf hade tillgång till ridhuset.
MEN man hade iNTE rättigheter att komma in i stallet och utnyttja gången, spolspiltan DÅ fick man betala 500 extra för då utnyttjade man el,värme osv. MEN man hade INTE tillgång till box oavsätt om man betalade 2000 eller 2500 på lösdriften!!

Så dom som stod på lösdrift och tävlade var ute i stallet dubbelt så länge för att dom var tvungna att se till att hästen var HELT torr innan utsläpp!



Du kanske skulle åka ut till en lösdrift och kolla hur hästarna är täckade där........ Det finns nåt som heter halstäcke , och vill man så kan man även täcka magen på hästen. Inte ofta det behövs dock
.

Skulle ALDRIG släppa ut en häst på lösdrift med halstäcke.. finns massa häsatr som har strypts till döds pga halstäcket!!
DÅ är amn inte rädd om sin häst inte :crazy:
Hmm sen om måste man täcka sin häst för den ska klara sig på lösdrift tycker jag att man inte ska ha sin häst ute..
Tydligen klarar den inte av att leva ett naturligtliv ute utan att man måste täcka den. Och det är inte ägarns fel utan man har helt enkelt avlat fram hästar som inte ska få så mkt päls=)
Och att gå med tunga lager på lager täcken 23 timmar om tygnet ger muskelvärk och sne häst.




Så du sitter alltså och påstår att alla här på buke som har hästarna på lösdrift men av någon anledning ( som de vet bäst själva) inte väljer att ha fri tillgång på hö, är DJURPLÅGARE???!!! Fattar du själv vad du sitter och säger????
Och vadå rida mer??? Om man redan rider 2 timmar om dagen då?? Ska man rida 6 timmar då??? När ska man ta hand om sin familj och sitt jobb då??

Ja jag anser de ja... en häst blir inte mätt efter hur mkt den får utan efter hur LÄNGE den äter.
Man snackar om att man har på lösdrift för man vill låta hästen få leva ett sådant naturligtliv som möjligt..Pyttsan heller... släpp ut en häst på sommarbete ser du att den bara äter 10 kilohö(gräs) om dagen???
Nej den äter 20 timmar om dygnet typ och den får i sig ca 60 kilo gräs om dagen om inte mer DET är naturligt!

Att låta en häst få gå i en hage vintertid UTAN att ha något att äta på ÄR för mig JAAA djurplågeri!!!

Om inte du visste de så är det jusst genom att ÄTA som en häst håller värmen :eek: :smirk:
Jag som har min häst inne om natten ökar mitt hö med uppemot 5 kilo när det är under -20 grader.
Just så hästen hela tiden ska ha något att äta!
Hon går inte upp ett dugg då all energi går åt att hålla värmen!

Att slänga åt häsatr som går på lösdrift lite hö på morgonen vad det nu kan vara 3 kilo komma hem vid 16 när amn kommer hem från jobbet slänga åt 3 kilo och sedan vid 20 3 kilo.
HERREGUD gå hela dagen/natten utan mat och det är snöstorm och -20 grader
Hästarna har INGE mat att äta så de håller sig sysselsatta och varma :cry: :crazy:
OM man inte är hemmafru och kan spinga ner 10 gånger om dagen och fylla på hö efter 2 timmar igen men VEM har tid med de?? Nu återgår vi.. när ska amn DÅ hinna mer familj och jobba??? :smirk:






Vem har snackat om sommarbete?? Det var väl lösdrift vi snackade nu, det är en jävla skillnad. Det borde du väl veta som har häst.

hahah NEJ det är INGE skillnad man har väl fan på lösdrift oavsätt vart på året man är*suck*
Därimot är det behagligare på sommaren





Jag tycker det låter som att de du pratat med inte skulle ha häst om de tycker det är så jävla jobbigt. Jag tycker de verkar LATA. Man har ju inte bara häst för ridningen utan för allt runt omkring. Det är inget fel att förenkla för sig själv, men att gnälla på bråkiga hästar och att det är jobbigt att mocka och fodra, ja, då kanske de skulle överväga att skaffa en hamster i stället.... ännu bättre, inget djur alls, för det är väl jobbigt att göra rent åt en hamster oxå.

Gnälla på bråkiga hästar?? haha nä lilla du... bara för man inte vill ta in och ut andras bråkiga häsatr som sprkar, biter, stegrar bockar drar vid inoch utsläpp innebär det INTE att man är slapp och inte ska ha häst!
Man ska inte behöva riskera livet på andras ouppfostrade hästar..
Andra som till exempel jag har en skada i ena armen vilket gör att jag inte tar in andras hästa som är bråkigar.
Då OM dom bråkar så måste jag släppa då jag inte har en chans att hålla emot :crazy:
Min egna häst kan jag ta in för hon är så lugn och gör inget och skulle hon göra något är hon MITT ansvar!!

Och att säga att åhh vad skönt nu slipper jag ha massa pass och häsatrna har fri tillgång på hösilage och dom äter när dom är hungiga är INGE fel.Man är INTE slapp..Utan man låter därimot hästen leva naturligt :smirk: ;)




Konstigt, vi bor ju i samma stad, och under mina 18 år som hästägare har jag aldrig haft problem med detta..... inte någon av mina vänner heller. Bäst du skriver ut vilka stall det är som härjas av såna folk så man får veta vilka man ska undvika då....

Jasså inte?? ja surahammars stallet fick för några år sedan sina hästar uppsprättade i arslet så vissa fick dom avliva...
Rocklunda stallet hade en gubbe(praktiserade då där :smirk: ) som gick och slog hästarna med järnstång i hagen!

I en sommarhage där min kompis stod i ut mot Svanå vart 3 hästar slagna av någe vasst föremål så en fick allvarliga skador

Hagar som öppnas, folk som slängr in skräp i hagen folk som tjuvrider häsatrna halta....

En häst på de betet jag stod i för några år sedan hade en kniv i baken på morgonen när ägaren kom och skulle rida
listan är lång!

Tydligen har du inte så stor koll på denna stad som du tycks tro :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
Dom är gjorda att arbeta MED päls så NEJ dom blir inte lika svettiga som ett hbl :smirk:

Så du anser alltså att islandshästar är gjorda för att arbeta med päls du är fan inte klok! Alla hästar har ju päls, eller har du nakenhästar utan päls?

Jag står för mitt uttalande tidigare du är blåst och inget annat. Dina argument är så dåliga att det är fruktansvärt. Du har ingen aning om vad du pratar om det märks ju.
 
Sv: Lösdrift....????

OM inte du vet de ska jag upp,lusa damen att islandshästen är en av de FÅ raser som ser ut som den gör nu och såg ut så för 500 år sedan..En isis på lämnar island får ALDRIG komma dit igen...Det har resulterat i att rasen INTE har sönderavlats!!!!

Dvs den är gjort att kunna springa på öppna fält i extrema väder dom har oerhört snabb återhämtnings"system" i kroppen!
Det kan redna dag som natt det ska mkt till innan deras päls börjar att läcka!!!!

Ett hbl är sönderavlat det får inte så mk vinterpäls..Visst vssa får men vissa linjer ger inte mkt päls..Fullbloden har dålig vinterpäls oftast!!


Ja du ju mer jag har läst dina svar ju mer inser jag att du inte är så haj på hästar som jag trode!!
När man inser att man inte ha några bra svar brukar det låta du är blåst till svar :smirk:

Färdidisskuterat med dig nu...Jag kommer inte svara på mer så du behöver inte skriva..
Fast sista ordet vill du väl ha så skriv lite så du kan sova gött i natt :p :rofl:
 
Sv: Lösdrift....????

Det är inte för att få sista ordet jag skriver detta inlägg utan för att be om ursäkt för att jag blev så arg och kallade dig för blåst.

Att alla hästar inte klarar av lösdrift är vi ense om, jag håller även med dig om att fullblod har tunn päls och kanske inte är lämpade för att leva på lösdrift. Man måste se till hästens bästa i alla lägen och inte välja lösdrift för att det är enklare eller billigare.

Men du måste även inse att alla lösdrifter inte är som den du sett eller upplevt, jag har nog sett flera lösdrifter än du gjort då jag hållt på med islandshästar och bla jobbat med dom. Bara för att en är så behöver det inte betyda att alla är så.

Jag håller även med dig om att vi inte ska fortsätta denna diskution utan lägga ner den, vi kommer nog inte att bli helt övertygade nån av oss.

Så du ser vi är inte helt och håller på olika våglängder;) ibland håller jag faktiskt med dig.

Jag har lätt för att brusa upp och bli arg det erkänner jag och jag hoppas att du godtar mig ursäkt.

MVH Anneli
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
Nä självklart inte :) MEN oftast är det privatpersoner som har eget lösdrift..Men de som finns här runt omkring där jag bor som är BRA är som så att det är en hage och ett vindskydd.
Stallet ligger 4 km från lösdrifthagen :crazy:
Vilket är olagligt.
En bra lösdrift har tillgång till stall i sin omedelbara närhet.
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
Ja vilka har hästar på lösdrift som tävlar msv hoppning??? be henne skriva det här eller han..
Det vet jag inget om.
Men däremot travhästar, de är både dyra och högpresterande.

Morotsbiten skrev:
.DET är vanvård i mina ögon..Kräva att en häst ska prestera MAX av sina muskler sen släppa ut den i 20 minus bara sådär :cry:
Spelar ingen roll om man har täcke på då för det sipprar in kall luft längs låren på hästarna och under mahen och halsen!!
En svettig häst skall stå inne i stall och torka innan man släpper ut den i lösdriften igen.
Det gäller alla hästar, även Islandshästar.
Mina hästar står inne med täcke efter arbete, tills de är torra.

Morotsbiten skrev:
Och Nej dom flesta har INTE tillgång till stall.. det sin är skillanden att stå inne och ute.. har amn lösdrift har man inte rätt till boxplats.... om man inte har eget lösdrift då vill säga....
Då så är det en dålig lösdrift med en oerhört låg nivå.
I en sådan kan man inte ha arbetande hästar alls.

Morotsbiten skrev:
En häst som ska gå på lösdrift ska ha fri tillgång på hö så är det bara...
Det behövs inte alls.
De skall ha tillräckligt med mat för att inte frysa.
Vad tillräckligt är, det är individuellt för hästen.

Morotsbiten skrev:
Hur gör ni på sommarens då när näringsrikt gräs växer i hagen?? Går ni med gräsklippare och klipper bort gräset så inte hästarna ska bli feta...
Flyttar hästarna fram och tillbaka mellan nedbetad hage och hage med gräs i.
Vissa sätter betesbegränsare på sina hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift....????

Men vad är det för förskräckliga lösdrifter som du har sett?
En häst i lösdrift skall ha tak över huvudet och minst 3 väggar, samt torrt strö att ligga på.
De är inte bara utkastade i kylan så där utan vidare.

Du borde komma och se mina hästar i lösdriften mitt i Vintern du.

Dessutom så stormar det i princip aldrig när det är minus 20 grader, det brukar vara vindstilla när det är så kallt.
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
Om man tränar hårt och hästen är dyblöt kan man behöva duscha av sin häst så inte svettet kliar..
Hur gör du då?? om du har på lösdrift?? släpper ut en svettig häst i -20 grader??
Man släpper först ut hästen så att den får rulla sig i snön.
På det viset så blir den av med svettet som kan klia, samt kallnar så att den inte eftersvettas.
Man låter den rulla sig och promenera runt i hagen i c:a 20-30 minuter.
Sedan så tar man in den och lägger på ett täcke så att den får torka.
När den är torr, i mitt stall så brukar det vara lagom till nattfodringen, så får hästen gå ut i lösdriften igen.

Det är inte slappare, bara bättre.
 
Sv: Lösdrift....????

Jag har egentligen alldeles för ont för att sitta vid datorn, men vissa saker måste jag ha sagt till dig nu.



Morotsbiten skrev:
som jag sa DET är bra men han ÄGER stallet själv..
Faktum är att din fantasi ränner iväg med dig. Personen jag pratar om äger inte stallet själv utan HYR IN SIG hos en människa som äger hela gården.
Anledningen till att personen valt att ha vissa hästar på lösdriften är att det är fullt i stallet. Då får man börja kolla vilka hästar som mår bäst av att stå på lösdriften. Personen kom fram till att det var bättre att ha 4 av sina tävlingshästar där ute, och unghästarna inne i stallet. Anledningen till detta är att tävlingshästarna mår bra av att gå ute. De rör på sig hela tiden, äter sin mat, sover i "huset". De har en hel lada full med halm att gå in i.
De är fulla av energi när det är dags för ridning och mår superbra.

då kan man ju lösa saker smidigare amn kan säga ähh i natt är det för kallt häsatrna får stå inne ..

Nej, det kan man inte om stallet är fullt.
Man kan byta ut en häst, men av vilken anledning??? Är det för kallt? Mer käk åt hästarna, ett extra täcke. Blåser det småspik? Stäng dörrarna på ladan. Enkelt!


Nu har jag tävlat nu får hästen stå inne i natt och vila upp sig så inte muskelfästet släpper som de kan göra om musklerna utsätts för kyla efter ansträngning!

Hmm, det har jag då aldrig hört talas om...... :smirk: Så om det är riktigt kallt efter en tävling, så kan man höra *pjong* när senorna släpper och lossnar då? Då borde ju hästarna se ut som sönderklippta gummisnoddar ju :angel:

Om jag äger en egen lösdrift kan ajg ju göra precis som jag vill.Vill jag gå ner 10 gånger om dagen och ge hö så göra jag det!

Säger hon som bara vill åka ut en gång till sin häst :angel:

Men för en som HYR in sin i en lösdrift kan man inte åka ut 10 gånger om dagen... för som du sa.. det håller inte.. när ska man DÅ ha tid med familjen??
Gud vad du överdriver hela tiden. :smirk:

Utan när man hyr in sig vissa vill komma billigare undan.. ett grannstall hade ridhus och att stå inne i stallet kostade 3500 med allt utom mockning!
Att stå i en utebox kostade 2500 att stå på lösdriften bara 2000 i månaden.
Så många ville ut på lösdriften bara för det var billigt och att man iaf hade tillgång till ridhuset.
MEN man hade iNTE rättigheter att komma in i stallet och utnyttja gången, spolspiltan DÅ fick man betala 500 extra för då utnyttjade man el,värme osv. MEN man hade INTE tillgång till box oavsätt om man betalade 2000 eller 2500 på lösdriften!!

Jävla märkligt stall. De lösdrifter jag sett, är väl en 20-30 stycken i alla fall då jag jobbat med hästar. Det har inte varit nåt snack om att betala extra för att få använda stallgång och spolspilta. De år jag hade min häst på lösdrift var det självklart att jag fick stå inne och göra i ordning honom. Box hade vi inte tillgång till inne, men det är ju rätt självklart eftersom stallet var fullt. De kan ju inte låta bli att hyra ut några boxar IFALL ATT någon i lösdriften måste ställa in sin häst Däremot fanns det fina möjligheter att binda upp hästarna i lösdriften i deras "hus", de hade alla varsin krubba, man fäste enkelt spiltväggar mellan hästarna i färdiga fästen. Detta ifall att en häst skulle göra illa sig eller något sånt. Då man kanske måste ha dem uppställda. Allt går att lösa.

Tycker det är konstigt att ingen reagerade på reglerna i ditt grannstall. Jag hade då aldrig ställt min häst där.

Så dom som stod på lösdrift och tävlade var ute i stallet dubbelt så länge för att dom var tvungna att se till att hästen var HELT torr innan utsläpp!
Ja, självklart, när det är ett sånt sopigt stall.

Skulle ALDRIG släppa ut en häst på lösdrift med halstäcke.. finns massa häsatr som har strypts till döds pga halstäcket!!
DÅ är amn inte rädd om sin häst inte
Nej, det är klart. Köper man ett halstäcke med metallspännen som inte ger efter för tryck så är det farligt. Ett sånt skulle jag aldrig satt på min häst heller. De halstäcken vi snackar om här är med kardborrband. De släpper lätt vid 50 kilos tryck, så det är ingen risk att en häst kan hänga sig i dem.


Hmm sen om måste man täcka sin häst för den ska klara sig på lösdrift tycker jag att man inte ska ha sin häst ute..
Säger hon som hade sin häst på lösdrift i 2 veckor, med alla täcken på henne för att hon frös så hon skakade :eek: Tycker dina ord talar för sig själva här.

Tydligen klarar den inte av att leva ett naturligtliv ute utan att man måste täcka den. Och det är inte ägarns fel utan man har helt enkelt avlat fram hästar som inte ska få så mkt päls=)
Och att gå med tunga lager på lager täcken 23 timmar om tygnet ger muskelvärk och sne häst.
Jag har då aldrig sett en häst som gått med så många lager täcken på sig så de blivit sneda :crazy: Har du RÄTT täcken så behöver du inte flera :smirk:


Ja jag anser de ja... en häst blir inte mätt efter hur mkt den får utan efter hur LÄNGE den äter.
Man snackar om att man har på lösdrift för man vill låta hästen få leva ett sådant naturligtliv som möjligt..Pyttsan heller... släpp ut en häst på sommarbete ser du att den bara äter 10 kilohö(gräs) om dagen???
Nej den äter 20 timmar om dygnet typ och den får i sig ca 60 kilo gräs om dagen om inte mer DET är naturligt!
Vojne vojne........


Att låta en häst få gå i en hage vintertid UTAN att ha något att äta på ÄR för mig JAAA djurplågeri!!!
Det är det väl ingen som har snackat om?! Lugna ner din fantasi några hekto.

Om inte du visste de så är det jusst genom att ÄTA som en häst håller värmen
Jag som har min häst inne om natten ökar mitt hö med uppemot 5 kilo när det är under -20 grader.
Just så hästen hela tiden ska ha något att äta!
Hon går inte upp ett dugg då all energi går åt att hålla värmen!
Jo, det visste jag faktiskt :eek: kors i taket! Jag har aldrig påstått motsatsen. Min häst fick extra hö när det var kallt... Hur mycket fick din eftersom hon frös så?? Och hur mycket fick hon i hagen då för någon månad sen när hon stod ute på natten utan vindskydd i 17 minusgrader? Tycker du ska hålla snattran på dig om hästhållning. :mad:

HERREGUD gå hela dagen/natten utan mat och det är snöstorm och -20 grader
Som I_U svarade dig, när det är -20 så blåser det inte. När din var ute var det -17, blåste det då?

hahah NEJ det är INGE skillnad man har väl fan på lösdrift oavsätt vart på året man är*suck*
Därimot är det behagligare på sommaren
Jag hade sommarbete på sommaren jag :angel: Och inte klippte jag gräset heller.......


Gnälla på bråkiga hästar?? haha nä lilla du... bara för man inte vill ta in och ut andras bråkiga häsatr som sprkar, biter, stegrar bockar drar vid inoch utsläpp innebär det INTE att man är slapp och inte ska ha häst!
Man ska inte behöva riskera livet på andras ouppfostrade hästar..
Andra som till exempel jag har en skada i ena armen vilket gör att jag inte tar in andras hästa som är bråkigar.
Då OM dom bråkar så måste jag släppa då jag inte har en chans att hålla emot
Min egna häst kan jag ta in för hon är så lugn och gör inget och skulle hon göra något är hon MITT ansvar!!

Då kan man ställa sig i ett stall där ut och insläpp ingår i hyran. Det har jag gjort i alla år. Jättskönt :smirk:

Och att säga att åhh vad skönt nu slipper jag ha massa pass och häsatrna har fri tillgång på hösilage och dom äter när dom är hungiga är INGE fel.Man är INTE slapp..Utan man låter därimot hästen leva naturligt
Som sagt, du lyssnar nog för mycket på dina "kompisar".... skaffa dig en egen uppfattning i stället för att lyssna på rykten. Anta I_U´s erbjudande, åk och kolla på en RIKTIG lösdrift.


ja surahammars stallet fick för några år sedan sina hästar uppsprättade i arslet så vissa fick dom avliva...
I slidan, inte i arslet. Den som gjorde det åkte fast och sitter inne för Rättspsykiatrisk vård just nu.

Rocklunda stallet hade en gubbe(praktiserade då där ) som gick och slog hästarna med järnstång i hagen!
Även här vet de vem som gjorde det, mannen bor inte ens kvar i vårt län, han led av en psykisk sjukdom och bor för närvarande på gruppboende i en annan del av landet.

I en sommarhage där min kompis stod i ut mot Svanå vart 3 hästar slagna av någe vasst föremål så en fick allvarliga skador
Den har jag säkert läst om, men minns inte.

Hagar som öppnas, folk som slängr in skräp i hagen folk som tjuvrider häsatrna halta....
I vilka stall?

En häst på de betet jag stod i för några år sedan hade en kniv i baken på morgonen när ägaren kom och skulle rida
listan är lång!
Den hade jag inte hört om, vart i stan var detta?

Jag må ha missat vissa händelser, men då jag arbetat på kriminalvården ser jag till att ta reda på de som är dömda och vart de tar vägen. Det är offentliga handlingar så det kan du oxå kolla om du är intresserad.

Nu har jag suttit för länge och slösat min tid på dig. Dags att kasta i sig en näve smärtstillande och lägga sig en stund. Tråkigt att den lilla tid jag kan sitta upprätt på dagen går åt till såna tråkiga saker som små stalltjejer som inte kan ta reda på fakta. :mad:
 
Sv: Lösdrift....????

Ja undra sanarare hur man vågar ha sina häsat inne så mycket som många tävligsryttare har då musklerna och leder mår mycket bätter om hästen rör på sig mycket.

Sedan får du inse att ett "vanligt" stall kan skötas lika dåligt som ett lösdrifts stall och det är lika dåligt om hästen har långt mellan måltiderna oavset hur man håller hästarn.

Kram
 
Sv: Lösdrift....????

Hej! diskussionen verkar ha kommit ifrån ursprungsfrågan lite.
Men jag säger ändå vad jag tycker. (jag har lösdrift)

Fördelar: hästarna kan gå ut och in som de vill, de rör sig mycket vilket är bra. det blir aldrig några stressmoment som hur det kan vara i vanliga stall när man ska ta ut på morgonen och in på kvällen.
Lättskött. Mer tid till hästarna. vi går ofta i hagen och umgås med dem, jag tycker att de blir mer sociala av att gå på lösdrift, vi slipper iallafall problemet med svårfångade hästar eftersom de kommer knallande så fort nån närmar sig hagen eller går in i den.

Nackdelar: De får så tjock päls.(man kan omöjligt ha täcke konstant, det blir bara vid riktiga köldtoppar eller extremt regnigt väder).
Svårt om man vill tvätta dem vintertid, de torkar ju aldrig.
Hästar med tjock päls behöver gå ute så pälsen håller sig torr och fräsch, islandshästar jag känner brukar bli svettiga om de hålls i vanligt stall med den pälsen. Då blir det jobbigt för dem och risken för
hudproblem blir större eftersom de aldrig får vara ordentligt torra längst ner i pälsen.
Jag skulle nog aldrig ha en hårt arbetande häst på lösdrift, mest för det här med pälsen, den orkar ju heller inget med den. har hästen dessutom jobbat hårt kan den nog tycka att det är skönt att få återhämta sig inne utan att det behöver gå åt nåt extra för att hålla kroppsvärmen.
 
Sv: Lösdrift....????

jag funderar på att stalla upp min "blivande häst" (wooohoooooo :bump: ) på lösdrift till hösten. och jag har också bollat det fram och tillbaka, men jag har kommit fram till följande:
fördelarna väger tyngre än nackdelarna.
hästen jag ska köpa är av den tåligare sorten, och eftersom han gick på hingstbete när han var yngre och trivdes som fisken i vattnet tror jag nog han kommer stormtrivas lös :) men vi får se hur det går. den största frågan är nog hur tjock den lille mannen kommer bli- han har en tendens att lägga på sig en hel del när det finns mat i närheten, och dom har fri tillgång på hö. menmen :D det blir ett senare problem. lyckliga jag :love:
 

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som vet om man kan lägga på hästen ett tunt regntäcke efter att ha behandlat den med zitch vet pour-on? Tänker häst på...
Svar
3
· Visningar
425
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: warg
·
  • Omröstning
Anläggning Tankar kring Active stable? Någon som har det och hur tycker ni det fungerar? Hur tänker ni på sammansättningen av flocken kontra en...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 443
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp