Lösdrift....????

Sv: Lösdrift....????

Ja men dom jag har hört har haft sina häsatr på lösdrift som ridhäsatr har iaf sagt att det är skönare att ha häst på lösdrift och billigare och SLAPPARE!

Dom säger att nu slipper dom alla jävla pass hit och dit, inga bråkiga hästar att åka ut till inge mockning varje dag utan dom tömmer hela ladan och fyller på nytt 2 ggr i månaden och det blir inte kissigt eller mkt bajsigt eller stinker(vill bara påpeka det så ingen gnäller på de)

Hästarna har fri tillgång på hö och dom går inte upp det minsta då dom rör på sig mkt i hagen busar och leker och på vinterna måste dom ha fritillgång för att hålla värmen...
Dvs man slipper åka ut och fodra en massa ånger om dagen

Vattnet var så fiffigt att dom hade en stor tank som höll vattnet hela tiden på plusssidan så inge kånkandes med hinkar och fryset vatten där inte ;)


Kraftfoder fick dom 1 gång om dagen och det var när ägaren till hästarna kom ut och red.
Dom behövde igentligen inge kraftfoder alls då ingen red hårt på hästarna!
Var det någon som inte kunde komma ut så såg de andra till hästen och kollade så den inge hade fått sår och så!

Kan säga att dessa hästar mådde oerhört bra glansiga i pälsen bra hull till och med så veterinären sa vid besiktning på distanstävlingar.
MKT fin häst bra hull ;)

Och om jag ska gämföra me att ha installat så tycker jag att det är mer att göra i ett installat stall.. mer ansvar över andras häsatr med att ta in och ut dom sätta på täcken och ta av...
Sen om det är jobbigare är ju en smaksak=)
Men tidsmässigt så spar man tid och pengar att ha häst på lösdrift .
Många uppfödare har hästar på lösdrift så de kan ha mer hästar för i stallet får man bara plats med vi säger 10 hästar men man har mark och lösdrift för 100 hästar ;)

Så är det bara...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lösdrift....????

Det är ju bara att inse vi tycker inte lika i denna fråga.. det är ju inte hela värden.. men man behöver ju faktiskt inte börja kalla någon för blåst bara för man inte tycker lika..
Är inte det lite omoget ????

Vi behöver ju inte fortsätta prata denan fråga då man inte kommer någe vart=)
 
Sv: Lösdrift....????

Men dom flesta stall har ju faktiskt en stallägare som sköter in och utsläpp samt fodringar.

Det enda man brukar få dela på är helgerna och det är inte så mycket ändå.
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
Det är ju bara att inse vi tycker inte lika i denna fråga.. det är ju inte hela värden.. men man behöver ju faktiskt inte börja kalla någon för blåst bara för man inte tycker lika..
Är inte det lite omoget ????

Vi behöver ju inte fortsätta prata denan fråga då man inte kommer någe vart=)

Jag bryr mig inte om att du tycker att jag är omogen pga att jag kallar dig blåst, jag tycker att du är det och det står jag för.

Vi behöver inte fortsätta diskutera om denna fråga du tycker att hästägarna väljer att ha sina hästar på lösdrift pga att det är enklare medans jag hävdar att det är för att det är bättre för hästen.
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
Hobbyfolk kan väl ha sina hästar ute på lösdrift.. men tävlingsmänniskor, jag har då inte hört talas om en häst som tävlar msv eller svår i någon gren som går ute dygnet runt året runt!


Precis därför deras hästar går sönder jämt och varför jag har noll respekt för de ryttare som sätter det ekonomiska värdet före hästens livskvalite.
 
Sv: Lösdrift....????

Nja min häst är 24 år och har aldrig varit skadad pga att hon står inne=)
Hon går inte på lösdrift men kommer ut senast 08 och kommer in runt 19 på vintertid och vid 22 tiden på vår innan betessläpp.

Och bara för man inte har hästen ute på lösdrift betyder det inte att hästen har det sämre...
Man ska inte dra alla över en kam att alla låter sina häsatr gå ute 3 timmar om dagen i en liten hage :mad:

Tänk er alla hästar som har knottallergi och inte kan gå ute dygnet runt.. alla hästar kan inte gå på lösdrift inse det och anklaga inte oss som väljer att inte ha på lösdrift att vara sämre hästmänniskor
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lösdrift....????

ja det säger ju bara en hel del om dig som person.. utan att ha träffat mig och du känner inte mig kallar du mig blåst...Jaja omogna folk finns det alltd!!
Men jag är hellre blåst än en storhetsvansinne! :p

Sen är det INTE ALLTID bäst för hästen att gå på lösdrift inse det nångång människa!!!'*Suck*

Alla hästar lämpar sig inte till att gå ute dygnet runt
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
Sen är det INTE ALLTID bäst för hästen att gå på lösdrift inse det nångång människa!!!'*Suck*

Alla hästar lämpar sig inte till att gå ute dygnet runt

Nej och jag har inte skrivt nånstans att man ska ha ALLA hästar på lösdrift! Jag har aldrig påstått att det är lämpligt för ALLA hästar.

Jag hävdar att man väljer att ha sin häst på lösdrift för att det är bra för hästen medans du påstår att dom väljer det pga lathet!

Inget annat!

Det är färdigdiskuterat nu för du verkar ju ändå inte fatta.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift....????

Men är det så svårt att inse att folk har olika krav på sin ridning..Vissa vill ha tillgång till ridhus tävla och träna sina häsatr regelbundet inte bara harva runt i skogen!

Då kan man inte ha hästen på lösdrift om man vill tävla.. man klipper sina hästar för de svettas så vid träning/tävling.

Man avlar så hästarna inte sätter vinterpäls osv

Att släppa ut en sådan på lösdrift är fel tycker ja!!
Om man tränar hårt och hästen är dyblöt kan man behöva duscha av sin häst så inte svettet kliar..
Hur gör du då?? om du har på lösdrift?? släpper ut en svettig häst i -20 grader??
En häst värd typ 400 tusen släpper man inte ut på lösdrift!!
Tror inte malin bayard skulle släppa ut sin tävlingshäst på lösdrift fråga henne varför hon inte vill de!!
30 miljoner går lös ute på natten tänk vad tjuvarna gnida händerna ;)
 
Sv: Lösdrift....????

har inte sagt att folk väljer PGA lathet.. har bara sagt att det är något lättare att ha på lösdrift!! :smirk:

men jag TROR många väljer pga lathet ja det tror jag.. eller jag vet=)
 
Sv: Lösdrift....????

Hänvisar till mitt inlägg som jag skrev innan

Nej och jag har inte skrivt nånstans att man ska ha ALLA hästar på lösdrift! Jag har aldrig påstått att det är lämpligt för ALLA hästar.
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
har inte sagt att folk väljer PGA lathet.. har bara sagt att det är något lättare att ha på lösdrift!! :smirk:

men jag TROR många väljer pga lathet ja det tror jag.. eller jag vet=)

Denna gång hänvisar jag till ditt eget svar


HTML:
haha handen på hjärtat så är det nog just slöheten som dom som har hästen på lösdrift har dom där!
 
Sv: Lösdrift....????

Även om man har lösdrift så kan man ändå ha
spolspilta så man kan spola av hästarna efter hård träning,
box så man kan stalla upp hästar som behöver vara inne av nån anledning tex torka efter träning eller om hästen är skadad, hovslagare kommer eller dyl
uppvärmt tentry så vi meniskor kan värma oss,
skötspilta där man kan stå och sköta hästen och där hovis och vet kan göra sitt jobb,
man kan även mycket väl ha täcke på en häst som går ute.

Sedan så finns det ju lösdrifts stall lik väl som "vanlig" uppstallning som är åt :devil:.

Kan även skriva att jag har jobbat hoss en travtränare som hade sina hästar på lösdrift och funkade kanon trots att dom var i mycket hård träning och inte hade en björnpäls men dom hade täcke.

Dom största fördelarna med lösdrift är att hästarna innte får astma, innte stellnar till i muskler och leder och många blir mycket lugnare.

nakdelen är att det blir ett massa ränande från och till hagen, men fördelen med det är att man inte behöver åka och träna på gym :).

kram
 
Sv: Lösdrift....????

Ja de är ju så men JAG har inte sagt att JAG dra ALLA över en kam!
De jag´har hört som har gått från stall till lösdrifts äger att åhh vad skönt inte så mkt att göra...Så jag går ju bara på vad folk säger själva ;)
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
JAG tycker lösdriften är slappare inge ut och intag bla=)
Men jag tar in varje dag för att ge induviduellt med kraftfoder.

En väl skött lösdrift är inte slappt.
En illa skött lösdrift kan däremot bli hur slappt som helst.
Det går ju att sköta stall mer eller mindre bra också.

Om man skiter i att ha hästarna ute varje dag och inte mockar, så blir ju även stall väldigt slappt.
Med vattenkoppar och automatisk utfodring, så kan man ju åka ut bara en gång om dagen och rida litet.
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
Men är det så svårt att inse att folk har olika krav på sin ridning..Vissa vill ha tillgång till ridhus tävla och träna sina häsatr regelbundet inte bara harva runt i skogen!

Då kan man inte ha hästen på lösdrift om man vill tävla.. man klipper sina hästar för de svettas så vid träning/tävling.;)

Jag har bekanta som tävlar i Svenska landslaget på islandshästar och dom har sina hästar på lösdrift. Det är inte bara som "harvar runt i skogen" som har sina hästar på lösdrift och innan du börjar gaffla så kan jag säga att det även finns folk som tävlar MSV/ SVÅR hoppning som har sina tävlingshästar på lösdrift. Bara för att man tävlar så behöver man inte utesluta lösdrift.
Morotsbiten skrev:
Man avlar så hästarna inte sätter vinterpäls osv

Att släppa ut en sådan på lösdrift är fel tycker ja!!;


Alla hästar är inte lämpliga att ha på lösdrift, man måste se till hästens bästa när det gäller uppstallning och alla klarar inte av lösdrift.
Morotsbiten skrev:
Om man tränar hårt och hästen är dyblöt kan man behöva duscha av sin häst så inte svettet kliar..
Hur gör du då?? om du har på lösdrift?? släpper ut en svettig häst i -20 grader??
Man kan täcka dom när dom är blöta och svettiga och ta av täcket när dom torkat alt ha dom inne tills dom torkat och sedan släppa ut dom. Dom flesta som har sina ridhästar på lösdrift har tillgång till stall, paddock och spolspilta.
Morotsbiten skrev:
En häst värd typ 400 tusen släpper man inte ut på lösdrift!!
Tror inte malin bayard skulle släppa ut sin tävlingshäst på lösdrift fråga henne varför hon inte vill de!!
30 miljoner går lös ute på natten tänk vad tjuvarna gnida händerna ;)

Man behöver inte överdriva som du gör. Alla hästar är inte lämpliga för lösdrift och i det fall man har en häst som är värd 400 000 så är det upp till ägaren att besluta om hästen kan gå på lösdrift.

Det är väl inte värdet på hästen som avgör om den ska gå på lösdrift eller inte. Ang Malin så kan du kontakta henne själv om du är nyfiken på varför hon inte släpper ut Flippan på lösdrift........jag har inget med hennes hästhållning att göra.....
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift....????

Jag har tre hästar på lösdrift, en shettis, ett halvblod och ett fullblod. De har fri tillgång på ensilage (och ja, shettisen är inte direkt smal :D ), vattenkoppen inne i ligghallen är eluppvärmd, de har varsin krubba där de kan bindas upp när de får kraftfoder. (fast det är eg bara shettisen som binds upp för han får bara en morot och försöker gärna ta de andras betydligt roligare kraftfoder annars).

När det har varit riktigt kallt/blåsigt/snöigt så stänger jag in hästarna i ligghallen för att vara rädd om fullblodet.

Ligghallen mockas varje dag när dörren varit stängd, annars någongång i veckan. Hagen mockar jag inte alls.

För mig passar lösdrift bra, jag skulle inte hinna med annars. Jag är full av beundran för alla som hinner fodra fyra gånger om dagen, in- och utsläpp mm. När jobbar alla?? ;)
 
Sv: Lösdrift....????

glömde... som någon skrev tidigare, bara för att man har lösdrift så betyder inte det att man inte kan ha både sadelkammare, stallgång, foderrum mm mm
 
Sv: Lösdrift....????

men SUCK. ISLANDSHÄSTAR ja.... INTE samma sak som att tävla hoppning på elitnivå!
Fan en isis har ju PÄLS så det räcker till 10 hbl ;)
 
Sv: Lösdrift....????

Nä självklart inte :) MEN oftast är det privatpersoner som har eget lösdrift..Men de som finns här runt omkring där jag bor som är BRA är som så att det är en hage och ett vindskydd.
Stallet ligger 4 km från lösdrifthagen :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som vet om man kan lägga på hästen ett tunt regntäcke efter att ha behandlat den med zitch vet pour-on? Tänker häst på...
Svar
3
· Visningar
425
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: warg
·
  • Omröstning
Anläggning Tankar kring Active stable? Någon som har det och hur tycker ni det fungerar? Hur tänker ni på sammansättningen av flocken kontra en...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 443
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp