Lösdrift....????

Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
Jag har provat en gång, hade mitt hbl sto ute på lösdrift i 2 veckor.Dock var det inget för henne då hon bara frös och man fick slänga på alla täckena man ägde på henne. Så jag fick slå upp boxar i stallet och stalal in henne igen!

Detta är alltså ditt 24-åriga, dräktiga sto som du för ca en månad sedan, då det var som kallast, bara lät stå ute på nätterna, utan minsta vindskydd? Du har alltså testat att ha henne på lösdrift förr och då frös hon? Hur i h-vete kunde du då släppa ut henne som du gjorde i vinter?

Historierna om ditt hästeri blir bara värre och värre! Du skulle skämmas att behandla en gammal häst på detta sättet.

Jag antar att hon fortfarande är ute och fryser eftersom jag sett att du söker "gammalt, billigt stall att hyra" nu.
 
Sv: Lösdrift....????

Jag upplever att unghästar ofta är sådär, lite okänsliga och "buffliga". Inte bara mot människor utan även mot äldre hästar. Dom testar gränserna litegrann och får ett nyp av de vuxna om dom går för långt.

Jag har en unghingst nu som är lite (men inte mycket) bufflig, men han är ändå känslig och reagerar direkt när jag visar att han har gått för långt. Jag tror att det där växer bort med tiden och när man börjar träna mer så kommer lyhördheten och känsligheten fram ännu mer.

Dom är ju trots allt ungar/ungdomar :p
 
Sv: Lösdrift....????

Jag har min på lösdrift, jätte skönt när det är varm - skit när det är kallt!! :p
 
Sv: Lösdrift....????

Jag har mina på lösdrift.
Fri tillgång på hö, kraftfoder serveras på kvällen.
Stor box med massa halm att gå in i.
Vatten både i boxen och ute.
Nu på vintern är hagen delad till en mindre hage men så snart det börjar växa ute så öppnas det upp till en megastor hage. Hästarna kan hålla sig gömda i evigheter om dom känner för det. Både för och nackdelar med en så stor hage men hästarna trivs.

Ser inga nackdelar med lösdrift.
 
Sv: Lösdrift....????

Citat:
Ursprungligen postat av Morotsbiten
Jag har provat en gång, hade mitt hbl sto ute på lösdrift i 2 veckor.Dock var det inget för henne då hon bara frös och man fick slänga på alla täckena man ägde på henne. Så jag fick slå upp boxar i stallet och stalal in henne igen!


Ursprungligen postat av Snuffsan
Detta är alltså ditt 24-åriga, dräktiga sto som du för ca en månad sedan, då det var som kallast, bara lät stå ute på nätterna, utan minsta vindskydd? Du har alltså testat att ha henne på lösdrift förr och då frös hon? Hur i h-vete kunde du då släppa ut henne som du gjorde i vinter?

Historierna om ditt hästeri blir bara värre och värre! Du skulle skämmas att behandla en gammal häst på detta sättet.

Jag antar att hon fortfarande är ute och fryser eftersom jag sett att du söker "gammalt, billigt stall att hyra" nu.
omg_2.gif
Stackars lilla häst
4_9_7[1].gif
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
Ja tur att am har en häst som inte blir fet som en tunna=)... jag tycker meningen med llösdrift är att amn ite behöver åka ut lika många gånger och släppa ut och in mm. Utan att man bara behöver åka ut en gång per dag per hästägare=)



Nej det är inte det som är meningen med lösdrift! Det är ett mer naturligt sätt att hålla häst så det är inte för ägarna är lata som dom valt den metoden.
 
Sv: Lösdrift....????

ainasoja skrev:
Nej det är inte det som är meningen med lösdrift! Det är ett mer naturligt sätt att hålla häst så det är inte för ägarna är lata som dom valt den metoden.
Det ska gudarna veta. Så mycket slit o släp med vatten, då får man inte vara lat. (Det är inte mitt stall så jag bestämmer inte om vattnet).
 
Sv: Lösdrift....????

jag har min på lösdrift. Men det går att ta in hästen iafall man vill. Ska dock flytta till ett vanligt stall till vintern då hon var tvungen att ha tjocka täcken för att inte frysa....
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
Ja tur att am har en häst som inte blir fet som en tunna=)... jag tycker meningen med llösdrift är att amn ite behöver åka ut lika många gånger och släppa ut och in mm. Utan att man bara behöver åka ut en gång per dag per hästägare=)
Hmm, för mig är vitsen att hästen mår bättre.
 
Sv: Lösdrift....????

Liquid Diamond skrev:
Jag upplever att unghästar ofta är sådär, lite okänsliga och "buffliga". Inte bara mot människor utan även mot äldre hästar. Dom testar gränserna litegrann och får ett nyp av de vuxna om dom går för långt.
Jo, de är ju ofta så; här i Sverige. Men jag har träffat unghästar i större flock i Sverige som är mycket mer "känsliga" och mer lyhörda. Kanske beror det på hur stor yta de har att gå på... ?
Jag vill inte ha skygga unghästar, men en av kusarna hos oss var nästan "vild" när hon kom från uppfödaren (hon var väl 7 månader då). Hon hade en mamma som var ganska beskyddande och lite skygg och gick i flock hos en islandshästuppfödare (som är islänning). Det gick ganska enkelt att få henne tam, lite träning under några helger - sen kunde man fånga med grimma. Hon var betydligt mindre bufflig och påstridig än de andra, utan att vara skygg.
Liquid Diamond skrev:
Jag har en unghingst nu som är lite (men inte mycket) bufflig, men han är ändå känslig och reagerar direkt när jag visar att han har gått för långt. Jag tror att det där växer bort med tiden och när man börjar träna mer så kommer lyhördheten och känsligheten fram ännu mer.
Jo, det har du rätt i. De blir ju lätthanterliga ur en annan synvinkel. Min dam är ju fortfarande ung och lite småbufflig, men hon är ju inte "dum". Fördelen med henne är ju att hon är så cool och fullständigt trygg med mig.
 
Sv: Lösdrift....????

Björk skrev:
Hmm, för mig är vitsen att hästen mår bättre.

Knappast om man släpper ut den så som Morotsbiten gjorde. Då har man inte hästens bästa som anledning till lösdriften.
 
Sv: Lösdrift....????

Snuffsan skrev:
Knappast om man släpper ut den så som Morotsbiten gjorde. Då har man inte hästens bästa som anledning till lösdriften.
Tydligen var också vitsen att "slippa åka ut".... :smirk:
 
Sv: Lösdrift....????

Morotsbiten skrev:
På sommaren åker iaf jag bar aut en gång om dagen rider ger henne kraftfoder efter ridning släpper ut henne i hagen iagen och åker hem..Inte en chans att jag åker ut 07 kollar till henne ger henne kraftfoder åker hem... åker ut vid 12 ger henne kraftfoder och rider åkter hem... åker ut 17 ger kraftfoder och åker hem.. åker ut 22 och ger henne kraftfoder igen och ger henne en godnattpuss och åker hem....

Då kommer hon ju fan rulla fram.. först kraftigt bete och sen massa kraftfoder :crazy:

Man kan åka ut och se till sin häst utan att ge den kraftfoder
:angel:

Det är inte för att ge kraftfoder som du åker ut flera ggr om dagen utan det är för att se så att din häst och ev andra hästar inte gjort illa sig eller insjuknat alt gått igenom staketet mm
 
Sv: Lösdrift....????

Hej jag föredrar lösdrift framför uppstallning. Nu beror det ju lite vad man skall använda hästen till men jag rider året om utan att tävla. Något som jag inte tänkte på från början var att det är bäst om hästarna behöver någotsånär lika mycket grovfoder då jag anser att det skall vara fri tillgång. Min kompis hade en ponny med sitt fullblod och kallblod det var mycket krångel. Att det skulle vara mindre jobb med lödrift håller jag inte med om lösdrift skall skötas och hagar mockas, möjligen att man har större frihet att göra det när man har tid. Tycker också att stora hagar och minst två helst en flock är också att föredra.
 
Sv: Lösdrift....????

Har haft min häst på lösdrift i lite mer än en månad nu och det funkar super! Tycker han har blivit gladare och positivare när jag kommer, samtidigt som han verkar trivas bra ute i hagen. Skulle gärna haft en större hage, men det går inte att lösa här. Det han gillar mest är det helt fria tillgången på hösilage... :p Stallägarna trodde knappt en häst kunde äta så mycket... :D
Dom går en flock på 4 pållar, 2 vuxna valacker och 2 unghingstar. En stor fin ligghall har dom och dom binds upp och fodras med kraftfoder 2 ggr/dag.
Tycker helt klart det funkar bra, särskilt då jag ibland har begränsat med tid och kan alltså ägna all min tid åt hästen. :love:
 
Sv: Lösdrift....????

Jag har haft mina hästar på lösdrift sedan snart 3 år tillbaka och det är SÅ BRA!!!

De har fri tillgång på hösilage (storbal) och vatten och ett vindskydd med tjock halmbädd där de kan gå in när de vill. Jag fodrar kraftfoder någon gång på förmiddagen och någon gång på kvällen. Jag mockar både i hagen och vindskyddet varje dag.

Fördelar:
De har möjlighet att röra sig, äta och vila dygnet runt, vilket enligt alla studier är det bästa om hästen får välja. Jag hoppas även att de ska bli hållbara och friska, för jag vill ha dem i 20 år till :love: Det är även bra att inte ha någon speciell tid att passa för att fodra dem, de kan ju alltid äta hö om de är hungriga.

Nackdelar:
Det jobbigaste är att släpa vatten varje dag. Hagen ligger 300 m från vårat hus. Det näst jobbigaste och som tar himla massa tid är att gå runt och leta hästlort när man mockar. Det är också bökigt att hämta storbal hösilage, därför att jag inte klarar att rulla in balen själv i hagen, utan måste ha hjälp. Jag hämtar en bal var 14 dag med min hästtransport.
 
Sv: Lösdrift....????

Har min häst på lösdrift och jag ser bara fördelar!

Han står i en flock med fem hästar, stor ligghall och en hage på 2 hektar (vinterhage) De har alltid tillgpng till vatten då vi har en bäck som rinner igenom hagen...den frös endast några dagar då det var riktigt kallt, under 20 minus. Fick då hacka hål i isen så gick det bra. Fri tillgång till hö och ägaren till lösdriften tittar till hästanra morron, lunch och kväll då hon även ger hö. Varje hästägare ger sin häst kraftfoder efter behov. De ligger ofta i ligghallen och vilar.

upplever inga problem vid ridning då det är kallt...har de tillräckligt med hö så håller de sig varma även om de är lite fuktiga. Är det jättekallt så får man kanske låta bli att rida. Har en uppvärmd sadelkammare i anslutning till lligghallen.

hästarna är mjuka och harmoniska...en stor skillnad mot då de stod på stall

kommer inte stalla upp min häst igen utan föredrar helt klart lösdrift framför stall!
 
Sv: Lösdrift....????

Om jag hade haft möjlighet så skulle jag låta mina hästar gå på lösdrift, men tyvärr så finns inte den möjligheten :mad: men man vet ju inte vad som händer i framtiden :) jag tycker att lösdriften skulle vara BÄST för mina hästar och dom skulle älska det :)
 
Sv: Lösdrift....????

Fan vilka roliga smileys ;)
Tycker inte om stall, hästar sover inte på natten utan är stäppdjur =rörelse för att må bra.
Har haft lösdrift sedan -00 och det har enbart funkat bra. Hade ett fullblod under en period i våras-höstas som hade kortkort päls men hon klarade sej på 1)täcke 2) mat.
Fri tillgång på hö är nästan ett måste tycker jag då man fryser häcken av sej om man är hungrig.
Dessutom om man har en flock med en ranglåg hackkyckling (i förra stallet, skönt att flytta :devil: ) så blir den lätt utan om det finns några glupska ranghöga som förser sej med det dom kan tänkas behöva (har hästarna inte brist på mat blir det inte krig om det som finns).
 
Sv: Lösdrift....????

håller helt med där.. dock har vi människor trixat en del med naturen redan genom att avla fram raser som inte sätter vinterpäls då man inte vill ha nått sånt på tävlingshäsatr..
Min dam får inge vinterpäls och skulle jag ha henne ute på lösdrift blir det till att ha henne täckad med varma gosiga täcken.

Tro mig hon får inge päls har provat att inte slänga på täcke och hon står bara och skakar och sätter inge päls utan förblir tunnhårig och skakar bara och drar på sig muskelinflammationer tills lut.Så jag är tvungen att slänga på täcken!
 

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som vet om man kan lägga på hästen ett tunt regntäcke efter att ha behandlat den med zitch vet pour-on? Tänker häst på...
Svar
3
· Visningar
427
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 113
Senast: warg
·
  • Omröstning
Anläggning Tankar kring Active stable? Någon som har det och hur tycker ni det fungerar? Hur tänker ni på sammansättningen av flocken kontra en...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 447
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp