Bukefalos 28 år!

Sv: lösdrift

Du har helt rätt i att markerna är den springande punkten. Det är oerhört viktigt med bra marker, även om jag tycker att det är nästan lika viktigt även om man har hästar uppstallade. Jag har svårt att se hinder för att ha tävlingshästar på lösdrift, men klipps de är det naturligtvis viktigt med bra täcken och luftning. Mina hästar är lugnare sedan jag bytte från stall med 10 h uppstallning mot lösdrift och fri tillgång på grovfoder. De visiteras dagligen, och rids varje dag. De får även kraftfoder varje dag. Jag har också märkt att mina inackorderingar blivt lugnare sedan de kom till oss, från att tidigare stått på stall. Då ska man naturligtvis ha i åtanke att det inte bara är utevistelsen som ändrats utan också att vi har fri tillgång, en lugn och stabil flock, lugna och få människor som hanterar dem osv.
 
Sv: lösdrift

Det hamnar ju tillslut på detta med markerna. Och vad du har din häst till. Tävling, skogsritter eller vad det nu är. Själv har jag inte de markerna så att lösdrift är ett alternativ, och jag hade gärna haft mina hästar i stora hagar på vintern också, men får istället vara glad för att de har härliga sommarhagar att gå i, som inte är söndertrampade när sommaren kommer.
Tycker inte att mina hästar är varken "ofriska", ledsna eller nåt annat, men det är ju tur att alla kan göra utefter sina egna önskmål och förutsättningar.

Här tävlas det och tränas både utomhus och inomhus.
Ska det tävlas dagen efter, hålls tävlingshästarna dock inne natten till tävlingen, för att inte spoliera fintvätten av hästen.
Det hinner man omöjligt med i ottan när man ska tidigt iväg.
På vilket sätt har lösdrift med användning av hästen att göra tänkte du? ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 333
Senast: MayGrace
·
Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 212
Senast: Dopy
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 733
Senast: Badger
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 259
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp