Bukefalos 28 år!

Sv: lösdrift

för mig är det billigare har jag märkt då jag nu bara köper stora rundbal både hö, hösilage och halm vilket gör att kilopriset är lite lägre.. mycket nöjd med min lösdrift.. Köper en rundbal och ?strör? var 2-4 vecka beroende på väder och vind för 100:- och en hösilagebal kostar 350kr och räcker i två-tre veckor. så JA! det är billigare!!!;)

(slog ut de två STORA, 3 år gamla boxarna och gjorde en stor öppning ut till hagen):idea: har nu en fölbox och en bamse spilta/liten box) det var det bästa jag någonsin gjort!!:bump::bump::love:
 
Senast ändrad:
Sv: lösdrift

för mig är det billigare har jag märkt då jag nu bara köper stora rundbal både hö, hösilage och halm vilket gör att kilopriset är lite lägre.. mycket nöjd med min lösdrift.. Köper en rundbal och ?stör? var 2-4vecka beroende på väder för 100:- och en hösilagebal kostar 350kr och räcker i två-tre veckor. så JA! det är billigare!!!;)

(slog ut de två STORA, 3 år gamla boxarna och gjorde en stor öppning):idea: har nu en fölbox och en bamsespilt/liten box) det var det bästa jag någonsin gjort!!:bump::bump::love:

Fast det finns folk, som inte vill ha fri tillgång på grovfoder, och då blir det genast knivigare.
 
Sv: lösdrift

Fast det finns folk, som inte vill ha fri tillgång på grovfoder, och då blir det genast knivigare.

Men då behöver ju inte de använda lösdrift alls om det inte passar? Eller så kan de ha lösdrift men ändå ha fodringstider. Spar nog pengar ändå även om de inte har fritt med grovfoder :)
 
Sv: lösdrift

Men då behöver ju inte de använda lösdrift alls om det inte passar? Eller så kan de ha lösdrift men ändå ha fodringstider. Spar nog pengar ändå även om de inte har fritt med grovfoder :)

Jag ser inte lösdrift som en naturlig anknytning till fri grovfodertillgång. Lika lite som att hästarna inte behöver täcken osv.
Varför skulle man spara pengar?
Vad gäller strö, så kanske det inte går åt lika mycket, men å andra sidan, nu när maskmedlen är receptbelagda, kostar det att ta träckprov, och hur som helst måste gödslet bort från markerna på något sätt, pga parasittrycket, och såvida man inte har flera hektar per häst att tillgå, så får man använda gödselsug eller plöja upp marken osv med jämna mellanrum.
Lösdrift är verkligen ett helt annat sätt att hästar på.
Och man gör det ju för djurens välbefinnandes skull.
 
Sv: lösdrift

Kl
Jag funderar på att bygga en egen lösdrift på min tomt, det kommer inte att bli någon stor hage, men det ska bara vara två ponnier där. Jag är verkligen i valet och kvalet, det finns inga lösdrifter häromkring, jag har i dagsläget 3 mil enkel väg till min häst på urusla grusvägar, och i längden vill jag inte ha det så. Jag vägrar att ha min häst på box, så valet blir att jag måste bygga en lösdrift själv. Hagen kommer att bli ca 1500 kvm stor, självklart kommer jag att ha dem någonannanstans på sommarbete, och det är en del skog. Vad tror ni? Usch jag vill ha 30 hektar mark egentligen men men jag känner att det här kanske blir den bästa lösningen ändå.
 
Sv: lösdrift

Kl
Jag funderar på att bygga en egen lösdrift på min tomt, det kommer inte att bli någon stor hage, men det ska bara vara två ponnier där. Jag är verkligen i valet och kvalet, det finns inga lösdrifter häromkring, jag har i dagsläget 3 mil enkel väg till min häst på urusla grusvägar, och i längden vill jag inte ha det så. Jag vägrar att ha min häst på box, så valet blir att jag måste bygga en lösdrift själv. Hagen kommer att bli ca 1500 kvm stor, självklart kommer jag att ha dem någonannanstans på sommarbete, och det är en del skog. Vad tror ni? Usch jag vill ha 30 hektar mark egentligen men men jag känner att det här kanske blir den bästa lösningen ändå.

Svenska Ridsportsförbundet rekommenderar 1 häst/tunnland = 5000 m2.
I Danmark är rekommendationen 300 m2/häst, och i
Tyskland 100 m2/häst.
Så det är verkligen olika.
Har man väldigt lite mark, gäller det att man mockar ute i hagen.
Man kan tex hyra en gödselsug några gånger per år, så man håller nere parasittrycket.
I lösdrift är det ju själva hagen som är "boxen", som behöver hållas ren.
 
Sv: lösdrift

Det var mkt intressanta siffror! Undrar hur många frimärksrutor till hagar i Sverige som uppfyller det? Gör våra riksanläggningar det, som t ex Strömsholm?
Det känns som parasittryck är ett mindre problem för oss här i norra norrland än i södra Sverige, men givetvis måste ju hagen mockas ur. Egentligen tycker jag det är sorgligt, är det något vi har här i Sverige, framförallt i norrland, så är det mark, så våra hagar borde kunna vara jättestora. Nåja, jag får fundera vidare och drömma om min gigantiska jättelösdrift med kuperad skog och ängar...
 
Sv: lösdrift

Men då behöver ju inte de använda lösdrift alls om det inte passar? Eller så kan de ha lösdrift men ändå ha fodringstider. Spar nog pengar ändå även om de inte har fritt med grovfoder :)

Jag skulle mer än gärna vilja ha fri tillgång på grovfoder....Men jag kan INTE! Jag har haft min häst på lösdrift till och från 7 år... vissa gånger reducerad matåtgång och ibland med fri tillgång.... vilket har resluterat i att min häst har ätit så mkt att sadel inte går på:cry: Jag menar att jag har försökt och försökt och försökt med fri tillgång... med det går bara inte! "Många" säger ge det lite tid... dom slutar äta... men det gör inte min:angel: Jag skämtar inte när jag säger att han säkert gick upp 150 kg på ca 3 månader.... Han var SMÄLLFET:crazy: Dom hästarna 4 st åt upp 4-5 rundbalar enslige (á 300 kg) per vecka!!!

Har även provat lägga ut halmbalar... vilket resulterde i 400 kg borta på 6 dagar av 3 hästar....:banana: Dom var iaf lyckliga å glada:bump:
 
Sv: lösdrift

Jag skulle mer än gärna vilja ha fri tillgång på grovfoder....Men jag kan INTE! Jag har haft min häst på lösdrift till och från 7 år... vissa gånger reducerad matåtgång och ibland med fri tillgång.... vilket har resluterat i att min häst har ätit så mkt att sadel inte går på:cry: Jag menar att jag har försökt och försökt och försökt med fri tillgång... med det går bara inte! "Många" säger ge det lite tid... dom slutar äta... men det gör inte min:angel: Jag skämtar inte när jag säger att han säkert gick upp 150 kg på ca 3 månader.... Han var SMÄLLFET:crazy: Dom hästarna 4 st åt upp 4-5 rundbalar enslige (á 300 kg) per vecka!!!

Har även provat lägga ut halmbalar... vilket resulterde i 400 kg borta på 6 dagar av 3 hästar....:banana: Dom var iaf lyckliga å glada:bump:

Man behöver inte ha fri tillgång. Man kan göra ett automatiskt utfodringssystem, så de får uppvägda givor på de tidpunkter dygnet runt man själv har bestämt.
 
Sv: lösdrift

Lösdrift funkar jättebra, enda skillnaden för oss är att vi har dem på lösdrift med sina täcken på, är bara ett sto där som inte har ett täcke, 2 år gammal och hon ser ut som en björn, man ser knappt att det är en häst. När det är dags för mat får dom komma in i ett stall som har spiltor så får dom äta där så det inte blir så mycket slagsmål, dessutom så går dom på bal också. Det är verkligen händigt. Ett sto som nu är ute på foder hade hemska problem med luftvägarna, hon visslade typ när hon andades och då fick hon stå inne på nätterna men sen när hon fick stå på lösdrift och äta inne så slutade hon helt ha problem med andningen.

Sen så grannen har lösdrift åt några gammla avelsmärrar och en hingst på ca 1 år, det går jättebra det med, dom går utan täcken och är som björnar hela bunten, går på höbal, dom trivs och livet leker, o sen så får dom komma in o bli värkade med jämna mellanrum så klipper man till manen o svansen litegranna när man lix är igång. :idea:
 
Sv: lösdrift

Ni som har era hästar på lösdrift och hästar som är som björnar osv. Rider ni inte? Jag fattar inte riktigt det här med lösdrift fast jag kanske är väldigt gammaldags. Och inte har jag några bra marker till det heller iof, lerigt alltså.

JAg vill kunna ta in min häst och greja med den, rida utan att den skall ut genomsvettig, ha foderstat till varje enskild häst, slippa mugg mm. Ta in dem när det tokregnar osv. Men ni kanske har lite bättre markförhållanden..
Och i mitt stall, en gammal ladugård, så är det frisk luft och bra, så det är inga problem med hosta.
 
Sv: lösdrift

Jag har min häst på lösdrift framförallt för att jag inte vill stänga in henne i en box 12 timmar eller mer där hon inte är fri att röra sig. Jag tycker helt enkelt att det är ett förlegat sätt att ha häst på. Hur mycket päls de sätter är ju individuellt och om man täckar och klipper dom t ex.
Foderstaten går att reglera lika noga som om de står på stall, så det är samma. Man får dock en friskare och lyckligare häst på lösdrift är ialla fall min erfarenhet!
 
Sv: lösdrift

för mig är det billigare har jag märkt då jag nu bara köper stora rundbal både hö, hösilage och halm vilket gör att kilopriset är lite lägre.. mycket nöjd med min lösdrift.. Köper en rundbal och ?strör? var 2-4 vecka beroende på väder och vind för 100:- och en hösilagebal kostar 350kr och räcker i två-tre veckor. så JA! det är billigare!!!;)

(slog ut de två STORA, 3 år gamla boxarna och gjorde en stor öppning ut till hagen):idea: har nu en fölbox och en bamse spilta/liten box) det var det bästa jag någonsin gjort!!:bump::bump::love:
Och en ensilagebal kan inte anses att vara av god hygienisk kvalitet eller foder av god kvalitet om den får stå öppen mer än en vecka, så där får du tänka om och se till att köpa balar i lämplig storlek så att de tar slut inom en vecka till dina hästar.
 
Sv: lösdrift

Ja det är väl bara att gratulera till bra och stora marker. Mina hästar är inte lyckligare av att vara ute i leran. Tycker att det på nåt sätt blivit ett självändamål att ha hästarna på lösdrift. HAr sett såna som går i en ganska liten hage med täcken på hela dygnet och inte rör de sig speciellt mycket och inte ser de lyckliga ut heller, men så klart om du har en häst på ett par hektars marker ihop med några till så väl det ok. Men det är väl inte så många som har det? Kanske en förutfattad mening, men de lösdrifter jag ser är mer praktiska för ägaren att de slipper mocka. inte för att hästarna är lyckliga eller har galoppsträckor att röra sig på.
 
Sv: lösdrift

Jag vet inte hur det mer er som bor söderöver men häruppe i norr är det inga problem att ha öppet en hösilagebal längre än en vecka under vintern? Jag är lite osäker, för våra tar slut inom några dagar. Sen håller jag med om att leriga hagar inte är bra, och att lösdrift kräver sin yta,men vad är skillnaden mot vanliga hagar egentligen,de ska ju också vara stora, så att hästarna får möjlighet att röra på sig eftersom de är instängda i box större delen av dygnet.
Sen kan jag hålla med om att det finns bra och dåliga lösdrifter liksom det finns bra och dåliga stall. Det är inget argument mot själva lösdriftsidén, anser jag.
 
Sv: lösdrift

Jag vet inte hur det mer er som bor söderöver men häruppe i norr är det inga problem att ha öppet en hösilagebal längre än en vecka under vintern? Jag är lite osäker, för våra tar slut inom några dagar. Sen håller jag med om att leriga hagar inte är bra, och att lösdrift kräver sin yta,men vad är skillnaden mot vanliga hagar egentligen,de ska ju också vara stora, så att hästarna får möjlighet att röra på sig eftersom de är instängda i box större delen av dygnet.
Sen kan jag hålla med om att det finns bra och dåliga lösdrifter liksom det finns bra och dåliga stall. Det är inget argument mot själva lösdriftsidén, anser jag.
Ja, vid rejält med minusgrader som ni normalt har i norr kan man sträcka sig till kanske två veckor, helt riktigt, men enligt profilen var det här i vingåker där det inte har varit minusgrader många dagar i sträck och då funka det inte.
 
Sv: lösdrift

Ni som har era hästar på lösdrift och hästar som är som björnar osv. Rider ni inte? Jag fattar inte riktigt det här med lösdrift fast jag kanske är väldigt gammaldags. Och inte har jag några bra marker till det heller iof, lerigt alltså.

JAg vill kunna ta in min häst och greja med den, rida utan att den skall ut genomsvettig, ha foderstat till varje enskild häst, slippa mugg mm. Ta in dem när det tokregnar osv. Men ni kanske har lite bättre markförhållanden..
Och i mitt stall, en gammal ladugård, så är det frisk luft och bra, så det är inga problem med hosta.

Lösningen heter spårklippning, eller delvis klippning, ev. kombinerat med täckning helt eller delvis olika dagar.

Man tar in sin häst och grejar med den, för oftast har man även ett vanligt stall med egna boxar till alla hästar också.

Lösdrift innebär inte att man inte bryr sig om hästarna, utan man tar in dom varje dag för visitering och enskilt anpassad kraftfodergiva.

Mugg får man inte om man har bra marker.

Tokregnar det, tar man in dem på stall, eller sätter på ett regntäcke.

Och de går ute i markerna och får den behövliga rörelse de är födda att nyttja nästan all timmar på dygnet.

Bura in en häst i en box inomhus i en byggnad varje natt, känns helt främmande för mig, nu när jag bytt system för många år sedan.

Mina hästar är mycket gladare, sätter bättre muskler och är friskare nu än förut.
 
Sv: lösdrift

Det hamnar ju tillslut på detta med markerna. Och vad du har din häst till. Tävling, skogsritter eller vad det nu är. Själv har jag inte de markerna så att lösdrift är ett alternativ, och jag hade gärna haft mina hästar i stora hagar på vintern också, men får istället vara glad för att de har härliga sommarhagar att gå i, som inte är söndertrampade när sommaren kommer.
Tycker inte att mina hästar är varken "ofriska", ledsna eller nåt annat, men det är ju tur att alla kan göra utefter sina egna önskmål och förutsättningar.
 

Liknande trådar

Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: MayGrace
·
Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 226
Senast: Dopy
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 747
Senast: Badger
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 320
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Fästingmedel
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp