Bukefalos 28 år!

Lösdriftsidé

Makaronen

Trådstartare
Hej!

Har en tanke på att bygga en lösdrift som går att omvandla till två boxar, utifall något skulle hända så man skulle behöva stalla upp.

Byggnaden ska vara avlång. Med två ingångar, där det är tvådelade dörrar på, som man antingen ställer upp ordentligt eller hakar av när de inte används som boxar. Sen inuti byggnaden har man som två skenor på båda långsidor som de går att sätta ner plank i så att man lätt skapar två boxar.

Någon som har liknande? Bilder? Tankar runt denna idé?
 
Jag har sett en liknande lösning, enda problemet var att enligt ägaren att den ena hästen (unghäst om jag inte minns fel) lyckades räkna ut hur han skulle plocka ur planken ur mellanväggen när han fick tråkigt.
 
Okej, jo men det är ju väldigt lätt att lösa det med någon sorts spärrannordning. Har många byggkunniga i min närhet.

Annars tror du inte att det är en dum idé?
 
Hej!

Har en tanke på att bygga en lösdrift som går att omvandla till två boxar, utifall något skulle hända så man skulle behöva stalla upp.

Byggnaden ska vara avlång. Med två ingångar, där det är tvådelade dörrar på, som man antingen ställer upp ordentligt eller hakar av när de inte används som boxar. Sen inuti byggnaden har man som två skenor på båda långsidor som de går att sätta ner plank i så att man lätt skapar två boxar.

Någon som har liknande? Bilder? Tankar runt denna idé?

Vi köpte färdiga uteboxar som var precis så - skenor och plankor mellan. De plankorna satt så hårt att vi knappt fick ur dem själva. Nu har jag dock tagit bort plankorna och istället satt dit en boskapsgrind som jag klätt med gummimattor för att det ska vara enklare att skifta mellan box och lösdrift - jag gör det varje dag! Grinden fälls upp och låses mot väggen och så ställer jag upp boxdörrarna när den ska användas som lösdrift :) Har tyvärr ingen länk till bild, men kan mejla om du skickar din adress.
 
Vi köpte färdiga uteboxar som var precis så - skenor och plankor mellan. De plankorna satt så hårt att vi knappt fick ur dem själva. Nu har jag dock tagit bort plankorna och istället satt dit en boskapsgrind som jag klätt med gummimattor för att det ska vara enklare att skifta mellan box och lösdrift - jag gör det varje dag! Grinden fälls upp och låses mot väggen och så ställer jag upp boxdörrarna när den ska användas som lösdrift :) Har tyvärr ingen länk till bild, men kan mejla om du skickar din adress.

Pm:ade min mail :)

Vad har ni för mått?
 
Jag vill gärna också ha bilder @dreampower, är i precis samma tanke som TS. Jag klurar dock på att även få in sadelkammare då jag vill kunna ha utrustning etc i stallet. Och höloft då jag vägrar hösilage! :)
 
Jag vill gärna också ha bilder @dreampower, är i precis samma tanke som TS. Jag klurar dock på att även få in sadelkammare då jag vill kunna ha utrustning etc i stallet. Och höloft då jag vägrar hösilage! :)

Tänker mer på hur högt det kommer bli om man bygger höloft, det behövs väl inte förprövning för stall dom rymmer två hästar, men man får ju inte bygga hur högt som helst utan bygglov? Söker smarta förvaringslösningar, varit lite inne på att köpa gammalt lastbilsskåp, kan absolut tänka mig hösilage men jag skulle så gärna ha halm att strö med, och det tar ju lite plats. Får nog bli torv den dagen bygge blir aktuellt för mig. Dock tänkt bygga ut lösdriften åt sidan eller bakåt med tak en bit, så man kan stå där under och göra i ordning när vädret inte visar sig från sin bästa sida.
 
Glöm inte bort att du behöver ha en väl upplyst och hårdgjord yta till hovslagaren också. Jag vet ingen hovslagare som tycker att det är okej att sko/verka hästar utomhus så därför behöver man ha en uppställningsplats inomhus. Man behöver också kunna värma upp en boxplats om en häst skulle bli sjuk men det kanske du kan fixa i lösdriften?
 
Jag vill gärna också ha bilder @dreampower, är i precis samma tanke som TS. Jag klurar dock på att även få in sadelkammare då jag vill kunna ha utrustning etc i stallet. Och höloft då jag vägrar hösilage! :)

Absolut, skicka ett PM med din mejladress :)
För förvaring har jag fått tag på en båtcontainer - ni vet en sån där fyrkantig med stora portar. Funkar dock sådär då blir kondens i den - men för sånt som inte är fuktkänsligt funkar det bra. Sen har jag gjort ytterligare en byggnad ungefär lika stor som boxarna med ligghall och en isolerad sadelkammare/skospilta. Nu när boxarna används som ligghall istället (var tvungen att tänka om då de av någon anledningen inte gillade ligghallen, men älskar uteboxarna) så går det utrymmet att använda som höförvaring osv istället.
 
Glöm inte bort att du behöver ha en väl upplyst och hårdgjord yta till hovslagaren också. Jag vet ingen hovslagare som tycker att det är okej att sko/verka hästar utomhus så därför behöver man ha en uppställningsplats inomhus. Man behöver också kunna värma upp en boxplats om en häst skulle bli sjuk men det kanske du kan fixa i lösdriften?
Nyfiken fråga: varför måste du kunna värma upp en boxplats om hästen blir sjuk? Vet inget stall som har så...
 
Nyfiken fråga: varför måste du kunna värma upp en boxplats om hästen blir sjuk? Vet inget stall som har så...

Det står i djurskyddslagen att man måste kunna värma upp ett utrymme om en häst skulle bli sjuk så isåfall är de stallen du varit i inte godkända. Behöver en häst t ex dropp mitt i vintern så fungerar det inte att ge det i ett iskallt stall utan man måste kunna värma upp en plats. Jag har en värmefläkt i mitt stall som snabbt värmer upp hela stallet till plusgrader även om det är 20 minus utomhus. Min hovslagare älskar också min fläkt. Det gör att han slipper stå i 20 minus och sko och det uppskattar han mycket. Det sliter enormt på kroppen att behöva sko i minusgrader så jag värmer alltid upp stallet inför att han ska komma även om det bara är några få minusgrader.
 
Det står i djurskyddslagen att man måste kunna värma upp ett utrymme om en häst skulle bli sjuk så isåfall är de stallen du varit i inte godkända. Behöver en häst t ex dropp mitt i vintern så fungerar det inte att ge det i ett iskallt stall utan man måste kunna värma upp en plats. Jag har en värmefläkt i mitt stall som snabbt värmer upp hela stallet till plusgrader även om det är 20 minus utomhus. Min hovslagare älskar också min fläkt. Det gör att han slipper stå i 20 minus och sko och det uppskattar han mycket. Det sliter enormt på kroppen att behöva sko i minusgrader så jag värmer alltid upp stallet inför att han ska komma även om det bara är några få minusgrader.

Jodå, de är godkända.

Ja, för min hästs skull ser jag till att ha en så bra och upplyst skospilta som möjligt - vet ju själv hur finmotoriken blir i kyla :P
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 284
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 326
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp