Lösdriftstråden

Sv: Lösdriftstråden

Hur stor hage/ligghall/många boxar på hur många hästar har du?
Vi har flera lösdrifter, i "min" lösdrift går 3 åringar och två äldre valacker. Vi har en rätt stor hage, tippar på ca 2 hektar. Kuperad skogshage med lite äng.
Ligghallen är även den stor, kanske 10*30 m
Det finns 5 boxar och ett antal skötselspiltor till 15-20 häst

Hur fodrar Ni grov och kraftfoder? (hur ofta?)

Fri tillgång på grovfoder, halmad, stor ligghall. Varje hästägare tar in sin häst och fodrar kraftfoder.

Broddar/ inte brodar vintertid?

Självklart brodd på de vuxna hästarna (åringarna är inte skodda)

Hur gör ni med vattnet vintertid?

Vi har elektriskt upvärmda vattenkoppar/flottörer i varje hage. Inget bära vatten, aldrig fruset. På sommaren drar vi in en flik i vinterhagen så de kommer åt vattnet.
 
Sv: Lösdriftstråden

En annan reflektion, våra utehästar står nästan aldrig i ligghallen, annat än på sommaren för at komma undan knott & broms. Uteboxarna kan gå in och lägga sig i dock. Är väl inprogrammerat i dom sedan dom var "stallhästar"..
Samma här. Har haft en hel del hästar här under åren och de som använt ligghallen vintertid är:

En gammal och sliten kbl-travare när han under en period blev utstött - ev pga sitt dåliga skick. När han fick vara med igen slutade han dock med detta.

Min nordsvenska bruks verkar ligga i den ibland, har haft honom sen årsskiftet. Han har gått på lösdrift hos förra ägaren men stängts in i hallen med sin kompis nattetid. Kanske är det så att han använder vår nattetid ibland pga den vanan. Har aldrig sett honom därinne men jag lokaliserat små spår av halm i man, svans och på ryggen hans ibland, ffa första veckan hos oss. :D Dock inget nu senaste tiden.

Annars är den poppis sommartid för vissa. Ffa vid gassande sol, småkryp eller i vissa extrema regnoväder.
 
Sv: Lösdriftstråden

Vi har halm i våra hallar.

Milla84: Kul att det finns ordentliga lösdrifter även hos er i norrland. Det verkar vara ont om såna men hos er har ni ju ganska många hästar. :)
 
Sv: Lösdriftstråden

Hur stor hage/ligghall/många boxar på hur många hästar har du?

Hagen vet jag inte exakt hur stor den är, lösdriften är gjord för två hästar med mankhöjd på 1,49-1,60. Jag hade två hästar där, en unghäst som då låg på ca 145 cm i mkh och en shettis på 90 cm. Nu har jag inte kvar shettisen och hästen står installad hos grannen tillsammans med en annan liten häst. Vi använder lösdriften endast vid betesperioden nu.

Hur fodrar Ni grov och kraftfoder? (hur ofta?)

Jag hade flera hönät upphängda så att unghästen nådde, men inte shettisen. Då hade unghästen i princip fri tillgång på hö, shettisen stod under och norpade det som ramlade ner när unghästen åt! vi lade även ut hö på marken 3 ggr om dagen också för att shettisen skulle få det hon behövde och inte bara det som föll ur hönäten. Hon höll sig rund och fin :D Jag har krubbor uppsatta i lösdriften så att hästarna kan få sitt kraftfoder där. sista tiden som hästarna stod i lösdriften ändrade vi så att de fick en hemmagjord höhäck istället. funkade bättre!!

Broddar/ inte brodar vintertid?

ingen av hästarna hade skor då, men om de skulle haft det skulle jag broddat fram.

Hur gör ni med vattnet vintertid?

jag brukade ställa ut hinkar med vatten... då hade jag hästarna hos mina svärföräldrar så de var snälla och fyllde på vatten åt hästarna också...
 
Sv: Lösdriftstråden

Hur stor hage/ligghall/många boxar på hur många hästar har du?
Hage: 7-8 hektar
"Ligg"hall: 5x7 m.
Antal: 3-5 hbl.

Hur fodrar Ni grov och kraftfoder? (hur ofta?)
Det varierar. Hästarna har dock alltid fri tillgång på grovfoder. Vi lägger in rejält i hallen.
Kraftfoder "vid behov" och nästan bara till den/dom som gjort något.

Broddar/ inte brodar vintertid?
En rundbroddad, övriga barfota.

Hur gör ni med vattnet vintertid?
Vi har isolerat badkar med doppvärmare som med slang fylls på ett par gånger i veckan.

Hur håller ni efter ligghallen/hagen? Mockning?
Plockar ut lite ur hallen vid behov, mockar rent när vi slutar utfodra i vår. Vid rejält vinterväder lägger vi hösilaget i hagen och då är det ingen som går in i hallen.
Hagen kör vi över i vår och under sommaren med betesharv och dito putsare, ingen mockning.

Hur har ni tänkt när ni placerat ut mat/vatten/hall i hagen, i förhållande till varann och annat? Inte tänkt alls. Behövs inte då dom strosar kors och tvärs ändå. Alltså valde vi effektivaste lösningar för oss själva.

LIA
 
Sv: Lösdriftstråden

En annan reflektion, våra utehästar står nästan aldrig i ligghallen, annat än på sommaren för at komma undan knott & broms. Uteboxarna kan gå in och lägga sig i dock. Är väl inprogrammerat i dom sedan dom var "stallhästar"..:D

Våra hästar älskar sin ligghall. :) De ligger ofta och sover i hallen både på dagen och nätterna. I början var de dock mer skeptiska men jag tror det handlade om att de var lyriska över fri tillgång på hösilagebal. När hysterin lagt sig började de använda hallen.
 
Sv: Lösdriftstråden

*KL*

Vad är bäst att ha i ligghallen, betonggolv eller jordgolv?
 
Sv: Lösdriftstråden

Vad är bäst att ha i ligghallen, betonggolv eller jordgolv?
Nu har jag faktiskt bara själv haft jordgolv men jag har redan från början trott att det är det bästa. All väta dräneras direkt ut så bädden hålls alltid torr och fin oavsätt om det regnar/snöar in eller om någon häst kissar därinne.

Vi behöver inte alltid ta bort hela bädden vid städningen utan den kan ligga kvar och bli jordlager om vi vill, det finns mask och annat som bryter ner halm, bajs osv. Det är inga trösklar för traktorn.

Men det finns ju för och nackdelar med allt. I höstas när jag mockade ur ena hallen på egen hand hamnade jag mitt i ett bo med eldmyror (såna röd-orangea, dom kanske heter nåt annat?). Det var iof väldigt ytligt men det kanske inte hade hänt lika lätt om vi haft en platta. Däremot var det ju inte värre än att man fick lite rysningar, lät dem vara för en timme och sen hade de flyttat alla sina ägg så att jag kunde mocka ut den delen också.
 
Sv: Lösdriftstråden

:eek: vad läskigt.
Men min tanke var samma som din så då är jag inte helt ute och cyklar:D
Bara jag slipper ovälkommna hyresgäster som myror. Fast jag har ju en sambo som mer än gärna skyddar mig mot farliga djur och fixar bort dom galant:angel::D
 
Sv: Lösdriftstråden

Haha, sambon skyddar mig överallt förutom i stallet. :angel: Men som sagt, om man väl stör ett bo så sköter dom flytten själva. När jag mockat klart resten av hallen var myrhörnet tomt. Hade dom inte flyttat så tror jag att jag lämnat det hörnet kvar. :o Tycker så synd om dem, dom måste ju blivit alldeles skräckslagna när det plötsligt kom en högaffel genom taket.
 
Sv: Lösdriftstråden

Hejsan Alla! Jag behöver lite råd från er, det är så att jag har funderingar på att flytta min häst till ett lösdriftstall till hösten.

Lösdriften är en ombyggd lada med två öppningar, en mot väster och en mot norr tror jag. Det jag är rädd för är att det blir drag därinne? Hur har ni gjort med öppningar?

Min andra fundering är hur stor yta som krävs för att hålla
2 st shettisar
2 st stora hästar
1 st unghäst (hbl)
Vet inte exakta måtten på ligghallen, kanske 10*5 m. Tror ni att det är stort nog?

Hur gör ni om hästen blivit svettig efter ridning?

Tacksam för råd
 
Sv: Lösdriftstråden

Visserligen inte min lösdrift, utan ridskolans. Dock har jag min ponny inackorderad där.

Hur stor hage/ligghall/många boxar på hur många hästar har du?
Hage: Vet inte, stor är den i alla fall.
Ligghall: -||-, går väl in 25 hästar utan problem.
Hästar: Runt 35 (runt 10 st. går dock in under natten)
Hur fodrar Ni grov och kraftfoder? (hur ofta?)
Stallägaren fodrar kl. 8, 16 och 12.
Ger hö i högar.Kraktfoder sköter ägarna/hon själv.
Broddar/ inte brodar vintertid?Inga skodda
Hur gör ni med vattnet vintertid?Det finns vattenkoppar i ligghallen.
Hur håller ni efter ligghallen/hagen? Skrapar ligghallen en gång i veckan och fyller på med nytt halm.
Hur har ni tänkt när ni placerat ut mat/vatten/hall i hagen, i förhållande till varann och annat? -
Har ni blandflock, stoflock eller valackflock? Blandflock
Hur ofta är hästägarna hos sina hästar? Vissa är där dagligen, vissa mer sällan.
Sköts all service av stallägaren eller är det kollektivt? Stallägaren
 
Sv: Lösdriftstråden

Jag tror inte att du behöver oroa dig för drag om du har öppningarna på det sättet.

Såhär ser vår hall ut:
skrittmars.jpg


Det man ser på bilden är ena långsidan, där som synes har 2 ingångar på utkanterna (på högra sidan är ett staket men det fyller ingen funktion). Likadant ser det ut på andra sidan ligghallen. Mitt i hallen har vi en vägg som delar av den i två (går från kortsida till kortsida) och den är ca 3 meter hög. Det är alltså helt öppet upp till taket sen (du ser att man ser rakt igenom hallen ungefär från mitten och uppåt). Denna öppning gör att vinden kan dra igenom hallen uppe vid taket, istället för att skapa turbulens och luftvirvlar. Så trots att hallen är ganska öppen så blåser det aldrig in regn eller snö i den och på den nivå där skiljeväggen är, är det alltid helt vindstilla = inget drag.

Ett tips jag fick på buke när vi byggde och det fungerar super. Så är du orolig för drag, gör en öppning intill taket där luften kan komma igenom hallen.

Ang måttbestämmelser så har du dem här: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...estammelser.4.394d9f45113e42376618000676.html

Vuxen häst ska ha 80% av arean för vuxen häst i enhästbox.
Unghäst 5-12 månader ska ha 40% av arean.
Unghäst 12-24 månader ska ha 60% av arean.

All info finns på länken. Bara att räkna. Du måste veta vad hästarna har för mankhöjd.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
724
Senast: Kristall10
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 294
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 425
Senast: Spike
·
Hästvård Det börjar bli dags att kastrera min lille huligan men jag tvekar lite eftersom jag får så olika bud när det gäller eftervården. Jag har...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp