lösgörande arbete för hand

linzan

Trådstartare
Min häst får inte ridas på några månader men däremot så har vi fått order om att stärka honom via tömkörning och skogspromenader.
Han har bara blivit tömkörd ett fåtal gånger och jag behöver lite tips på olika övningar som lösgör honom. Han är rätt låst i bogarna och det är just i frampartiet han måste bli starkare. Jag är bara van vid att tömköra på volt och det rek kotknackaren inte att jag skulle göra utan rakt fram med skänkelvikningar och lite bomarbete. Men detta blir ju liiite tråkigt i längden för min stackars pålle så fler tips är välkomna.
 
Sv: lösgörande arbete för hand

Ut och töm kör i skogen, över stock och sten, upp och ner, runt träd osv, roligt och stärker hästen!
 
Sv: lösgörande arbete för hand

Det ska vi nog inte utsätta oss för hehe. På banan absolut men i skogen, nej tack. Jag har gått med honom just som du beskrev och det funkade ok. Men han är tyvärr väldigt nervig och jag är rätt säker på att det hade slutat med en panikslagen häst med tömmarna runt benen tyvärr.
 
Sv: lösgörande arbete för hand

Du kan prova att jobba nära hästen och hjälpa den på traven genom att flytta den, handgripligen. Är hästen låst i bogen och lite nervig och dessutom inte så mkt tömkörd kanske den inte alls förstår sidförande på töm?

Min kan också bli låst i bogen, speciellt åt ett håll. Bara att jobba honom för hand och backa och flytta hans framdel lossar honom mycket. Vi fokuserar inte på att göra fina vändningar eller skänkelvikningar, absolut inte. Det viktiga är att han bara flyttar på frambenen korrekt, inte spänner emot utan "öppnar upp". Efter uppvärmningen kan du ju testa detta och se om det blir någon skillnad. Då får ni ju ett avbrott och hästen slipper bli så uttråkad?

Fick hjälp av tränare med detta. Hon flyttade honom först för hand på marken. Sen fortsatte jag på ryggen och det var bara "grovjobb", ordentliga vändningar som tvinga honom att korsa frambenen. Efter en stund flyttade han enkelt framdelen åt det håll jag ville. Dagen efter var han mjuk som smör och gjorde med lätthet sidförflyttningar i både skritt och trav!
 
Sv: lösgörande arbete för hand

Jag testade faktiskt det nu ikväll och han uppförde sig förvånansvärt bra och förstod med en gång vad han skulle göra. Tack för tipset :)
 
Sv: lösgörande arbete för hand

Trevlig och bra tråd för tips! Kan inte folk fortsätta fylla på med tips om lösgörande ffrån marken i allmänhet? Vore jätteinspirerande med en sådan tråd!

Ok för TS?
 
Sv: lösgörande arbete för hand

Just detta att "handgripligen" flytta dom är kanonbra. Tack för påminnelsen:idea:
Jag jobbade mycket med det på gamla tanten när jag var gravid och inte sååååå smidig på ryggen (stackars häst;)).
Det gjorde jättestor skillnad.

Med tydligen glömt jag bort detta nu när jag jobbar med 5-åringen, ska genast hem och öva.

Tänk på att göra det lugnt och sakta, så att hästen inte springer igenom övningen. (Fast det visste du säkert)
Lycka till!
 
Sv: lösgörande arbete för hand

absolut :D
Känner att det kan bli liiite tråkigt att göra samma saker varje dag i flera månader ;)
Idag får det nog bli lite bomarbete iaf
 
Sv: lösgörande arbete för hand

Gå ut och gå med grimma och grimskaft då, kliv över stockar, upp och ner för kullar, snirkla runt träden.
 
Sv: lösgörande arbete för hand

grimma och grimskaft går ju bort men självklart är vi ute och går men då i träns och lina.
 
Sv: lösgörande arbete för hand

slalom runt koner, gå in mellan 2 paralella bomar, backa ut, öva lydnad såsom stanna, du ska kunna gå runt o hästen står still- börja mkt lugnt då din e lite nervig.

gå runt i en lite cirkel, alltså framdelen går runt bakdelen så att bakbenen korsar varandra, får alltså inte skruva bakbenet.
 

Liknande trådar

Träning Jag vill ha tips på lösgörande övningar. Pålle behöver något mer än en vanlig skänkelvikning, han är bekväm i sin stela fullblodskropp...
Svar
5
· Visningar
1 220
Senast: Nevermind
·
Träning Jobbar med en rätt grön häst som fort blir uttråkad, lite lat och gärna hittar på egna grejer, min fantasi har sina begränsningar så jag...
Svar
0
· Visningar
691
Hästhantering Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden, men mod. får gärna flytta den om den ligger fel:) Jag behöver tips och råd om hur...
Svar
6
· Visningar
1 665
Senast: nypet
·
Körning Hej, Jag har precis börjat tömköra min nordsvensk, varken han eller jag har någon större erfarenhet av detta och ska därför gå en kurs...
Svar
11
· Visningar
1 454
Senast: Natasha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp