Bukefalos 28 år!

Löshoppning på naturligt sätt

mian1

Trådstartare
Nu ska pållan få lära sig lite dressyr och lite hoppning hade vi tänkt. Hur gör jag lättast för att träna löshoppningen? Som det är nu springer jag före och hästen hoppar efter mig. Det kan ju funka med små hinder, men det blir ju lite jobbigt i längden och dessutom blir hon så "på" efter hoppandet och att hon är så duktig att hon gärna vill vara alldeles i famnen på mig. Fast det har jag kommit fram till är hennes sätt att få bekräftelse på, hon vill vara nära och det är för henne beröm att jag låter henne göra det. Så länge hon inte trampar över mig och så länge hon backar undan när jag ber henne så får det väl vara okej.

Har testat göra en gång med plaststolp och själv springa utanför, men det gör henne bara förvirrad. Det funkar med medhjälpare om hon ställs på ena sidan hindret, med infångare på hindret, och jag står på andra sidan med en godis. Fast det blir så mycket godismatande och det är jag inte så förtjust i.

Hur gör jag? Jag är ju mer begränsad i min hoppförmåga än vad hästen är :smirk:
 
När vi löshoppar våra hästar, så gör vi en "gång" av plastband runt hela paddocken, och ställer upp hinder på långsidorna. Sedan är det "bara" att löslongera runt paddocken, valfritt antal varv (då är människan alltså innanför plastbandet, hästen mellan plastbandet och paddockstaketet - ganska "traditionell" löshoppning, fast utan träns, spön och havrehink...). Brukar ta två varv, sedan vända och ta ytterligare två varv, och sedan är det nästa hästs tur. Varje häst får väl 3-4 omgångar, lite beroende på hinderhöjd m.m.
 
Det är väl ungefär vad jag gjort med plaststolp och breda elband och hon vill inte när jag inte är med. Hon verkar inte förstå att hon ska springa och hoppa över hindret och varför hon ska göra det. Kanske om jag springer på insidan om bandet? För hon springer fint om jag löslongerar henne, men är det nåt emellan oss så fattar hon inte att det fortfarande är samma sak jag vill.
 
På hästar som inte fattar brukar jag bygga en sån där ovan beskriven gata av band och stolpar. Lägger ner hindret till cavalettihöjd och går före hästen och får den att följa. När jag hoppar säger jag ordet hopp och när hästen är över så får den godis.
Uprepa några gånger och börja säga hopp även när hästen hoppar.
När man märker att det börjar tändas ett ljus i hästen och att den verkar ivrig så går jag med hästen mot hindret, får den att springa om mig, ladda rejält och hoppa själv.
Gör man det vid rätt tidpunkt så fortsätter den ibland av bara farten över en gång till.
Då slutar man för dagen och väntar en vecka innan man gör det igen. Samma sak då, sluta när hästen gjort ett glatt språng så att den alltid hoppar med glädje och börjar se fram emot det.Dra ner på godisandet men slösa på berömmet och du har snart en häst som studsar jämnfota när hon ser ett hinder och som glatt hoppar det på ordet hopp.
 
Vi har gjort ungefär som djurjouren beskriver, dvs gått med hästarna först. Vad jag sedan gjorde med min häst, som var mycket van vid löslongering, men aldrig hade hoppat, var att jag lät honom gå förbi mig så att han gick före och jag bakom (i långt grimskaft). Därefter var det inga problem med att låta honom gå lös med mig bakom, och sedan lös med mig på andra sidan plastbanden.
 
Jag brukar sätta upp en "löshoppningsgata" längs ena långsidan av paddocken, så att jag har den andra halvan fri. Hästen skall endast springa in i hopp-gatan om jag med min position styr honom dit. Han går alltså på en volt i den fria änden och förväntas hoppa när jag styr honom till hindren. Det funkar i stort sett alltid. Brukar oxå lägga ut några bommar som cavaletti i den fria änden så kan man göra lite såna övningar oxå.

När jag lärde in detta så löslongerade jag först över bommar och han fick lov att stanna när han kommit ur gatan och jag gick fram o kliade lite på mankammen(mkt populärt ;) ) Det blev hans belöning och allteftersom han hoppade så slutade jag be om stopp efter varje och han fick hoppa två ggr osv. osv.

Så jag tycker att du helt enkelt bör löslongera in henne i hindergatan först när där inte är någonting på marken, longera bara helt vanligt och när hon är med på noterna där så lägg in en bom eller två på marken, fortsätt löslongera. Se till att du har "stängt av" alla andra vägar ut än den som går framåt över bommen. Allteftersom hon förstår vad du vill höj hindren.

Glöm inte berömma på ett sätt som passar hästen och se till att inte hoppa samma hinderräcka gång på gång. Se till att hästen förstått övningen och gör sedan något annat en stund, annars tror jag det är risk för uttråkning.
 
Jag bygger "löshoppningsgången" från kortsida till kortsida. De första gångerna leds hästen och vid slutet av gången finns någon med en havrehink eller liknande. Släpper sedan hästen och låter den galoppera. inga hinder än så länge. Hästen förstår snabbt att den ska galoppera och vill till slutet där det vankas något gott. Lägger sedan upp en liten sax. När hästen hoppar villigt kan man bygga upp en liten studsserie eller stigsprång med hjälphinder eller vad man nu vill att hästen ska hoppa.
Tar man det stegvis så att hästen förstår är det inga problem. Viktigt också att man är tillräckligt många. En som leder in hästen i fållan och går ner för att hämta den efter den hoppat. En som står på lämpligt ställe för att förhindra att hästen vänder eller kan driva den framåt om det behövs. En som står i slutet av fållan för att ta emot hästen och ge den något gott.
lycka till med löshoppningen
 
Sv: Re: Löshoppning på naturligt sätt

Har man inga plastband så kan man använda longerlinor och/eller elrepen som man har i hagen :) Ibland kan man hitta röda plastrep med reflexer på (byggarbetsplatser brukar ha sådana) Dom kan man med använda :)
 
Sv: Re: Löshoppning på naturligt sätt

Egentligen är väl inte elrep el dylikt att rekomendera då dom inte går sönder om hästen försöker hoppa igenom dom.

Plastband på rulle kostar runht 50-lappen och det är en billig försäkring!
 
Sv: Löshoppning på naturligt sätt

Hejsan, nu vill jag inte låta så där buke-snusförnuftig, men jag kan inte låta bli :p

Det finns en massa hopptränare/unghästutbildare/ridskolorsom har löshoppningskurser eller träningar eller bara dagar då folk som vill löshoppa sina hästar gör det tillsammans och hjälps åt.

Är man orutinerad på hoppning/löshoppning kan det faktiskt stjälpa mer än hjälpa att göra det hemma själv utan erfaren hjälp. Jag förstår att du inte kommit till "den nivån" på svårighetsgrad ännu, men det är bäst med ett rutinerat öga som kan se till att avstånd, tempo och hinderhöjd stämmer.

Jag förstår oxå att du vill att din häst ska vilja hoppa, och att den ska göra det för att den tycker det är kul och utan tvång eller press, men det är en god hjälp på vägen att hästen kan gå fram för smackningar (dvs framför dig, inte bakom), träna detta med hjälp av longering eller löslongering.
Sätt upp band längs långsidan på ridhuset och lär hästen att galoppera genom hela gången för smackningar och när det funkar, lägg fram en bom som du sedan lägger upp till ett pyttehinder. Det bör vara tre personer på marken till en början när hästen löshoppar, en som släpper i början på gången, en som driver vid behov strax innan hindret och en som fångar och leder upp hästen igen till gången. (Det bör vara den sista personen som ger hästen godis om den absolut måste ha det). Hästen lär sig snabbt att genom gången= belöning; klapp, beröm (eller gott). Det kan bli lite hackigt första gången/gångerna, och så fort hästen gör rätt bör du avsluta, som "belöning". Du ska inte bjuda på godis/havre hela tiden, (speciellt inte om hästen blir andfådd, tänk på risken för foderstrupsförstoppning!)

När den kan det borde du åka till ovanstående kurs! Kolla filmer på internet (ex treårstest) eller dvd, låna eller köp böcker om löshoppning innan du sätter igång på riktigt.

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 004
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 647
Senast: manda
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 382
Senast: Migo
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp