Löshoppning

linzan

Trådstartare
Fick se en sak idag som jag inte tyckte var speciellt trevlig, vi hade löshoppning och när en av tjejerna skulle gå runt ett varv med hästen innan vi började hoppningen så kommer ridläraren fram och drar till hästen i baken med en långpisk för att hästen ska få "framåtbjudning" hästen blir stirrig och halvtravar och stirrar omkring andra varvet som dom går med den, då var ridläraren nöjd, kallas det verkligen ÄRLIG framåtbjudning? Kan ju tilläggas att hästen gick framåt även innan pisken kom fram!
O sen till andra hästen, denna var osäker och spänd, och stannade mellan hinerna en gång, då tar människan spöet och drar till hästen med långspöet när den är ÖVER hindret, alltså hoppade den samtidigt som han drog till den.
Varför drar man till en osäker häst I själva hoppet?
Jag fattar ingenting förutom att jag INTE uppskattar denna människans metoder, kan ju tilläggas att han är rätt känd häromkring och är känd för att vara duktig!
 
Inte f*n skulle jag vilja se honom i närheten av mina hästar iaf! Låter inte klokt. :mad:
 
Jag antar att du gick och drog pisken ur handen på människan? Skulle jag ha gjort, alla gånger :devil:

Och tvingat honom att hoppa ett 1 meters hinder samtidigt som du klatchar honom över ryggen. HÅRT! :devil: :devil: :devil:
 
Jo, det hade nog jag me. Tagit med den stackars hästen hade jag nog också gjort. :crazy:
Men i min fantasi.. :devil:

Hur kommer det säg att sådana här människor kan få gott rykte egentligen??
 
Bra fråga, har inte så stor koll på hur folk tänker, om jag ska vara riktigt ärlig. Håller mig helst undan stora stall eftersom jag bara blir irriterad :smirk:
 
Ha ha, det har jag gjort i min ungdom. Sedan slog jag.....pappa såg mig.....ojoj vad han var arg.

MVH Madde
 
Pappa hade inte blivit arg :bow: I hans värld slår man aldrig ett djur, punkt slut. Speciellt inte av en så löjlig anledning som för att hoppa ett hinder :D
 
Hej!
Precis samma sak såg jag flera gånger på min gamla skola(obs! Ej ridskola utan hästskola). En av de mera "erkänt duktiga hästkarlarna slog mer än gärna hästarna mitt i språnget och jagade dem varv på varv över hindret med piskan vinande "för att få framåtbjudning". En häst som inte lyfte ordentligt på benen fick ett slag över benen mitt över hindret. Han var duktig med pisken, men han fick alrig komma i närheten av min pålla!
Jag tycker inte det finns nån bra anledning att slå en häst över ett hinder i löshoppning, de flesta hästar krävs det ju bara mat på andra sidan och faktimet att det är skoj att hoppa.. Men men.. Alla ser vi ju olika på vad man bö och inte bör göra.../ Lavinia
 
Det är imponerande att människor låter hästar stå ut med så mycket dumheter. :mad:

Hade jag varit där med min häst (var det privat-hästar?) hade jag frågat ridläraren varför han gjorde som han gjorde, försökt förstå hans förklaring, och sedan åkt hem utan att löshoppa eftersom jag under inga omständigheter skulle vilja utsätta min häst för stressen att se andras hästar piskas över hinder.

:smirk: Krocket
 
Tyvärr är detta inte ovanligt man ska jaga skiten ur hästen för att den ska Tänka frammåt som det så fint heter. Men ärligt talat är det så man får en häst att tänka frammåt igentligen?? Visst hästen springer frmmåt men inte under kontroll och olyckorna för omkullspringning och vrickningar/stukningarna är mycket stora. Och dessutom INNAN man ens sätt hästen i "action" är i mina ögon idiotiskt
 
Var det inte du som i en tråd på NH ansåg att man ska sköta sitt och skita i andra? För att ha den ståndpunkten verkar du ha mycket åsikter i den här frågan.
 
Va i hela..... Kan lugnt säga att alla löshoppningar jag har varit på har jag aldrig sett någon använda spöet på det sätt du beskrev. Fy faan. Du skulle gått fram och sagt till. Du hade inte behövt skälla utan bara lugnt och sansat bett personen i fråga beskriva vad den gör och varför den gör på detta vis så får de höra hur dumt det låter. Mina hästar tycker det är urkul med löshoppningar och aldrig skulle jag ta fram pisken eller låta någon komma nära dem med en. Okunniga människor. :mad:
 
ja ÅSIKTER kan man få ha eller är det diktatur i detta land??
Att skriva åsikterna på nätet i en disskusionsforum och att gå och säga det till en som tränar sin häst är 2 olika saker.

Hade jag setat på läktaren hade jag bara suckat och gått därifrån och INTE rekomenderat den tränaren till några iaf=)
 
fast du tyckt inte hålla med mig i denna tråd om jag fattar saken rätt ;)Alla hanterar vi hästar olika som sagt ;)
 
Ja, att inte säga till om man ser en tränare bete sig så är fegt. Har inget med diktatur att göra. Reagerade bara på att du ens orkar kommentera nånting när du lever enligt den tes du gör. Men strunt i det...

Och om jag förstod saken rätt så tyckte du detta var ett rätt korkat tilltag, vilket gör att vi i denna fråga står på samma sida. Eller vad menar du i att vi inte verkar vara överens i den här tråden?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 572
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 164
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp