Löss på häst, smitta?

FJ_

Trådstartare
En ponny som står i samma stall som mina hästar har fått löss.. Inte min ponny men den behandlas smed switch tror jag.
Hästarna står inne på natten och i hage på dagen, ponnyn med löss har tur nog alltid gått i egen hage.

Behöver jag räkna med att mina hästar också kommer få löss nu? Eller hur lätt och på vilket sätt smittas det? Jag ska såklart se till att de inte får kontakt med varandra, samt inte dela borstar eller utrusning. Nåt annat att tänka på?
 
Om det är löss så är det viktigt att skilja så mycket som möjligt eftersom löss inte kan hoppa utan blir ”Skjutsade” av tex borstar handskar, täcken eller direkt kontakt men undviker du det så borde det gå bra. De främsta hästar som får löss är de med lång päls men det är sällan alla hästar i stallen drabbad, stod själv i ett stall där en häst fick löss men ingen annan fick.

Du måste dock komma ihåg att löss överlever ca en vecka utan sina värddjur så var försiktig även efter behandling.

Hoppas det löser sig:)
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Bee
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp