Bukefalos 28 år!

Y

Yatzie

Hjälp, lill-hästen har fått löss!
Två frågor:
1. Var får jag tag på ett bra medel som får bort rackarna?
2. Hur ser ag till att stallets andra häst inte får det?

Någon som kan hjälpa mig... :bow:
 
ETOTAL (finns på lantmännen men du frår säga att du har en mink för det är förbjudet på häst)
Annars är det nog bara bad med loppmedel som gäller!
Förmodar att hästen har massa päls de brukar få löss då.
Har den andra lite päls så "smittar" det inte!
Själv har jag använt etotal en vinter och sedan sanerat stallet när det blev varmt på våren!
Kolla även upp var de kommer ifrån och ta bort källan.
Hoppas du blev lite klokare. :idea:
 
KLIPP hästen om den är långpälsad. Det brukar räcka att klippa en 'lusränna' på vardera sida mankammen, en sträng på ryggen och klippa pannan och öronen (de ser inte sluga ut men vad gör man inte)
 
Våra hästar fick löss för några år sedan. Klippte dom, men det hjälpte absolut inte.

Tvättade dom med lösschampo för hundar tre ggr med tre veckors mellanrum och då försvann det. Tvättade även stallet.

Du kan nästan lungt räkna med att din häst är inte den ända i stallet som har det. Utan mitt råd är att alla i stallet tvättar sina hästar, och att ni även skurar stallet.
 
när jag har haft det så har jag aldrig klippt hästarna utan har använt etotal och pudrat på det men bara på de hästar som jag vet har det förra året var det faktiskt bara 2 st som fick det av 20 hästar så jag tror inte det smittar så mycke som alla tror utan oftast så är det unga och gammal och sjuka hästar som drabbas lättast. Eftersom vi ahr många shettisa med mycket päls som de små liven trivs i :p är det ju inte ovanligt med löss men det är inte varje år vi får det utan bara i bland och aldrig mer än på 5 (högsta antalet vi har haft på en gång) :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag var och hälsade på i ett stall som verkade vara jättetrevligt. Så stod jag och stallägaren och pratade vid en hylla med kraftfoder...
Svar
15
· Visningar
1 490
Hästvård En ponny som står i samma stall som mina hästar har fått löss.. Inte min ponny men den behandlas smed switch tror jag. Hästarna står...
Svar
1
· Visningar
1 093
Hästvård Nu kommer jag igen med mina frågor.. Min ponny har under två dagar haft massor av små sårskorpor framför juvret och högt upp på insidan...
Svar
7
· Visningar
852
Senast: Luff
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 382
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp