Lössbekämpare hitåt!

J

Jeeves

Min ungshettis verkar ha fått löss:eek: Kliar sig i pannlugg, man och hals - inte ngn annanstans, inte svansrot heller. Kliar sig inte ute så att man ser det i a f men så fort han kommer in i boxen så har han knappt tid att äta utan ska klia sig som en tok.

Har ingen erfarenhet av löss, hur de ser ut, hur det ska behandlas etc men det jag kan se i päls och pannluggens fäste det är ngt som ser ut som mjäll eller hudflagor. Kan inte se att ngt kryper.

Har testat med svampdödande medel, det var förut när jag trodde att han fått ngn form av svamp...Hexocilschampo...och nu sist Switch i två omgångar med 14 dagars mellanrum. Någon som vet med säkerhet att Switch är verksamt mot löss och med vilka intervaller det ska användas för just det ändamålet? Det är ju en liten ponny så jag är lite rädd att överdosera!

Tips? GÄRNA bilder på hur de små äckeldjuren ser ut också!
 
Sv: Lössbekämpare hitåt!

Etotal!!
Finns på tex lantmännen men du får säga att du har en mink
för det är förbjudet på häst.

Det är ett pullver som man strör in i pälsen låter sitta ca 1vecka upprepar behandlingen, sedan är det klart.
 
Sv: Lössbekämpare hitåt!

Tycker inte att det låter som löss, snarare torr hud. Jag har en shettis med samma sak, små flagor, vita som lossnat. Hon kliar sig ibland. Troligtvis inne pga att det blir varmare, samt att det finns något att klia emot. Svårt att åtgärda, tvätta noga, gärna något med mjukgörande medel för huden, skölj noga.
 
Sv: Lössbekämpare hitåt!

Skulle det dock visa sig vara löss så är som jemeni säger etotal perfekt.... en nypa på ryggen av en igelkott, plasera den på ett vitt papper, efter en minut så ser man hur de hoppar av ( lämnar det sjunkande skeppet!!!) åmar sig på pappret och dör. Har aldrig provat på häst, men dock på kottar, höns, och vissa andra djur.
 
Sv: Lössbekämpare hitåt!

Hej!

När min shettis fick löss i våras försvann de på bumsen med swich första gågnen. Det fanns ägg kvar i pälsen länge (tjock vinterpäls) men de verkade inte kläckas, men de levande lössen var borblåsta. Jag hade koll och inspekterade henne varje dag under säkert ett par månader.
Så är det löss du har så är de borta med dina swichbehandlingar!

Lite lössinfo:
Jag letade efter löss länge eftersom hon kliade av sig pälsen, men jag fann inte något. Men det var ju inte på de "kala" fläckarna jag skulle titta utan på andra ställen. Det var en kompis som tittade och visade hur de såg ut och var de satt. På manken, bogen och i manen hittade jag massor, men det är säkert olika för olika hästar och tillfällen.

Lössen är små avlånga ovala platta, 2-4 mm långa, något ljusbruna men med lite randigt mönster på. Har man väl sett de en gång så ser man de lätt igen. Det är som att hitta de första trattkantarellerna på hösten, sen ser man att hela skogen är full av dem :-)

Lössen sitter mot huden mellan hårstråna, möjligt att de rör sig lite, men inte "går omrking". Loppor hoppar, inte löss.
Lössens ägg är vita ovala, ung lika stora som lössen och sitter mot huden. De kan förståss lossna och sitta i pälsen men lössen lägger dem mot huden. Äggen sitter kvar för de är "kladdiga". I ett snabbt ögonkast ser de ut som mjäll. Skillnaden är att mjäll flyttar på sig mellan hårstråna när man pillar på det och har en annan form likt flagor med oregelbunden kant.

Jag tror inte att hästens löss går på oss människor, men rackans vad jag tyckte det kliade och kröp på kroppen under den tiden när jag letade löss på henne. :eek: Troligen helt inbillat.

Känner du inte igen min beskrivning så är det kanske något annat problem du har.
Lycka till!
Elgen
 
Sv: Lössbekämpare hitåt!

Känner precis igen dem på din beskrivning men ingenting rör sig, inte som jag kan uppfatta i a f. Det sitter i mankam och pannluggens fäste och sen ser pälsen hackig och lite skabbig ut längs sidorna på halsen. Ingen annanstans på kroppen syns detta, pälsen är fin på resten honom.

Konstigt det där med Switchen - hur doserade du och hur ofta?

Det blir väl till att försöka få ut veterinären ändå om det inte ger med sig. Brukar åka till kliniken med mina hästar men det är väl inte att tänka på när de ev har såna här små "trevliga djur" på sig!
 
Sv: Lössbekämpare hitåt!

Jag gav två "doskoppar" switch och alla lössen dog på 1-2 dagar. De döda lössen fanns kvar ett tag i pälsen. Sen körde jag en omgågn till inom 2 veckor men det var bara för att jag var nervös, inte för att jag hade sett något i pälsen. Kanske onödigt?

Hon kliar sig ändå, det sitter nog i generna på shettis :D men har inte kliat av sig pälsen fler gågner.

Om du har löss så kan de mycket väl "bara" sitta på en del av hästen.
Vid ett tillfälle fick min ridhäst löss på öronen! Eftersom jag nyligen hade haft på shettisen så kände jag igen dem (de :devil: -arna) och båda hästarna fick switch. Efter några dagar var det som vanligt igen.

Fråga dej runt där du bor, kanske nån har haft löss och vet hur de ser ut och kan hjälpa dej att titta. Det var så jag fick hjälp. Men det är kanske inte så kul att fråga... Jag skämdes jättemycket att min häst hade löss!

Elgen
 
Sv: Lössbekämpare hitåt!

Vi är härdade häromkring, det är fler shettisägare som haft löss på sina småttingar:angel: Jag har fler hästar i stallet, varav ytterligare en shettis som också har rejäl päls redan men hon kliar sig inte och jag kan inte se några "mjäll" på henne.

Har för mig att en veterinär sa vid annat tillfälle att det är vanligt att unga hästar drabbas, förutom att de är långpälsade då, samt att hästar som av olika anledningar är i dålig kondition lättare får löss. I min ponnys fall så är han i god kondition och välskött så kanske att det är för att han är ung då:confused: Den andra shettisen är en gammal madame -kanske gillar lössen inte gamla tanter:D

Satt och tittade igenom mina hästars pass nu för att se när det var dax att vaccinera dem ( ingen har naturligtvis samma datum...) och såg att det närmar sig vaccineringsdag för "lusmannen" så vi ska in till veterinären i morgon. Då får vi se om hon bekräftar misstanken eller ej, och kan behandla förstås. Jag trodde inte man fick komma in på klinik om hästen har dylika djur på sig men vetten sa att det var ok, bara man talade om det innan.

Vi får se vad de kommer fram till i morgon. Återkommer!
 
Sv: Lössbekämpare hitåt!

kl
Switchen är ju verksam i ett par veckor eller mer, så lössen dör och en andra behandling är ju inte nödvändig. Ta antalet ml / kg häst precis som det står på flaskan.

Löss lever ju inte heller länge utanför sin värddjur så de dör även i borstar o utrustning. Men behandla alla hästar du har, så går du säker. Mjället kan ju bero på annat, så om det kvarstår efter behandlingen så kan ju boven vara ngt annat än löss. :)
 
Sv: Lössbekämpare hitåt!

Jo, jag vill bara tillägga att lössangreppen (och andra parasiter) gärna kommer i samband med att hästen är försvagad av någon annan anledning, tex lös i magen som i vårt fall. Parasiterna får fäste när värddjuret är nedsatt.

Nu skriver du att din polle är stark och frisk, men jag ville bara nämna det.

Att det bara är på några och inte alla hästar angripna i stallet, det är som att spela på lotteri. Ingen logik alls.

Lycka till i morgon!
 
Sv: Lössbekämpare hitåt!

Tack! Ska be att de tar ett blodprov också för säkerhets skull, han ser frisk o kry ut och är igång varje vecka med körträning men man vet ju aldrig.
 
Sv: Lössbekämpare hitåt!

Bada hästen med Dermocan hundshampo, har den löss så ser man hur de döda lössen kommer upp till ytan. Är det så det finns löss, när man badat en gång så upprepar man behandlingen igen efter ca 1vecka-10 dagar. Lössen syns tydligt för blotta ögat
 
Sv: Lössbekämpare hitåt!

KL

Rapport från klinikbesöket; nix, inga löss och inga andra krypande djur heller för den delen. Fick fick en lotion med oss hem som ska fungera klådstillande och desinfekterande - vetten trodde att det börjat med knott o flugkänslighet och att han sen förvärrat symptomen med sitt kliande. Innan blodprov och andra allergitester görs så provar vi den lite lättare/billigare vägen att få bort de besvärande symptomen. Vi får se om det räcker.
 
Sv: Lössbekämpare hitåt!

KL

Har en fölunge som är vansinnigt kliig i manen, den börjar bli ruggig nu.
trodde det kanske berodde på knottens återkomst, men nu tvivlar jag...

På 2 dagar har han nu fått 2 stora kala fläckar på huvudet.
Dessa sitter på varsin sida om nosryggen och ungeför mittemellan ögon o näsborre.
Storleken är som en handflata ungefär.

I manen finns något som ser ut som mjäll.
Vinterpäls har han satt en del, så det KAN ju klia därför.
Men dessa fläckar på huvudet kom från måndag till onsdag denna vecka.
Till saken hör att han sedan i fredags sover utan mamma på nätterna.

Vad tror ni?? Kan det vara avsaknaden av mamma som har gjort att han kliat/gnidit av sig håret på huvudet, eller är det så att han kan ha löss eller annan ohyra??
Inte helt lätt att kolla mankammen då han gungar emot o kör huvet i backen så fort man rör mankammen för att det kliar så..men jag har inte sett något som rör sig...
En beskrivning på utseendet på löss/loppor mm är önskvärt :)
 
Sv: Lössbekämpare hitåt!

jag har tyvärr inget svar på hur en lus ser ut, men min shettis kliade sig också som bara den i somras så fort hon kom in i stallet. Jag startade en tråd här då"shettis med ful päls" tror jag den hette.

De flesta rådde mig att ta ut en veterinär, men först badade jag hästen med både sebacil, hexocil och eksemshampo och tyckte hon blev bättre. Men efter någon vecka var det igång igen så jag klippte hela hästen när de skulle stallas in- hon hade ordentlig vinterpäls redan.

Men hon kliade sig fortfarande så jag ringde ut veterinären som sa " har den där fina shettisen problem?" Den ser ju hur fin ut som helst både i hud och päls, avvakta tills det blir kallt och all knott o flugor dör så ska du se att du blir av med problemet. Han tyckte inte ens det var lönt att ta några prover, eftersom hästen inte kliat sönder sig alls.

Hon kliar sig fortfarande men inte lika mycket...

Tråkigt, får se om det försvinner helt när det blir kallare.
 
Sv: Lössbekämpare hitåt!

ok...men nu är det lite för kallt för att bada en liten fölis :(
har etotal hemma, men det står att unga djur inte ska behandlas med detta.
det jag har är det gamla etotalen som det till o med står på att det är till häst :)
men törs jag prova på lillkillen som nu är 5 månader?
har även switch men på detta står INGENTING om löss o loppor.
hur vet man att det hjälper?
hade på sådant för 3 veckor sen men ser ingen bättring :(
 
Sv: Lössbekämpare hitåt!

Man litar på att det hjälper eftersom SVA rekomenderar detta, annars finns det ett licenspreparat med samma substans men starkare med indikationen löss på häst.
Etotal däremot är inte alls godkännt för häst.
PL
 
Sv: Lössbekämpare hitåt!

*Lillsillen Det kan ju även vara pälsätare.
Löss hittar man lättast i pannluggen, runt öronen och under manen , vid manken.
När jag letar löss på mina så gör jag det vid öron , pannlugg och har de löss så hittar jag alltid där.

Du har inte avmaskat fölet i samband när det började klia sig ? De kan ju reagera på avmaskningsmedlet -
Jag använder etotal till mina om de har haft löss och tyckr det funkar bra. Förr fanns ju Etotal för häst och det är precis samma medel som är för mink men de slutatde med det till häst när vi gick med i Eu ungefär har jag för mig finns även ett annat medel som man kan få på recept som är till nöt eg som heter Bayticol som är jättelätt att använd och väldigt effiktivt också.
 
Sv: Lössbekämpare hitåt!

Pälsätare??
Hur ser dessa ut?
Var sätter de sig helst?
Gör de så att det kliar??

Nånting är det nog...får ut vet på tisdag
så om inte förr så får jag väl besked då..
 
Sv: Lössbekämpare hitåt!

jaha...nu har vet varit här och någontng är det nog.....vad visste hon inte.
kanske kunde det räcka med att maska med ivomec?
men eftersom jag hade etotal så rek hon att jag skulle prova det.
och det har jag nu haft i man o svans samt lite på ryggen med för säkerhetsskull.


men eftersom det är på sidorna om nosryggen som han skavt bort pälsen som värst, och även mankammen....ska jag även ha på någon annanstans? ex. hovskägg runt öron mm mm??
 

Liknande trådar

J
Hästvård Vad gör man när inget hjälper:confused: Har en nordsvensk åring som för ett par månader sedan började klia sig på halsen, sedan spred...
Svar
11
· Visningar
2 012
Senast: Prick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp