Logopedprogrammet? Djursjukskötarprogrammet?

VeligPluggis

Trådstartare
Finns det några logopeder respektive djursjukskötare här som kan berätta lite om sina yrken? För-/nackdelar? Var utbildningen och jobbet så som ni förväntat er? Har ni ångrat utbildningsvalet? Någon som skolat om sig och varför?
Velar mellan dessa två utbildningar... Som djursjukskötare skulle jag vilja jobba med lantbruksdjur (grisar, kor, får, getter), men verkar som att jobben finns på djursjukhus/-kliniker där man har hand om sällskapsdjur...? Mest hund katt + häst?
 
Jag jobbar som logoped och trivs utmärkt. Visste i princip ingenting alls om jobbet när jag började plugga så några förväntningar hade jag inte. Det är en relativt ny profession som expanderar kraftigt. Vi finns just nu inom sjukvård (öppen- och slutenvård), habilitering, psykiatri, skola/kommun och primärvård. De allra flesta jobbar med kommunikationsstörningar av något slag, sen har vi även kompetens inom sväljning och dyskalkyli (räknesvårigheter). Fältet är tvärvetenskapligt: psykologi, lingvistik och medicin. Det är ett självständigt yrke och ofta med spindel i nätet-funktion. Det viktigaste är att man gillar att jobba med människor - med allt vad det innebär. Löneutvecklingen är sådär i bästa fall och dålig i normalfallet.
 
Finns det några logopeder respektive djursjukskötare här som kan berätta lite om sina yrken? För-/nackdelar? Var utbildningen och jobbet så som ni förväntat er? Har ni ångrat utbildningsvalet? Någon som skolat om sig och varför?
Velar mellan dessa två utbildningar... Som djursjukskötare skulle jag vilja jobba med lantbruksdjur (grisar, kor, får, getter), men verkar som att jobben finns på djursjukhus/-kliniker där man har hand om sällskapsdjur...? Mest hund katt + häst?
Vill du jobba med lantbruksdjur hade jag sett på en annan utbildning, eller bara försökt hitta ett jobb för att prova på. Det söks ofta efter djurskötare inom lantbruket. Vill du sedan vidareutbilda dig på lantbruksdjur kan lantmästarprogrammet vara ett alternativ.
 
Vill du jobba med lantbruksdjur så titta istället på veterinär/agronom/lantmästare.
Obs på att arbetsmiljön för veterinärer (särskilt inom den stora statliga arbetsgivaren som har ansvar för lantbruksdjurens vård) är lite sisådär…

Finns det några logopeder respektive djursjukskötare här som kan berätta lite om sina yrken? För-/nackdelar? Var utbildningen och jobbet så som ni förväntat er? Har ni ångrat utbildningsvalet? Någon som skolat om sig och varför?
Velar mellan dessa två utbildningar... Som djursjukskötare skulle jag vilja jobba med lantbruksdjur (grisar, kor, får, getter), men verkar som att jobben finns på djursjukhus/-kliniker där man har hand om sällskapsdjur...? Mest hund katt + häst?
 
Jag jobbar som logoped och trivs utmärkt. Visste i princip ingenting alls om jobbet när jag började plugga så några förväntningar hade jag inte. Det är en relativt ny profession som expanderar kraftigt. Vi finns just nu inom sjukvård (öppen- och slutenvård), habilitering, psykiatri, skola/kommun och primärvård. De allra flesta jobbar med kommunikationsstörningar av något slag, sen har vi även kompetens inom sväljning och dyskalkyli (räknesvårigheter). Fältet är tvärvetenskapligt: psykologi, lingvistik och medicin. Det är ett självständigt yrke och ofta med spindel i nätet-funktion. Det viktigaste är att man gillar att jobba med människor - med allt vad det innebär. Löneutvecklingen är sådär i bästa fall och dålig i normalfallet.

Får man fråga hur länge du har jobbat som logoped? :) Har du jobbat med TAKK o liknande? När det kommer till logopedin verkar det teoretiska vara jätteintressant, men det praktiska vet jag inte... Har läst några kurser i barns språkutveckling där vi kom in på kommunikationsstörningar & TAKK, och det skulle vara kul att jobba med sånt för barn då, men som du säger måste man gilla att jobba med människor med allt vad det innebär. För mig kan det gå upp o ner, men det gör det kanske för de flesta, så länge man gör sitt jobb o är engagerad ska det väl gå

 
Vill du jobba med lantbruksdjur hade jag sett på en annan utbildning, eller bara försökt hitta ett jobb för att prova på. Det söks ofta efter djurskötare inom lantbruket. Vill du sedan vidareutbilda dig på lantbruksdjur kan lantmästarprogrammet vara ett alternativ.
Tack! Kollade upp lantmästarprogrammet o som du säger skulle jag behöva läsa till djursjukskötare först, alt försöka få relevant arbetslivserfarenhet på minst 1 år + läsa en del kurser innan jag kan söka till lantmästarprogrammet. Synd att man inte kan söka direkt för programmet verkar intressant :)
 
Tack! Kollade upp lantmästarprogrammet o som du säger skulle jag behöva läsa till djursjukskötare först, alt försöka få relevant arbetslivserfarenhet på minst 1 år + läsa en del kurser innan jag kan söka till lantmästarprogrammet. Synd att man inte kan söka direkt för programmet verkar intressant :)
Då är agronom ett alternativ om du vill jobba i den branschen :) Det bästa beslutet jag någonsin tagit var att söka till agronomutbildningen :banana:
Sedan undrar jag om det är djurskötare eller djursjukskötare du vill jobba som? Det är ju ganska stor skillnad på de yrkena.
 
Vill du jobba med lantbruksdjur så titta istället på veterinär/agronom/lantmästare.
Obs på att arbetsmiljön för veterinärer (särskilt inom den stora statliga arbetsgivaren som har ansvar för lantbruksdjurens vård) är lite sisådär…
Toppen tack! Får stryka djursjukskötarprogrammet o ersätta det med agronom/lantmästare!
Vet att jag kollade för ett par år sedan på husdjursagronom men trodde det var inriktat på hund katt o andra vanliga husdjur.. Hittade detta för agronom - djur/djur & hållbarhet "Programmet Djur och hållbarhet är en grundutbildning i djurbiologi, med inriktning på lantbruk och livsmedelsproducerande djur, som ger dig kunskaperna du behöver för att bidra till utvecklingen." Lantbruk & livsmedelsproducerande djur - låter perfekt för mig. Saknar bara kemi 2 + kommer in med mitt hp-resultat 😄 (till skillnad från djursjukskötarprogrammet)

Nu är frågan om man ska söka till logopedprogrammet eller agronomprogrammet djurinriktningen...
 
Jag jobbar som logoped och trivs utmärkt. Visste i princip ingenting alls om jobbet när jag började plugga så några förväntningar hade jag inte. Det är en relativt ny profession som expanderar kraftigt. Vi finns just nu inom sjukvård (öppen- och slutenvård), habilitering, psykiatri, skola/kommun och primärvård. De allra flesta jobbar med kommunikationsstörningar av något slag, sen har vi även kompetens inom sväljning och dyskalkyli (räknesvårigheter). Fältet är tvärvetenskapligt: psykologi, lingvistik och medicin. Det är ett självständigt yrke och ofta med spindel i nätet-funktion. Det viktigaste är att man gillar att jobba med människor - med allt vad det innebär. Löneutvecklingen är sådär i bästa fall och dålig i normalfallet.
Får man fråga hur länge du har jobbat som logoped? :) Har du jobbat med TAKK o liknande? Med barn? När det kommer till logopedin verkar det teoretiska vara jätteintressant, men det praktiska vet jag inte... Har läst några kurser i barns språkutveckling där vi kom in på kommunikationsstörningar & TAKK, och det skulle vara kul att jobba med sånt för barn då, men som du säger måste man gilla att jobba med människor med allt vad det innebär. För mig kan det gå upp o ner, men det gör det kanske för de flesta, så länge man gör sitt jobb o är engagerad ska det väl gå
 
Då är agronom ett alternativ om du vill jobba i den branschen :) Det bästa beslutet jag någonsin tagit var att söka till agronomutbildningen :banana:
Sedan undrar jag om det är djurskötare eller djursjukskötare du vill jobba som? Det är ju ganska stor skillnad på de yrkena.
Åh spännande! Vilken inriktning valde du? Jobbar du ngt med djur eller lantbruk? Hur länge har du jobbat? Vad är dina nuvarande arbetsuppgifter?

Det var/är djursjukskötare som jag var inne på, den 3-åriga utbildningen😊 Men djurskötare verkar också jättekul + det är ett mer aktivt yrke (lyft, rengöring etc?). Jag hade sökt till det om det inte skulle vara svårt att få jobb, hört att det är hög konkurrens som djurskötare...
 
Får man fråga hur länge du har jobbat som logoped? :) Har du jobbat med TAKK o liknande? Med barn? När det kommer till logopedin verkar det teoretiska vara jätteintressant, men det praktiska vet jag inte... Har läst några kurser i barns språkutveckling där vi kom in på kommunikationsstörningar & TAKK, och det skulle vara kul att jobba med sånt för barn då, men som du säger måste man gilla att jobba med människor med allt vad det innebär. För mig kan det gå upp o ner, men det gör det kanske för de flesta, så länge man gör sitt jobb o är engagerad ska det väl gå

Jag är inne på mitt femte år i yrket. Jobbar på mottagning med språk och talmotorik hos förskolebarn. Och med stamning och röst i alla åldrar. Handleder i och använder en del TAKK (och övrig AKK), är dock inte alls lika duktig på det som mina kollegor på habiliteringen t.ex.

Ingen är helt topp varje dag, varken vi eller dem vi träffar. Dalarna blir dock lättare att hantera om man kan bottna i att man faktiskt tycker om sina patienter. Är man nyfiken på människan framför sig och har en förmåga till social flexibilitet så har man väldigt, väldigt mycket på plats från början.
 
Åh spännande! Vilken inriktning valde du? Jobbar du ngt med djur eller lantbruk? Hur länge har du jobbat? Vad är dina nuvarande arbetsuppgifter?

Det var/är djursjukskötare som jag var inne på, den 3-åriga utbildningen😊 Men djurskötare verkar också jättekul + det är ett mer aktivt yrke (lyft, rengöring etc?). Jag hade sökt till det om det inte skulle vara svårt att få jobb, hört att det är hög konkurrens som djurskötare...
Jag gick Husdjursinriktningen och har jobbat med djurskydd, som försökstekniker (beteendestudier mest), och som rådgivare och lite annat smått och gott. Många av mina kursare är rådgivare också, andra jobbar på myndigheter, vissa forskar, jobbar som säljare och några har numera egna lantbruk som de driver själva. Det som är roligt med agronom (och med lantmästare) är att man kan jobba med många olika inriktningar och alla möjliga djurslag. Jag träffar djur så ofta jag vill i mitt jobb och skulle kunna jobba på gård om jag ville också. Det är absolut det bästa jag gjort!

Djursjukskötare jobbar ju oftast på kliniker medan djurskötare jobbar på gård eller i häststall t ex. (oftast alltså)
 
Jag är logoped och har varit yrkesverksam i drygt 15 år, framför allt inom barn med sen språkutveckling, men även utredningar av läsning, skrivning i alla åldrar och språk och i viss mån selektiv mutism och röstbesvär. Utbildningen är bred och en får mycket glimtar av inblick i många områden. Det är dock inte alls ovanligt att kanske ha haft sammanlagt 5 hp och 20 praktiktimmar under utbildningen inom just det område en sedan blir verksam inom. Det går lätt att helt byta arbetsuppgifter utan att plugga vidare. Takk kan vara en stor del i arbetet också om du arbetar i språkförskola (skitkul tycker jag, långvarig kontakt med få barn och tvärprofessionellt samarbete med pedagoger och andra), eller tex håller takk-utbildningar för föräldrar som mottagningslogoped. På min tid (vojne!) hade väldigt stor andel av utbildningen obligatorisk närvaro som "examinationsform" vilket var hårresande för mig som är van att inhalera litteratur och sköta mig själv rätt mycket. Arbetssituationen/-belastning ser ganska olika ut på olika håll i landet, men det är inte ovanligt att hög arbetsbelastning upplevs kompromettera kvaliteten i arbetet och den arbetsmiljörelaterade hälsan. Obefintlig löneutveckling. Jag trivs toppen. Förr i tiden brukade jag säga att mitt jobb var lika delar lektant och språkdetektiv. Det är väldigt roligt att utveckla sin förmåga att göra själva mötena meningsfulla för patienterna oberoende av allt annat runt omkring. Och det går helt klart att göra ett bra arbete utan att ständigt vara 100% engagerad och i form, men visst hjälper det rejält mycket att uppskatta människomöten.
 
Stort tack till alla som tog er tid att svara 🙏 är verkligen jättetacksam! Återstår att se om det blir logopedprogrammet eller husdjursagronomprogrammet hösten 2023...svårt beslut, men oavsett kommer det bli en lärorik studietid o leda till väldigt intressanta o givande jobb
 
Då är agronom ett alternativ om du vill jobba i den branschen :) Det bästa beslutet jag någonsin tagit var att söka till agronomutbildningen :banana:
Sedan undrar jag om det är djurskötare eller djursjukskötare du vill jobba som? Det är ju ganska stor skillnad på de yrkena.
Älskar också att vara agronom!
 
Jag är logoped och har varit yrkesverksam i drygt 15 år, …Obefintlig löneutveckling.
@VeligPluggis Se till kolla upp lönenivåerna på båda dina tilltänkta karriärsval. Man kan välja ett yrke som kräver högskoleutbildning och ändå har låg lön, om man brinner för yrket. Men då är det bra om man gör ett medvetet val så man inte blir överraskad när man har börjat utbildning och inser vilken lönenivå som är aktuell.

En logoped tjänar i genomsnitt 33 600 kr enligt SCB.
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 404
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb ...Jag har vimsat mellan utbildningar under större delen av mitt liv kan man säga, läste naturvetenskap och hästhållning och hade...
Svar
6
· Visningar
2 018
Senast: LovingLife
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 178
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp