Logopedprogrammet? Djursjukskötarprogrammet?

VeligPluggis

Trådstartare
Finns det några logopeder respektive djursjukskötare här som kan berätta lite om sina yrken? För-/nackdelar? Var utbildningen och jobbet så som ni förväntat er? Har ni ångrat utbildningsvalet? Någon som skolat om sig och varför?
Velar mellan dessa två utbildningar... Som djursjukskötare skulle jag vilja jobba med lantbruksdjur (grisar, kor, får, getter), men verkar som att jobben finns på djursjukhus/-kliniker där man har hand om sällskapsdjur...? Mest hund katt + häst?
 
Jag jobbar som logoped och trivs utmärkt. Visste i princip ingenting alls om jobbet när jag började plugga så några förväntningar hade jag inte. Det är en relativt ny profession som expanderar kraftigt. Vi finns just nu inom sjukvård (öppen- och slutenvård), habilitering, psykiatri, skola/kommun och primärvård. De allra flesta jobbar med kommunikationsstörningar av något slag, sen har vi även kompetens inom sväljning och dyskalkyli (räknesvårigheter). Fältet är tvärvetenskapligt: psykologi, lingvistik och medicin. Det är ett självständigt yrke och ofta med spindel i nätet-funktion. Det viktigaste är att man gillar att jobba med människor - med allt vad det innebär. Löneutvecklingen är sådär i bästa fall och dålig i normalfallet.
 
Finns det några logopeder respektive djursjukskötare här som kan berätta lite om sina yrken? För-/nackdelar? Var utbildningen och jobbet så som ni förväntat er? Har ni ångrat utbildningsvalet? Någon som skolat om sig och varför?
Velar mellan dessa två utbildningar... Som djursjukskötare skulle jag vilja jobba med lantbruksdjur (grisar, kor, får, getter), men verkar som att jobben finns på djursjukhus/-kliniker där man har hand om sällskapsdjur...? Mest hund katt + häst?