Lön som Hästskötare

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Peyton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 179
  • Visningar Visningar 21 282
Sv: Lön som Hästskötare

läs alla mina inlägg så ser du att det inte är så jag tycker :)

*orkar inte skriva om allt igen å tror du läste första å svarade på*

:)

Fast det verkar ändå inte riktigt som om du förstår problemet när du jämför med t ex anställda inom vården? Visserligen är vårdjobb sorgligt underbetalda, med tanke på vad man utför, MEN det handlar ändå om vita, avtalsenliga löner och reglerad arbetstid. Det är ju det man vänder sig mot inte i princip finns inom hästskötarbranchen, inte det att det överlag inte är något direkt välbetalt jobb.

ok... orkar inte bråka/tjaffsa...
kan du inte bara läsa å försöka förstå vad jag skriver... speciellt de senaste inläggen, där tycker jag att jag skrev rätt tydligtg var jag står.. känns som att jag bara skriver samma sak hela tiden tillslut :(

inget illa asså... :o

Kirre

Vem säger att arbetsgivaren ska veta, innan man anställer att den personen passar????

Är inte andra människor bra att fråga då, men om man blir lurad som jag av facket. Vart vänder man sig då?

Det var den första jag skulle anställa, genom arbetsförmedlingen och jag ville göra det på rätt sätt, o fick ett helvete i tre år!! Jag gick igenom en hel bibba med ansökningar. O drog nitlotten. Då hade jag en lång betänketid o var väldigt noggrann.

Vem säger att tre/sex månaders anställning säger hur personen är i slutändan!!

Det finns många som inte ska finnas inom denna branschen som fördärvar. Så skyll inte enbart på arbetsgivaren.

Jag gav henne en lön som låg runt 15.000:-/månaden med semester ersättning övertid om det var så, betalade in till hennes pension. Samt avgifterna till facket. Det är nu fem år sedan.

Men där brände hon en bra arbetsplats. Jag anställer inte så igen!!

Hur gör alla andra arbetsplatser och arbetsgivare då?

Det här fenomenet kan ju inte vara unikt för hästjobb, eller? Självklart ligger mycket hos arbetsgivaren att kunna se och avgöra vad man är ute efter. Jag kan väl inte låta bli att söka ett jobb för att jag TROR att jag kanske inte passar. Ser jag till mig själv skulle jag inte kunna söka ett jobb i så fall då jag inte tror att jag kan något alls.

Har man som arbetsgivare inte sett om den anställde kan utföra de uppgifter jobbet inbegriper, tex rida in en unghäst, på 3-6 mån då har arbetstagaren inte blivit erbjuden de arbetsuppgifterna. Det lär ju visa sig vid första tillfället menar jag om man kan det man säger sig kunna om du sätter en unghäst i händerna på den anställde. Gör det första dagen, vid intervjun kanske?

En tanke: Undrar vad som hänt om alla hästskötare i hela Sverige strejkade i 2 veckor... :devil:

Jag tycker att alla hästskötare borde sluta jobba svart och rapportera sina arbetsgivare till SKV. Då skulle vi successivt få en utrensning och en statushöjning av yrket.

Kan man inte betala en laglig lön för arbetet så kan man banne mig göra arbetet själv eller låta bli.

Ett stort problem är konkurrensen, stall A ligger två kilometer från stall B i samma område. Om stall A anställer två hästskötare vitt och med lön och försäkringar enligt avtal, och stall B anställer två svartjobbare, så slutar det med att stall B kan erbjuda ett mycket lägre pris ut. Dessutom ofta utan moms pålagd, för att inte behöva göra någon bokföring alls... Jo, förresten inköpen brukar man se till att dra av ändå :mad: :mad:

Sånt gör mig upprörd, men i MÅNGA fall väljer hästägarna det kriminella stallet. Där har vi ett stort problem, för många hästägare är det ACCEPTERAT att anlita organiserat kriminella utförare på marknaden. Så länge det är på det viset, måste vi alla ta vårt ansvar och ändra på det, annars kommer alla inom hästskötaryrket få fortsatta slaveriet på odrägliga villkor!

Provanställning i 6 månader är accepterat av de flesta fackförbund, för att utvärdera. Då krävs inte ens att man motiverar varför vederbörande inte får fortsätta. God sed är dock att man informerar i god tid, men inte ens det är ett "krav".

Man kan också tänka sig att erbjuda visstidsanställningar, men för att locka den duktiga personalen så klingar tillsvidare bäst.

men om du tackar ja till ett sådant jobb så visar det ju vilket värde DU sätter på dig själv??!!

blir man sexuellt utnyttjad - polisanmäl
blir man orättvist behandlad - säg upp

du gör ju minst lika fel som tackar JA till ett svartjobb...

men dum å naiv så är det väl så...
skaffa utb. å bra jobb å ha egen häst på egna vilkor...

(obs, inte riktat till dig personligen, utan allmänt till de som tackar ja till sånt)

om det nu är så mkt bättre i europa så är det väl bara å jobba där istället? då lär man ju få språket som en bonus dessutom...
tid att träffa vänner/familj verkar man ju ändå inte ha i swe, å då spelar det ju ingen roll VAR man jobbar...

Problemet är väl att man inte kan spå i framtiden och att det också finns vita jobb som är minst lika illa.
"Mitt" jobb var ju vitt även om lönen inte var hög för det.

Efter 3 veckor på jobbet hade jag sagt upp mig för att jag inte riktigt trivdes. När jag började där hade jag gjort klart för arbetsgivarna att jag INTE var kunnig nog att ta mig an problemhästar eller rida in unghästar. Inte för att jag inte kan men för att jag inte vill utsätta mig för riskerna. Ändå hade jag lyckats trilla av kanske 6 gånger och stukat tummen rejält en gång på bara dessa tre veckor. Då fick jag en uppsägningstid på ca tre veckor till.
Dagen efter skulle jag rida en ponny som är jättesnäll i ridhuset men blir riktigt dryg på uteritter. Och eftersom vi dittills alltid ridit två och två med den ponnyn så kände jag att det var att ta vatten över huvudet att försöka rida ut på den själv så jag bad arbetsgivarna lägga om schemat så vi red ut tillsammans eftersom den andra tjejen ändå hade en häst mindre än mig att motionera den dagen. Men neeeej det gick inte för den ponnyn var så snäll så.
Jag kom ett par hundra meter från gården sen satte ponnyn av i fullt sken hemåt. Jag kände att det inte fanns en chans i världen att sakta av den så jag hoppade av på en sandhög men råkade landa med ryggen på ett järnrör. Jag blev chockad och hade j*vligt ont vilket dom andra märkte och sa att jag skulle gå och lägga mig så skulle dom ta över.
Nästa dag fick jag skit för att hästarna inte fått sinkvällsfodrig trots att det var dom som beordrat mig att gå och lägga mig. :crazy: Så fick jag "sparken" och fick sluta samma dag. När jag bad om skjuts till busshållsplatsen eller tågstationen för att kunna åka hem så lät det: "hur KAN du be oss om något sånt när du har svikit vårt förtroende så?!" Så jag fick pröjsa taxi till tågstationen och sen ta mig hem på eget bevåg. Jävligt ansvarslöst måste jag säga, att inte ens se till att jag tar mig till sjukhuset när jag fått ett rejält slag i ryggen. Visserligen visade det sig bara vara en rejält stukad höftled men det visste man ju inte förrän i efterhand.

Dessa arbetsgivare hade sparkat 2 personer under dom 3-4 veckor jag jobbade där. Anledningarna var att en person hade genat genom en annan anställds rum till matsalen och dom trodde att han rotade runt eller hade stulit något. Den andra hade gett en häst betfor istället för kraftfoder vilket visserligen var väldigt illa men lätt hänt med tanke på att det var i pelletsform och tunnorna inte var märkta. Det borde ju vara arbetsgivarens uppgift att se till att dom anställda vet vad som finns vart (hon hade bara jobbat där ett par dagar). Sen kunde en av arbetsgivarna få arga utbrott om det inte såg tillräckligt prydligt ut eller om han hade en dålig dag.

Detta hade man inte kunnat förutspå, bara om man kollar upp arbetsgivaren noga innan men det kan vara svårt när det ligger långt bort, som i mitt fall 70 mil bort.

tid att träffa vänner/familj verkar man ju ändå inte ha i swe

Ehh..? men snälla? vad grundar du det på eller?? Relevant eller inte?

Jag jobbade som hästskötare till och från i 6 år. Ingenting jag ångrar, har haft grymt bra nytta av den erfarenheten! Men det är psykiskt jobbigt i längden att inte få en skälig lön, utan att i stället bli utnyttjad ekonomiskt trots att man ställer upp i ur och skur och på dygnets alla timmar, åker Europa runt(i mitt fall) för att hela tiden ställa upp till 110%. Det knäckte mig till slut. När jag hade sagt upp mig tog det flera veckor innan min kropp orkade göra något mer ansträngande, och bara blotta tanken på att gå tillbaka till jobbet gjorde mig yr. Men visst du har rätt i att det är lika mycket mitt fel som tog ett svartjobb.

MEN VAKNA!! VEM UTNYTTJAR EN ANNAN MÄNNISKA SÅ TILL DEN MILDA GRAD ATT DEN TILL SLUT BARA INTE ORKAR NÅGOT MER... ???!! :eek:

Gah!! Var bara tvungen vara lite aggro :devil: .

Men som sagt det är lika mycket mitt fel...............

Jag var bara tvungen att skriva av mig... hoppas att hästskötare blir mer uppskattade i framtiden...
Till er alla "underbetalda" hästskötare/praktikanter:
Att ni orkar med.
En tanke: Undrar vad som hänt om alla hästskötare i hela Sverige strejkade i 2 veckor...
Problemet ligger mer på arbetstagarna detta fallet, dvs att så länge folk ställer upp och tar anställning på dessa villkor dvs kost, logi och fickpengar så kommer arbetsgivarna fortsätta att erbjuda dessa svarta så kallade arbeten som varken ger försäkring, sjuklön, pension eller arbetstrygghet.

Problemet ligger mer på arbetstagarna detta fallet, dvs att så länge folk ställer upp och tar anställning på dessa villkor dvs kost, logi och fickpengar så kommer arbetsgivarna fortsätta att erbjuda dessa svarta så kallade arbeten som varken ger försäkring, sjuklön, pension eller arbetstrygghet.

Det är en för enkel bild!

Varför väljer arbetsgivarna att begå ekobrott istället för att vara seriösa? Det kan ju inte vara enbart arbetstagarnas fel utan måste också tyda på att:

1. Det är för låga straffsatser för svartjobb alternativt för lätt att komma undan.
2. Man saknar grundläggande företagskunskaper.
3. Man medvetet missförstår ordet "praktik"

Hur gör alla andra arbetsplatser och arbetsgivare då?

Det här fenomenet kan ju inte vara unikt för hästjobb, eller? Självklart ligger mycket hos arbetsgivaren att kunna se och avgöra vad man är ute efter. Jag kan väl inte låta bli att söka ett jobb för att jag TROR att jag kanske inte passar. Ser jag till mig själv skulle jag inte kunna söka ett jobb i så fall då jag inte tror att jag kan något alls.

Har man som arbetsgivare inte sett om den anställde kan utföra de uppgifter jobbet inbegriper, tex rida in en unghäst, på 3-6 mån då har arbetstagaren inte blivit erbjuden de arbetsuppgifterna. Det lär ju visa sig vid första tillfället menar jag om man kan det man säger sig kunna om du sätter en unghäst i händerna på den anställde. Gör det första dagen, vid intervjun kanske?

Man kan inte "se" vad en annan människa går för. Det visar sig som sagt när det gäller.

Det stod utförligt i min annons vad jag krävde för arbetsutförande.

När vi hade mbl förhandling första ggn. kröp det fram att det inte fanns dokumenterat vad hon hade för utbildning, vilket hon hade undanhållit för mig...!!! Hon lurade mig helt enkelt, hur skulle jag kunna se det?

Tom fackgubbarna fattade att hon låg risigt till, men de var där för att "skydda" henne. Det var därför de inte drog anmälan införarbetsdomstolen vidare!! Så går det till i stora världen.

Andra arbetsplatser är i regel större, där finns fler som kan göra jobbet när det fattas en. I mitt fall var det jag själv, korkade jag som ville utöka min verksamhet.

Som sagt allt är inte vitt o svart. Kom inte med en massa påhopp att jag inte gjorde ditten eller datten! Söker man ett jobb ska man väl klara av det eller!!

Jo, jag kunde säga upp henne om hon fick gå hem direkt med full lön i en månad.

Det var det jag satte mig emot, för hon hade inte varit shysst mot mig! Man gör inte så.

Ville hon var ledig fick hon vara det, jag drog inte av frånvaron från lönen, det skulle hon jobba igen ngn helg eller så lovade hon. Men det fick jag se i stjärnorna efter.

Jag kunde inte jobba ihop till både hennes o min lön själv en hel månad!!

Sen hör det till saken att jag kunde inte anställa någon ny förrän efter 9 månader, för hon hade förtur på platsen efter kommunals avtal!!!

Uj, uj, vad säger man om det då:eek:

Ehh..? men snälla? vad grundar du det på eller?? Relevant eller inte?

Jag jobbade som hästskötare till och från i 6 år. Ingenting jag ångrar, har haft grymt bra nytta av den erfarenheten! Men det är psykiskt jobbigt i längden att inte få en skälig lön, utan att i stället bli utnyttjad ekonomiskt trots att man ställer upp i ur och skur och på dygnets alla timmar, åker Europa runt(i mitt fall) för att hela tiden ställa upp till 110%. Det knäckte mig till slut. När jag hade sagt upp mig tog det flera veckor innan min kropp orkade göra något mer ansträngande, och bara blotta tanken på att gå tillbaka till jobbet gjorde mig yr. Men visst du har rätt i att det är lika mycket mitt fel som tog ett svartjobb.

MEN VAKNA!! VEM UTNYTTJAR EN ANNAN MÄNNISKA SÅ TILL DEN MILDA GRAD ATT DEN TILL SLUT BARA INTE ORKAR NÅGOT MER... ???!! :eek:

Gah!! Var bara tvungen vara lite aggro :devil: .

Men som sagt det är lika mycket mitt fel...............

för det första vet jag inte varför du citerade den meningen?
var det för att den var sann eller blev du irriterad på att jag sa så?!
det var någon som sa att man jobbar så många timmar, å då svarade jag att då kan det ju inte spela nån roll VAR man jobbar eftersom man ändå inte har fritid typ... :)

hästskötare är inte det enda jobbet man kan gå in i väggen psykiskt/fysiskt av... men jag förstår att det inte är lätt att jobba så hårt å fara runt på resor å massa annat i huvudet samtidigt! men som sagt, inte unikt...

hur mkt tid har en "vanlig" hästmänniska över lixom??
jag har två jobb + häst + pluggar hästmassör... = ingen tid över...
vänner e typ ett skämt att träffa "vilken helg i april kan du äta middag?".. å sen blir svaret typ "kan vi ses i maj, för då kan jag se till att inte boka in jobb"... sen visar det sig alltid att kompis jobbar i maj ;) typ...

Det är en för enkel bild!

Varför väljer arbetsgivarna att begå ekobrott istället för att vara seriösa? Det kan ju inte vara enbart arbetstagarnas fel utan måste också tyda på att:

1. Det är för låga straffsatser för svartjobb alternativt för lätt att komma undan.
2. Man saknar grundläggande företagskunskaper.
3. Man medvetet missförstår ordet "praktik"

Det startas kanske för många företag som egentligen är dömda att misslyckas. Genom att använda sig av slavlöner så kanske man ändå lyckas hålla sig flytande.

Jag vill inte heller bråka, men tycker inte det verkar som du riktigt har greppat läget när du jämför med t ex sjuksköterskor?

AKO - inte arg :)

Det är jättetråkigt att du fick en dålig hästskötare, men dra inte alla över en kam, och snälla, snälla, fortsätt betala vit och avtalsenlig lön! Branchen behöver sådana föredömen som du varit!

Visst finns det av uppenbara orsaker mer pengar i travsporten än i ridsporten (fast om man tittar på vissa av ridsportens arrangemang så kan man ibland få för sig att det är tvärtom) Men travet är sveriges största hästarbetsgivare. Och om man vill jobba som hästskötare så är det nog inte fel att söka jobb i ett travstall och om man får jobb skaffa sig en grundkunskap om hästar som finns i få ridstall. För att senare söka sig vidare till den disciplin som man tycker är mest intressant. Med erfarenhet så är det lättare att löneförhandla.

Historier som den om Vibbe är alltid trevliga och till viss del en drivkraft ffa. hos landets travamatörer. Men man ska komma ihåg att det är bara cirka 13% av landets travare som försörjer sig och hos den allra största gruppen av aktiva inom travet (amatörerna) så är det lååångt mellan vinsterna och det är till sist intresset och närheten till hästen som driver de flesta precis som inom ridsporten.

hästskötare är inte det enda jobbet man kan gå in i väggen psykiskt/fysiskt av... men jag förstår att det inte är lätt att jobba så hårt å fara runt på resor å massa annat i huvudet samtidigt! men som sagt, inte unikt...

Eh, nej. Men det måste vara en supermänniska för att inte gå i väggen av det, eller en ovanligt slapp arbetsplats. De "riktiga" hästskötarjobben, på kommunala ridskolor t ex där det är vanliga 40 timmar i veckan- arbetstider är det förmodligen mindre risk att man går i väggen än ett snittet för vanliga jobb, men jobbar man det dubbla är det konstigt om man INTE blir utbränd. Tänk på att man ofta bara har en rast på 12 timmar eller att man jobbar hela tiden man inte sover eller äter (för min del fick jag ca en timme per dag ledig som man spenderade att ligga däckad i soffan och titta på tv innan man skulle ut till stallet och kvällsfodra).

hur mkt tid har en "vanlig" hästmänniska över lixom??
jag har två jobb + häst + pluggar hästmassör... = ingen tid över...
vänner e typ ett skämt att träffa "vilken helg i april kan du äta middag?".. å sen blir svaret typ "kan vi ses i maj, för då kan jag se till att inte boka in jobb"... sen visar det sig alltid att kompis jobbar i maj ;) typ...

Det där har du själv valt, och du har ändå en del egen tid när du hinner plugga till hästmassör och ha egen häst. Det anser jag personligen vara "egen" tid eftersom det snarare är fritidsintressen och ett eget val hur mycket tid man ska lägga ner på det än jobb.
När man kom hem ifrån hästskötarjobbet (som jag ju ändå bara jobbat 3-4 veckor på) fick jag otroligt dåligt samvete och blev rastlös och stressad av att inte göra något. Det tog minst en veckas "göra ingenting" innan man blev någorlunda normal igen. Det kändes alltid som att det var något man borde göra och att man inte "fick" sitta och ta det lugnt 5 minuter.
Om jag blev så efter knappt en månad kan jag bara föreställa mig hur det skulle bli efter ett par år.

Jag förstår hur du tänker, som vanlig hästägare med heltidsjobb har man inte heller mycket tid och ork över. Men då är hästarna en hobby, inte ett jobb där man följer någons order, däri ligger den stora skillnaden. När man inte ens orkar eller har tid att ha egen häst för att man måste sköta andras hästar då är det inte en hobby längre.

Jag vill inte heller bråka, men tycker inte det verkar som du riktigt har greppat läget när du jämför med t ex sjuksköterskor?

AKO - inte arg :)

bra! :D

nä med det ville jag påängera att det finns många yrkesgrupper som är viktiga å underskattade med dålig lön för mycket slit... :o

Liknande trådar

Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med... 2
Svar
36
· Visningar
3 256
Senast: Tranan
·
N
Ekonomi & Juridik Jag tar tacksamt emot ALLA typer av tips och hjälp ang lön enligt kollektivavtal för hästskötare. Vad ligger lönerna på? Det har ju...
Svar
3
· Visningar
2 029
L
Hästmänniskan Jag är utbildad hästskötare och kollar ständigt vad det finns för jobb men börjar nästan ge upp. Hur tror dem att man ska kunna överleva... 2
Svar
32
· Visningar
8 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?

Hästrelaterat

Tillbaka