Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det verkar ändå inte riktigt som om du förstår problemet när du jämför med t ex anställda inom vården? Visserligen är vårdjobb sorgligt underbetalda, med tanke på vad man utför, MEN det handlar ändå om vita, avtalsenliga löner och reglerad arbetstid. Det är ju det man vänder sig mot inte i princip finns inom hästskötarbranchen, inte det att det överlag inte är något direkt välbetalt jobb.
En tanke: Undrar vad som hänt om alla hästskötare i hela Sverige strejkade i 2 veckor...![]()
men om du tackar ja till ett sådant jobb så visar det ju vilket värde DU sätter på dig själv??!!
blir man sexuellt utnyttjad - polisanmäl
blir man orättvist behandlad - säg upp
du gör ju minst lika fel som tackar JA till ett svartjobb...
men dum å naiv så är det väl så...
skaffa utb. å bra jobb å ha egen häst på egna vilkor...
(obs, inte riktat till dig personligen, utan allmänt till de som tackar ja till sånt)
om det nu är så mkt bättre i europa så är det väl bara å jobba där istället? då lär man ju få språket som en bonus dessutom...
tid att träffa vänner/familj verkar man ju ändå inte ha i swe, å då spelar det ju ingen roll VAR man jobbar...
tid att träffa vänner/familj verkar man ju ändå inte ha i swe
Problemet ligger mer på arbetstagarna detta fallet, dvs att så länge folk ställer upp och tar anställning på dessa villkor dvs kost, logi och fickpengar så kommer arbetsgivarna fortsätta att erbjuda dessa svarta så kallade arbeten som varken ger försäkring, sjuklön, pension eller arbetstrygghet.Jag var bara tvungen att skriva av mig... hoppas att hästskötare blir mer uppskattade i framtiden...
Till er alla "underbetalda" hästskötare/praktikanter:
Att ni orkar med.
En tanke: Undrar vad som hänt om alla hästskötare i hela Sverige strejkade i 2 veckor...
Problemet ligger mer på arbetstagarna detta fallet, dvs att så länge folk ställer upp och tar anställning på dessa villkor dvs kost, logi och fickpengar så kommer arbetsgivarna fortsätta att erbjuda dessa svarta så kallade arbeten som varken ger försäkring, sjuklön, pension eller arbetstrygghet.
Hur gör alla andra arbetsplatser och arbetsgivare då?
Det här fenomenet kan ju inte vara unikt för hästjobb, eller? Självklart ligger mycket hos arbetsgivaren att kunna se och avgöra vad man är ute efter. Jag kan väl inte låta bli att söka ett jobb för att jag TROR att jag kanske inte passar. Ser jag till mig själv skulle jag inte kunna söka ett jobb i så fall då jag inte tror att jag kan något alls.
Har man som arbetsgivare inte sett om den anställde kan utföra de uppgifter jobbet inbegriper, tex rida in en unghäst, på 3-6 mån då har arbetstagaren inte blivit erbjuden de arbetsuppgifterna. Det lär ju visa sig vid första tillfället menar jag om man kan det man säger sig kunna om du sätter en unghäst i händerna på den anställde. Gör det första dagen, vid intervjun kanske?
Ehh..? men snälla? vad grundar du det på eller?? Relevant eller inte?
Jag jobbade som hästskötare till och från i 6 år. Ingenting jag ångrar, har haft grymt bra nytta av den erfarenheten! Men det är psykiskt jobbigt i längden att inte få en skälig lön, utan att i stället bli utnyttjad ekonomiskt trots att man ställer upp i ur och skur och på dygnets alla timmar, åker Europa runt(i mitt fall) för att hela tiden ställa upp till 110%. Det knäckte mig till slut. När jag hade sagt upp mig tog det flera veckor innan min kropp orkade göra något mer ansträngande, och bara blotta tanken på att gå tillbaka till jobbet gjorde mig yr. Men visst du har rätt i att det är lika mycket mitt fel som tog ett svartjobb.
MEN VAKNA!! VEM UTNYTTJAR EN ANNAN MÄNNISKA SÅ TILL DEN MILDA GRAD ATT DEN TILL SLUT BARA INTE ORKAR NÅGOT MER... ???!!![]()
Gah!! Var bara tvungen vara lite aggro.
Men som sagt det är lika mycket mitt fel...............
Det är en för enkel bild!
Varför väljer arbetsgivarna att begå ekobrott istället för att vara seriösa? Det kan ju inte vara enbart arbetstagarnas fel utan måste också tyda på att:
1. Det är för låga straffsatser för svartjobb alternativt för lätt att komma undan.
2. Man saknar grundläggande företagskunskaper.
3. Man medvetet missförstår ordet "praktik"
hästskötare är inte det enda jobbet man kan gå in i väggen psykiskt/fysiskt av... men jag förstår att det inte är lätt att jobba så hårt å fara runt på resor å massa annat i huvudet samtidigt! men som sagt, inte unikt...
hur mkt tid har en "vanlig" hästmänniska över lixom??
jag har två jobb + häst + pluggar hästmassör... = ingen tid över...
vänner e typ ett skämt att träffa "vilken helg i april kan du äta middag?".. å sen blir svaret typ "kan vi ses i maj, för då kan jag se till att inte boka in jobb"... sen visar det sig alltid att kompis jobbar i majtyp...
Jag vill inte heller bråka, men tycker inte det verkar som du riktigt har greppat läget när du jämför med t ex sjuksköterskor?
AKO - inte arg![]()