Longeings hjälp-Galoppfattning.

M

Millan_gulligast

Jag longerar min häst antingen löst elr i lina :) de går jätte bra båda två,vi gör varv buyten(vänd genom volten) och jätte fina halter.Men galopp fattningarna går inte!jag har provat att fatta galopp själv lixom(vilket man ska) men de fungarar inte.Jag har även provat att vifta lite med spöt bakom henne(absolut inte slå,nudda elr strässa) men de går inte.Ngra tips?
 
Sv: Longeings hjälp-Galoppfattning.

Som jag har förstått det ska du ha samma nivå på energin som du vill förmedla- även uppsuttet. Har hört det av en duktig o snygg:d man från US.:rofl:
 
Sv: Longeings hjälp-Galoppfattning.

röstkommando?


Vad jag förstår så håller du på med nh typ hempfling (eller hur det nu stavas).. Låter som det på ditt kroppsspråk i alla fall.

Och om honom och andra "sånna" vet jag inte men mitt tipps är röstkommando. Jag har "pussljud" som galoppkommando på min häst.

Lärs in typ såhär:

Longera i trav utan press. Gör pussljud. Galopperar inte hästen så snurra mer och mer med linan samtidigt som du gör kommandot tills hästen faller i galopp. Då blir du tyst och slutar snurra (dvs ta bort all press).

Jag föredrar att använda rep istället för pisk vid all typ av longering, men klart man kan vifta med en pisk också istället för snurra ett rep.

Till slut kommer hästen fatta galoppen när den enbart hör pussljudet och då kanske du kan föra över detta till ditt kroppsspårk. Att du fattar galopp samtidigt som du gör kommandot. Om och om igen tills hästen fattar. Sen kommer den fatta galoppen när du fattar den.. :)


Lycka till
 
Sv: Longeings hjälp-Galoppfattning.

tack :) jo jag använder ju vanliga röst komandon oxå:) som smackning och "klickning" ;) men tack!
 
Sv: Longeings hjälp-Galoppfattning.

Hemligheten är att ha ett kommando för varje sak. Vet många som blandar olika kommandon och gör samma kommando för stanna som för galopp eller öka som för att påkalla uppmärksamhet... Detta brukar resultera i att kommandona tappar all effekt och hästen skiter i dom.

Jag har

whoo = stopp
prrr = skritt (använder mest från trav och galopp när jag vill skritta. från halt till skritt behöver jag inga kommando då det fungerar med enbart "tanke", kroppsspråk och rörelser.
ssss = trav
pussljud = galopp


Men så kanske du också har =)
 
Sv: Longeings hjälp-Galoppfattning.

okej,jag använder ju mkt kroppspråk..

Men ung. såhär:
Skritt:Börjar gå på min egen volt.ev.klick ljud.
Trav:Börjar trava,tar ett steg mot Millans bak,ev.smackar lite.
Galopp:Börjar galopera.går mot hennes bak och puss ljud..
Halt:gör en "knyck" med beckendet,ev.säger proo elr halt.
 
Sv: Longeings hjälp-Galoppfattning.

okej,jag använder ju mkt kroppspråk..

Men ung. såhär:
Skritt:Börjar gå på min egen volt.ev.klick ljud.
Trav:Börjar trava,tar ett steg mot Millans bak,ev.smackar lite.
Galopp:Börjar galopera.går mot hennes bak och puss ljud..
Halt:gör en "knyck" med beckendet,ev.säger proo elr halt.

Varför en sådan kombination av hjälper för varje kommando?
Låter som det kan bli oklart för hästen och onödigt komplicerat för dig..

Apropå galoppfattningen kan ett sätt som gör det enklare för hästen vara att använda sig av ett litet hinder/cavaletti. Ofta faller det sig naturligt för hästen att fatta galopp över/efter hindret - passa då på att använda ditt kommando.
 
Sv: Longeings hjälp-Galoppfattning.

de är väl mitt eget val hur jag gör med min häst?:) och dessutom är de kropps språket,som hon förstår.
 
Sv: Longeings hjälp-Galoppfattning.

de är väl mitt eget val hur jag gör med min häst?:) och dessutom är de kropps språket,som hon förstår.

Absolut är det upp till dig och det var ingen kritik från min sida - bara ett försök till hjälp. Men - eftersom du nu har problem (hästen förstår ju uppenbarligen inte att du vill att hon ska galoppera) - så kanske det är tid för reflektion..?

Kroppsspråket använder vi ju hela tiden - varesig vi vill eller inte. Om man gör för mycket på en gång kan det hända att det blir otydligt. Min häst fattar galopp för höjd spöhand - ett tydligt tecken som liksom inte kan förvecklas med någonting annat. Tog mig 5 min att lära honom det (men då kunde han redan fatta för ordet "galopp").
 
Sv: Longeings hjälp-Galoppfattning.

Jag har

whoo = stopp
prrr = skritt (använder mest från trav och galopp när jag vill skritta. från halt till skritt behöver jag inga kommando då det fungerar med enbart "tanke", kroppsspråk och rörelser.
ssss = trav
pussljud = galopp

Bra komando, så gör jag också när jag longerar. :)


TS
: Har hon aldrig velat fatta galopp, elr. är det nåt som kommit på senare tid?
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 444
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 513
Senast: Exotizc
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 045
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp