Longering/tömkörning

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Magrinette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 969
M

Magrinette

Har hört olika synpunkter på dessa två alternativen.
Själv både longerar jag och tömkör mitt halvblod.
Anser ni att man kan galoppera under longering/tömkörning eller ska man hålla sig till skritt och trav.

Har fått höra att hästen inte har något stöd under longering/tömkörning så man hellre ska låta bli.

Vad gör ni?

Själv galopperar jag när jag tömkör min häst, enligt en tömkörstränare får dem stöd.

Sv: Longering/tömkörning

Jag löslongerar, longerar och tömkör min islandshäst i alla gångarter (utom pass....). Ibland vid longeringen sitter min dotter på (ca 25kg).

Jag anser faktiskt inte att hästen skall behöva stöd, utan att den skall klara att bära sig själv (särskilt om den inte har nåt på ryggen....). Min häst har ganska mycket tölt och pass i sig, vilket har gjort att det tagit lång tid för honom att hitta balansen och bärigheten i galoppen. Men här har både löslongering och longering på lina alt. tömkörning varit till MYCKET stor hjälp. I löslongeringen har han ju fått försöka hitta sin balans helt själv, utan vare sig linor, tömmar eller inspänning, och sedan har vi successivt gått över mot tömkörning i någorlunda korrekt form. Utan denna träning från marken, tror jag inte att min häst hade haft en så pass bra galopp under ryttare som han har idag.

Jag kan bara hålla med :bow: :bow:

Löslongerade min häst idag för första gången, gick förvånansvärt bra, dock lite explosiva utbrott :angel:

Eftersom att jag vill INTE att min häst (kallblodstravare) ska galoppera när hon körs i sulkyn så tömkör jag ej heller i galopp. Om jag använder longerlina så tränar vi alla gångarter, även galopp. Jag tror att hästen förknippar gjord/sele med trav och är det tillåtet att galoppera i gjord/sele så gör man lätt det när det är en vagn efter också. Däremot om du kör exv precisionskörning mm så är det ju galopp som ska användas med vagn. Så det mesta beror på vad du vill att hästen ska bli bra på.

Jag tömkör absolut i galopp. Hästen är lika bärig och taktmässig som under ryttare.

det är under longering som stödet blir ojämt om man inte har inspännig, för linan "sned belastar" inåt. en inspänning korrigerar detta något, men tömkörning är absolut överlägset. det blir inte mindre stöd eller sämre stöd än under ridning.

Jag använder mig av tk. nästan bara på unghästar eller efter konval. på rakt spår i skogen.Har då lätt att kunna rida dem eftersom jag lär hästen både ord, tygel- o skänkelhjälper.

Longerar med inspänning de få gånger som jag gör det.
Kan t o m samla dem.
Val. fattar galopp från skritt, sittandes(är jättesöt).

Har funderat på det där med snedbelsatning på longerlina och därför i princip enbart tömkört.

Har nu ett halvblodssto som inte tar stöd på linan som jag sett på andra hästar utan hon går med mycket slack (longering i grimma, utan pisk och med mycket kroppsspråk) i linan hela tiden.

hon går i balans och "lyfter" sig hela tiden korrekt från marken.

Är det fortfarande för mycket snedbelastning i innersidan? (tycker inte hon förböjer sig)

Jag anser att hästen skall gå likadant i longering med lina som i löslongering, dvs UTAN något som helst stöd på linan. Linan är så att säga bara där som säkerhet, om jag vill longera där det inte finns staket runt om, eller om annat gör att jag inte kan/vill ha hästen lös. Att ha dragkamp med hästen i longerlinan är jag absolut inte intresserad av, och håller fullständigt med om att med sträckt lina, blir det snedbelastning!

Precis.
Jag säger :-KOM, när jag vill att hästen ska minska volten.

Jag longerar och tömkör de hästar jag haft/har. Alla gångarter utan problem. Det är utmärkta alternativ för en varierad och rolig träning.

Man ska helst ha en longeringsvolt el. round pen (?) när man longerar eftersom den annars kan börja gå felställd, skjuta ut bogen el. liknande eller "lägga sig i handen" på instruktören. Jag longerar inte längre än 20-30 min eftersom det är krävande för hästen. Jag rider heller inte på volt länge utan vid fler tillfällen istället.

Tömkörning är ett bra sätt att jobba balancerat utan ryttare, där har man större påverkan på ställning m.m. viktigaste där är väl att man har kondition och kan följa med hästen på ett smidigt och bra sätt. Det gäller att inte bli hängandes i tömmen.

Många tror att longering bara handlar om att ha hästen i ett "snöre" och den ska springa runt, men det är så mycket mera. :idea:
Dessa sätt att jobba hästarna på är bra så länge den som utför det gör det på rätt sätt, annars så kan det faktiskt vara till mer skada, precis som vanlig ridning/körning/hantering är vid felaktig kunskap.

Har två frågor;
1. Jag hörde en som sa, att man kan dra linan genom den inre bettringen, och över nacken, och därifrån till den yttre bettringen.
Är det någon som har erfarenhet av det, och blir det mindre obalans i så fall?

2. Då ni tömkör i skogen, hur långt bakom går ni, och, går ni rakt bakom pållen? Tänkte prova i helgen...

Har alltid gått nära tills jag fick mitt stora sto.
Slog som 2-åring o igen som 5-åring efter en 7 mån. konv.

Har t o m galopperat o åkt som en vante efter.

cristobal skrev:
Har två frågor;
1. Jag hörde en som sa, att man kan dra linan genom den inre bettringen, och över nacken, och därifrån till den yttre bettringen.
Är det någon som har erfarenhet av det, och blir det mindre obalans i så fall?

Det blir en mer korrekt verkan i bettet, om man longerar i bettet och inte använder kapson. om du drar över nacken så verkar linan i bettringarna så att ett tag i linan drar bettringen "uppåt" istället för åt sidan eller neråt, som det gör om man fäster i ett delta eller bara genom bettringarna.

men stödet är det knappast ngn skillnad med, för att det ska utjämnas bör man ha en inspännings tygel som "håller" hästen lite på ytter.

axel skrev:
Val. fattar galopp från skritt, sittandes(är jättesöt).

Min också, han går på töm som han går när man rider uppsuttet, dvs jag kan gymnastisera honom genom tömkörningen på ett mycket likvärdigt sätt, fast då utan mig som klumpar honom från ryggen :D

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 781
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 639
Senast: Cs218
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 072
Senast: Badger
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 568
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur