Longering...

Tycker att longering i grimma är slöseri med tid och onödigt slit på hästens ben, den kan lika gärna få springa av sig lös istället.

Med longering vill man ju uppnå någonting, samtidigt som den lilla volten sliter för mycket på hästens ben för att kunna missbrukas för ofta, så longering för mig betyder kommandoträning, förbättrande av gångarter och muskulatur kombinerat med lydnad och kondition.

Longerlina, dressyrspö eller longerspö till hands (vid staketet ifall mer drivning behövs än vad som kan uppnås med enbart handen/linan), longergjord och någon form av inspänningstyglar, antingen laterala inspänningstyglar med gummiringar eller en chambon, alltid träns, longerdelta ibland.
 
löslongerar helst utan grimma eller nåt annat tjaffs.

annars blir det väl i grimma och lina :smirk:
 
Jag löslongerar alltid. Om det är en unghäst eller en annan häst som inte blivit löslongerad förrut så har jag den naken.

Annars är jag utrustad med ett hästhårs rep. Hästen har benskydd, repgrimma samt westernsadel eller en träningsgjord. Jag spänner in hästen i olika positioner så att den blir mjuk och lösgjord.
Vidare är jag utrustad med ett glatt humör och en förhoppning att jag lär mig något av varje häst jag möter. :banana:
 
Grimma, lina, spö och bommar.

Hon linlöps på order av veterinären och måste lära sig att slappna av själv i formen, inte tvingas ner, det ger inget ärligt formarbete.

För att locka fram henne så använder jag bommar som hon jobbar mkt bra över, sänker hals och höjer rygg, blir kanontjusig.

Sen så övar vi på att gå på större och mindre volter (som ex kan jag ta ner henne i alla gångarter på 4m volt utan större problem).

Hade det inte varit för veterinären hade jag inte linlöpt alls utan bara tömkört och busat av henne lös på ridbanan.

Nu har hon gått i lina ungefär två dagar i veckan.
 
Unghästen longeras alltid i kapson och inspänningar.Givetvis utrustad med strykkappor runt om. Äldre häst longerar jag med träns och chambon. Den är överlägsen när det gäller att stärka överlinjen och få hästen att arbeta i låg form. Benskydd även på den vuxna hästen. Att bara låta hästen springa runt utan att arbeta sliter bara och är inte att rekommendera.
 
Glömde tillägga att jag ALDRIG fäster linan direkt i bettet eller i ett longerdelta utan alltid genom bettringen-över nacken och fäster i yttersidans bettring. Longerar också på en doserad volt för att skona hästens ben.
 
Jag själv: Hjälm, handskar, bra skor. Pisk och longerlina.
Hästen: Benskydd runt om, sadel/gjord, träns och inspänningstyglar.

Jag tycker det är en viss skillnad på att longera som arbetsform och att bara rasta av hästen (vilket känns mer OK att göra utan inspänning och kanske i grimma).

Jag longerar ganska sälla eftersom jag tycker att det är tråkigt, jag tycker att det är svårt att påverka hästen på ett önskvärt sätt med avseende på arbetsform. Då tömkör jag hellre så man har koll även på yttersidan.
 
Longerade hingsten häromdagen för jag glömde ena linan (tömkör med longerlinor) hemma och hade inga ridkläder med mej. Han tycker det är enortm tråkigt så han longareas aldrig annars. Då fick han springa över bommar i olika höjder i traven, galoppera slapp han *ler* Då hade han ett träns med ett alldeles för tjock rakt gummibett och ingen nosgrimma (eftersom det var för tjockt). Ville nämligen inte råka dra honom i munnen med hans metallbett då han är väldigt känslig. Hade ett longerspö med mej oxå och han hade benskydd som vanligt (ro, boots fram)

Om min lilla tös nån gång ska longeras (tömkör typ bara, tycker longering är rättså meningslöst på henne) så har hon träns utan nosgrimma, chambon (funkar bäst på henne), höga benskydd ro och boots fram, gjord med padd o vojlock samt lina. Spö är ganska överflödigt...

Lonerar inte mer än 30 min och skulle absolut inte longera mer än en gång per vecka. Unghästar går bara några minuter för att lära sig bli longerade och bära sadel, sen brukar de mest ridas.
 
Träns, gummisnodd, tömkörningsgjord, lindor och longerlina. Försöker longera en gång var/varannan vecka. Håller på ca 20 minuter. Urban älskar att bli longerad och slappnar av, det är alternativ till jogginpass.
 
Kapson och lina när jag använder longeringen som dressyrarbete (böjning, framåt-nedåt sökning).
Löslongering när jag arbetar med longeringen som kommunikationsträning. Jag longerar aldrig som motionering. Använder aldrig inspänningstyglar, det gör mer skada än nytta om man inte är duktig på att använda dem rätt. Är man duktig tycker jag å andra sidan inte att man behöver dem. :smirk:
 

Liknande trådar

Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 863
Senast: Tossa90
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
983
Senast: Tossa90
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 167
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 230
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp