Vänder inåt vid longering

Bukefalos 30 år!

Arron

Trådstartare
Hej jag skulle behöva alla tips det finns o få
Har en 17årig valack som vid longering gärna vänder mot mig eller inte vill gå över huvud taget, har testat att gå med honom först eller köra på en mindre volt men funkar inte o reagerar inte på kommando eller spöt. Han är en häst som gärna tar det lugnt.

Några tipps?

På grund av sjukdom o smärta underlättar det lite att kunna longera hnm o då får jag också en möjlighet att se honom från sidan. Vi har i stallet både rund o vanlig paddock men han verkar inte vilja i varken eller även om jag bara ska rida i vanliga paddocken. Han har kunnat bli longerad förut.

Fattar! Hjälper det att ha honom lös? Eller annars testa någon enkel variant av omvänd rundkorall, test lägg ut en ring av bommar i den vanliga paddocken.

Men om hästen tidigare gått att longera och nu inte vill så beror det ju tyvärr på något. Antingen att något inte känns bra i kroppen längre (måste inte vara direkt kopplat till longering men vid longering har han hittat ett sätt att undvika det obekväma/onda). Eller så har det helt enkelt för litet positivt värde för honom för att han ska vilja ställa upp som förr. Men förstår behovet av att kunna göra det i din situation!

Se till att du är bakom sadelgjordsläget och driver. Och att du verkligen menar det, med ditt kroppsspråk. Ta hjälp av någon specifikt för att lära dig, inte för att lära hästen :).

Och i början är det mycket lättare att ha hästen lös medans du utforskar vart "drivläget" är och hur hästen reagerar på din kropp. Lägg inte till ett snöre innan ni båda fattat grejen.

Jag gillade att longera när jag hade stall.
Unghästarna började jag med i skritt på pyttevolt runt mig. Ökade cirkeln och lärde in halt och gå. Korta bitar av trav när cirkeln utökats. Och alltid longerspö så hästen, linan och spöet bildade en triangel.

Mycket tempoväxlingar Inte en massa nötande i trav. De flesta hästar tröttnar ur. Halter och igångsättningar.
En av de jag tävlade med älskade att longeras när det blev lite svårare. Som halva varvet i kort trav, halva i kort galopp. Blandat med halter.

Nu skriver ts att det är en lugn häst, annars är min erfarenhet att det bara blir bökigare med tömkörning om man inte är duktig när hästen börjar vända upp.
Inte alls min erfarenhet. Tömkörning blir ju mer som ridning från marken och man kan jobba kontrollerat på ett helt annat sätt. Men om longering funkar och man gillar det, så kör vidare med det.

Var säker på att du verkligen är tydlig i dina kommandon, vissa hästar är verkligen känsliga för att man driver med kroppspråket och inte bara pisk/röst. Be någon annan som är van att longera testa först, och se ifall de blir skillnad. Annars hade jag gjort som de andra tar upp, löslongera, "lek" med hästen så ni hittar drivet tillsammans. Alla hästar uppskattar oftast att bli löslongerade mer än att longeras i lina.

Var säker på att du verkligen är tydlig i dina kommandon, vissa hästar är verkligen känsliga för att man driver med kroppspråket och inte bara pisk/röst. Be någon annan som är van att longera testa först, och se ifall de blir skillnad. Annars hade jag gjort som de andra tar upp, löslongera, "lek" med hästen så ni hittar drivet tillsammans. Alla hästar uppskattar oftast att bli löslongerade mer än att longeras i lina.
Med tillägget att tänka på säkerheten vid löslongering. Hjälm på och håll avstånd!

Liknande trådar

• Träning, råd
  • Min häst har börjat stegra vid uteritt
  • Lära kattunge klösa?
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat