S

_Sucy_

Hur länge longerar ni?
Ersätter ni longeringen med ridningen nångång?
Hur många varv låter ni hästen springa och göra samma sak?

*såg nyss på hästliv :p*
 
haha antog att du sett hästliv! :D
Urban tycker om att longeras och jag gör det ca: 15-20 minuter fast på en större volt än vad dom i programmet hade och låter honom lulla på och hitta takt o form själv, ibland har jag inspänning på honom men den är inte väldigt spänd. kör det en gång varannan vecka ungefär om jag känner mig risig och/eller har båda hästarna.
 
Jag longerar aldrig, ska de arbetas utan ryttare så tycker jag nog att tömkörningen är överlägsen :)
 
Longerar ibland, men tömkör destå oftare. Blir max 30 minuter/gång o ja, jag kan ersätta ridningen med tömkörning/longering. :)
Märker på min pålla att hon uppskattar tömkörning mer än longering. För då är det full sprutt o hon jobbar på bra. På sistnämnda är hon oftast seg...
 
10 -15 min .
träns (me rakt bett) lr grimma , longerdelta o longerlina .
 
Jag longerar Ytterst sällan, i princip aldrig. Har longerat vinafina fyra gånger sen jag fick henne i januari. 1 gång när hon kändes ofräsch och jag ville kolla på böjt spår. En månad senare för att vet. ville se henne på böjt spår och sen två gånger till - båda gångerna på kliniken. Nästa gång det sker är om 1½ vecka. Återigen på kliniken :D

Jag har helt och hållet gått över till tömkörning/tömlongering. Min tränare har helt enkelt lärt mig från grunden (hon har 15 års erfarenhet), och det har gett Mycket bra resultat! Tränar 20-25 minuter i paddocken varje gång, lagom är bäst :).
 
Jag löslongerar kanske 1-2 ggr i månaden. Ofta har jag ett hinder uppsatt och han får ta några språng över det. (hindret står utan en gång som vid löshoppning)

Jag tycker faktiskt om att longera. Anser dock att jag bygger upp en annan kontakt när jag har honom lös än med lina. Han är då mer uppmärksam på mig och vad jag vill. Ex han byter varv beroende på vart jag står, kliver jag framför bogpartiet så byter han, stannar när jag tar ut handen från kroppen osv.
 
Ca 5 - 10 min, & hur ofta - det går helt i perioder beroende på var jag & min häst står i förhållande till träning både på marken & under ryttare. Hur många varv i samma varv ? beror också på, för det mesta 1 kan bli både två & tre ibland också
 
Ca 15-25 minuter beroende på hur hästen är. Använder longeringen mest som lösgörande, så när hästen är loss slutar jag. Longering ersätter ridningen när jag vill ha ett lätt och lösgörande pass.

Jag longerar på volter av olika storlekar, samt på "ruter ess". Byter varv ungefär fyra gånger. Värmer alltså i båda varven, och "jobbar" i båda varven.

Berätta vad som sades i Hästliv!
 
Lite dubbla budskap i Hästliv. I programmet sa de att man bör ha ett delta när man longerar, när man sen läser på programmets sajt så står det att man tvärtom inte alls bör ha delta eftersom det kan ge fel signaler till hästen via bettet. Jag blev förvånad när jag såg programmet eftersom jag har alltid lärt mig att man inte longerar med delta av just den anledningen, nån annan som fått lära sig nåt annat? :confused: :confused:
 
nu longerar jag max 1 gång/mån(om ens det)
om det brukas för ofta så tror jag det sliter på hästen.
men de få gånger jag gör det ca 15-20 min byter varv ofta,lindad runt om.
mvh/Arabizar
 
Aldrig längre än 30 min.
Longerar när jag tycker att min häst behöver det arbetet. :D

Hästen får jobba när jag longerar = låter aldrig den bara springa runt, runt, för att jag ex inte ides rida den dan, och den får springa av sig på lina istället. :(

Då får han hellre vila... :smirk:
 
Man ska aldrig låta hästen göra samma sak mer än ett varv...
tex bara trava på i 2 varv.
alltså högst 1 varv ska man låta hästen göra samma sak.
 
Jag longerar ca 20 min varannan vecka, inte längre. Longerar då inspänd i skritt och trav, ökar och minskar takt plus volt! Det där med att inte göra samma sak mer än ett varv håller jag inte alls med om....det kan ju ta några varv innan hästen går rätt och då ger jag beröm, avbryter och ger nyt kommando. Jag linar ofta dagen efter ett hårt pass för att minska ev träningsvärk. Och så för att kolla att hon lyder på röstkommando!
 
Elton tycker inte om att longeras och jag är alldeles för dålig på att övertala honom att det kan vara kul.
Han tycker mycket bättre om att bli tömkörd, men även där är matte lite för lite utbildad så när tillfälle bjuds så får en kompis tömköra honom. Dock inträffar det alldeles för sällan. Skulle vilja ha ett tömkörningspass i veckan i stället för ett ridpass. Får ta och utbilda mig så vi kan göra så!
 
Du kan inte jämföra löslongering med vanlig longering för det är två helt olika saker. Alltså man har helt olika syften med longeringen. Löslongering stärker kontakten mellan häst och människa och den traditionella longeringen syftar till att stärka och bygga muskler. Många använder sig med framgång av båda modellerna. Det viktiga är att man själv är klar över vad olika träning har för syfte.
 
Har du funderat på vad du vill få ut av longeringen? Det är den första frågan du måste ställa. Longering är bra om det utförs korrekt. Jag använder chambon när jag longerar och tycker den suverän. Hästen får hjälp att sänka nacken så att rygg och bakdelsmuskulaturen arbetar. När hästen sänker nacken hänger chambonen lös. Detta är ju skillnad mot inspänningstyglar som verkar hela tiden, men chambonen verkar bara när hästen höjer nacken. (och därigenom inte använder sina bärande muskler). Det är ett bra sätt att variera träningen. Max 20 minuter håller jag på. Vill man istället öva kontakt med sin häst är löslongering ett alternativ.
Det bästa vid longering är att göra det på en doserad volt. Alltså inte helt plant underlag utan lite sluttande. Hästen måste då själv parera och balansera sig och det frestar inte på hästens ben lika mycket.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 051
Senast: Badger
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
945
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp