Jag longerar kanske 15-25 min/gång.
Japp. Kanske 1 gång per halvår.
Bytar varv ofta, longerar inte hela tiden utan varvar med lite "följa John" uppgifter.
 
Brukar longera 1-4 ggr/månad vanligen, beroende på om jag känner att hästen skulle ha något att tjäna på ett longeringspass i utbildningssyfte eller inte.
Blir aldrig mer än 30 minuters longering per gång dock.

Brukar skritta fram 5 minuter på varje hand, sen trav på varje hand, trav med inspänningar, öva på ökningar, minskningar, avsaktningar, igångsättningar, halter, byter hand ett par gånger, sen galopp på varje hand lite kort.
Trav utan inspänningar några varv och sen skritta av ordentligt, byter hand en gång och går skrittpromenad om det skulle behövas mer sen.
 
Jag longerar ca 1 gång varannan vecka med inspänning !
Han blir som en annan häst sen när jag sätter mig på honom!
 
Longerar och/eller tömkör ungefär en gång varannan vecka (istället för ridning). Ibland hoppar jag upp o skrittar av barbacka bara.....
Värmer upp o travar ner/skrittar av utan inspänning, men annars har jag det för att få henne att jobba "maximalt".
Jag håller på ung 20 min, byter varv några gånger under den tiden. Använder aldrig delta, då jag fått lära mig att det trycker bettet fel i munnen när du tar i linan. Oftast låter jag linan löpa genom den inre bettringen, över nacken på hästen o fäster linan i yttre bettringen. Då funkar hon bäst, lite "lugnande" o sänkande effekt oxå av nacken.
 
Jag löslogerar ibland, men det gills inte riktigt.
Longerar gör jag välldigt sällan, då är det mest om vi vill ha sitsträning. Men jag tömkör desstå mer. Kör/tömkör ca en gång veckan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 195
Senast: Lutten
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 278
Senast: Badger
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp