S

_Sucy_

från tv4's hemsida.



Häst förberedd för longering.


Longering behöver inte slita på hästen

Longering är liksom ridning och körning en konst som man måste lära sig. Och det fordras träning om man vill nå ett bra resultat.

Det varnas ibland för longering eftersom det det sägs slita på hästens ben. I detta fall finns det ingen skillnad mellan ridning, körning och longering. All slags träning som utförs rätt och med gott omdöme bygger upp hästen. Felaktigt utförd handling bryter ner. Därför är det lika viktigt att lära sig rätt teknik och förstå hur hästen fungerar när man longerar som när man rider.
Först när man lärt sig grunderna, har kontroll på hästen, linan och piskan samt kan motionslongera är det dags att börja arbeta hästen i linan. Till det krävs mycket träning, helst under skicklig handledning.

Longering är krävande och passet bör inte överstiga 30 minuter. För unghästar gäller ännu kortare tid. Underlaget ska vara jämt och halkfritt och ha naturlig svikt.

Longering används för att bygga upp hästens kondition efter sjukdom eller vila. Men också för att:
o göra hästen uppmärksam på hjälperna.
o få den häst som spänner sig för ryttarens obalans att slappna av och arbeta rätt.
o förbereda tömkörning.
o förbättra hästens form, balans och gångarter.
o longera den ryttare som behöver förbättra sin sits.
o motionera den stallmodiga hästen före ridning eller körning.
o motionera hästen när det är ont om tid, eller omöjligt att köra eller rida på grund av underlag, sel- eller sadelsår eller ryggömhet.
o träna linförarens förståelse och öga för hästens funktion och rörelser.
o träna unghästar och förbereda dem för ridning eller körning.
o utveckla en korrekt muskulatur hos hästen.

Utrustning
Linföraren ska ha handskar men får på grund av snubbelrisken inte ha sporrar. När man hanterar hingstar ska man ha hjälm.

Kapson bör användas till unghästen som inte vant sig vid bettets inverkan. Den kan även användas till andra hästar. Kapsonen måste sitta stadigt och bör dessutom användas vid all eventuell hoppning i lina eftersom den inte ger hästen ryck i munnen.

När det gäller träns, tar man bort tyglarna eller fäster dem under käkremmen.
Strykkappor eller arbetsbandage ska alltid sättas som skydd på frambenen. Helst också på bakbenen.

Longeringsgjord används vid motionslongering samt vid utbildnings- och korrektionsarbete. Vid behov används vojlock under gjorden.
Om sadel används ska stigbyglarna vara väl uppfästa. Sadel används i regel vid uppvärmning, sadeltämjning, för att träna ryttarens sits och för att förbereda uppsittning vid inridning.

Longerpiska ska helst var av läder, skaftet bör vara 1,7-2 m och slängen ca 2 m.
Longerlinan ska vara av stadig textil eller läder och ca 7 m lång. Longerlinan kan sättas fast på tre olika sätt:

Man kan sätta den genom inre bettringen över nackstycket till yttre bettringen, karbinhaken utåt.
Man kan sätta den i inre bettringen. Då ska hästens yttre sida vara inspänd.
Linan kan också löpa genom inre bettringen till gjorden. Hästen ska vara inspänd på yttre sidan. Det sistnämnda passar bara en skolad häst.

Det är olämpligt att fästa linan genom den inre till den yttre bettringen eller i delta eftersom bettet då får felaktig inverkan.

Inspänning
Beroende på syftet med arbetet och med hänsyn till hästens funktion och utbildningsnivå väljer man inspänningstyglar.

Man använder vanliga och mjukt elastiska inspänningstyglar till hästar som inte vill eller vågar ta stöd. Hårdare tyglar används till hästar som vill hänga eller ta för hårt stöd. Trots namnet är funktionen i första hand att hästen ska uppmuntras att ta lagom och lika stort stöd på bägge tyglarna. Inspänningstyglarna fästs från däckelringen eller gjordring i boghöjd, beroende på om man vill ha hög eller låg inspänning, till bettringen. Låg inspänning använder man till de allra flesta hästar.

Halsförlängare, med sin mjuka inverkan, är lämplig för hästar som vill undandra sig bettets inverkan. Den fästs över nackskyddet genom bettringarna, utifrån och in, till gjordringar i boghöjd eller mellan hästens framben.

Graman är en mycket effektiv hjälptygel om den används på rätt sätt av en kunnig hästutbildare. För den mindre erfarna ryttaren eller till unghästen är den olämplig och gör mer skada än nytta. Gramanen löper från däckelringarna genom bettringarna till gjordringar i boghöjd eller mellan hästens framben.

Chambon är en hjälptygel som själv inbjuder hästen till att hitta rätt form och balans. Det är också en mildare typ av hjälptygel eftersom den, rätt spänd, inte inverkar när hästen går i rätt form. Chambonen fästs mellan frambenen, genom ringar i nackstycket och vidare till bettet.

Gouge har samma funktion som Chambonen, men Gougen ger inte hästen lika stor frihet. Den fästs som Chambonen men löper från bettet vidare tillbaka till remmen mellan frambenen, alltså i en triangel.

Motionslongering av skolad häst
En förutsättning är att linföraren har kontroll över och kontakt med hästen.
Motionslongering innbär att hästen i första hand ska rastas av och bli uppmärksam för hjälperna, samt få röra sig i rätt form, tempo och balans. En skolad häst motioneras med vanliga inspänningstyglar. För den som inte är rutinerad i longeringens konst är det också ett utmärkt sätt att träna sig själv och få hästen lydig för hjälperna. Om hästen ska utbildas eller korrigeras under longeringen är det självklart en förutsättning att både hästen och linföraren kan grunderna.

Hjälper
Hjälperna vid longering är rösten, piskan, linan, och linförarens kroppsspråk. Om longeringen sker korrekt lär sig hästen snart linförarens hjälper. En förutsättning är att linföraren är konsekvent, det vill säga att en hjälp betyder samma sak vid longering som när hästen visas vid hand, löshoppas, tömkörs, eller rids.

Vanliga fel vid longering
Häst som inte tar stöd spänns in hårdare och hårdare.
Hästen är inspänd redan från stallet.
Inre spänntygel spänns först.
Linan är snodd.
Linföraren börjar longera placerad vid väggen.
Linföraren driver hästen i för långa steg på för liten volt.
Linföraren går bakåt för att få kontakt.
Linföraren kommer framför hästen.
Linföraren rör sig på för stor cirkel, ”går på långpromenad”.
Linföraren tappar linändan.
Longeringen sker tekniskt rätt men utan kontakt mellan linförare och häst.
Otillräcklig kontroll av lina och piska hindrar koncentrationen på hästen.
Otydlig hjälpgivning.
Piskan läggs på marken.
 
Detta måste vara hämtat ur "hästhållning i praktiken" från början...
 
Undrar också om meningen med denna tråd? gjorde TV 4 fel eller vaddå? Såg inte programmet. :confused:
 
Nu på rätt ställe: :o
De förespråkade för delta istället för att fästa linan enligt ovan...
Personligen tycker jag inte om delta, bara skramlar och drar ner bettringarna...men jag hör nog inte till målgruppen för programmet (är oftast i stallet när det sänds)
 
Sv: longering

Var på kurs för Bo tibblin igår och då kom frågan om longering som träningsform upp. Han hävdade bestämt att longering som sådan inte är av något värde för hästen. Enbart tex en stund innan ridning om hästen är spänd, eller som motion om man av någon anlednign inte kan rida själv. Han sa att det tillhör hästens allmänbildning att klara av att bli longerad, men att det itne finns någon anledning att slita på hästen i onödan.

Jag håller med helt och hållet och förstår inte hur longering kan likställas med ridning. Om det itne är så att man rider på en volt precis hela tiden, vilket inte heller är så givande.
 

Liknande trådar

Ridning Hej alla hästfolk! Sitter nu här precis efter att ha kommit hem från stallet och scrollar igenom snap- och instaflödet. Stöter då på en...
2
Svar
38
· Visningar
2 970
Senast: Elo
·
Utrustning Jag har för ca 3 månader sedan börjat använda ett Novabett och är otroligt nöjd med den inverkan bettet har. MEN, jag har problem med...
Svar
2
· Visningar
835
Senast: Bluefish
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 615
Senast: tuaphua
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp