Longeringsgnäll...

Sv: Longeringsgnäll...

Messy skrev:
*lånar*

hur får man en häst som har "frusit fast" att backa då??
oftast kan man ju klämma lite i "halsmuskeln".. men.. men kan få damp å bara stirra upp i taket å totalignorera mig.. det hjälper inte å rycka i grimman eller luta hela sin tyngd mot henne... enda sättet är att gå framåt... men när hon går över mig så ska hon B A C K A.. men, det tycker inte hon...

min går bra att styra när man tömkör, men hon kan absolut inte longeras... är det något jag "bör" lära henne? eller är tömkörning lika bra/bättre?
hon bara rusar å genar i svängarna när man longerar... eller försöker longera rättare sagt :angel:

Om hästen inte flyttar för dig inklusive backar, utan hellre vill gå rakt på dig, så har du en del att befästa i fråga om (det mycket omtalade och något inflations artade ordet) ledarskap. Gillar egentligen inte ordet då det som sagt används i alla de konstiga sammanhang, men du förstår ändå vad jag är ute efter.

Om hon inte backar så flyttar hon antagligen inte undan för dig heller eller hur? du ska inte behöva trycka och baxa eller rycka med din hela kroppsvikt.
vad händer om du sparkar upp grus framför henne? backar hon då? flyttar hon om du vevar med armen/repet?

sen det där med longering så är det väl inte det mest nödvändiga i fråga om att man måste kunna arbeta hästen genom att longera, men det är ändå någon sorts grund grej som BÖR gå att utföra med hästen, tex om du vill kolla hälta någongång.

jag förstår!!! (lovar att inte missförstå :p )

hon gör det till 99%... backar för mig osv...
jag använder mig ofta av det tex. på promenad om hon blir fÖR pigg å ska "hänga" på en osv... så hon är "lätt" på foten så...
men ibland så ere block i huvet å hon bara tittar över mig å vågar inte möta mig med blicken (hon VET att matte är arg och hon kan vara osäker och konflikträdd)... å DÅ är det just det där att "väcka" hästen som inte funkar...

tex sist... hon KAN va själv i stallet osv ,men nu går hon med sin kompis å de går in å ut ihop osv... (hon står inte hemma för tillfället sen feb)... hon har varit själv i det stallet förut när jag har hälsat på henne osv... men nu gick andra hsäten å skrek från volten på henne... men hon bara totalvägra lyssna på mig.. jag blev arg på henne.. men sen så.. hon vägrar backa... jag fick gå ett varv runt stallet typ...
i förra stallet så var det som en "T" gång, å då gick hon fram å sen kunde man peta in baken å sen gå tillbaka...

longering kan nog va bra å öva... kanske lättare å få henne att lugna sig om hon är van att tömköras på volt.. :idea:

jag VILL ju ha en lyhörd häst, å helst JÄMT...
men som sagt... när man säger åt henne på skarpen så kan hon bli stressad å bara titta rakt upp å inte våga möta en med blicken.. jag brukar ta tag i grimman å sänka hennes huvud så hon MÅSTE titta mig i ögonen, å då viker hon sig, å sen går vi å hon får berömm... jag vill ju inte bryta ner henne, vill ha en modig häst.. hon får gärna ifrågasätta saker, men sen ska mitt ord gälla...

svammel svammel :angel:

Ta ut en tränare som kan visa dig hur du ska göra.
Longering är en dominerande handling som kan sluta illa om det blir fel.

Hej igen!
I kväll gjorde jag som du föreslog. Flyttade ömsom bakdel och framdel. Fick henne att backa när hon vägra samarbeta och till slut började hon faktiskt slicka sig om munnen och longeringen gick som en dans.
Det blev inte så långt pass eftersom de var hiskeligt med bromsar och så dammigt att vi började hosta båda två, men det funkade - stort tack för goda råd! På onsdag blir det ridning i skogen och det ser jag faktiskt fram emot riktigt mycket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 507
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 600
Senast: Ridinglady
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots... 15 16 17
Svar
323
· Visningar
23 052
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka